Två nya schottisar att lära sig till nästa vecka i Roslagens spelmanslag

  1. Två nya schottisar har Martin skickat ut till Roslagens spelmanslag idag på den interna Facebook-gruppen. Dessa två schottisar har Hugo Alvén tecknat ner 1894 Harängen på Eknö. Den andra schottisen i inlägget är en välkänd schottis som det finns en text till: “Johansson hör du gökarna…..”. Låten kallas för “Roslagsvår”

Noter till Schottis efter Pel Per-Jan Svartnö 1

Källor torde vara spelmännen Pel Pers-Jan (Johan Gustav Pettersson) Vetterhaga, och Ehrard Lennman Svartnö.

 

 

 

2. Den andra schottisen i inlägget är en välkänd schottis som det finns en text till: “Johansson hör du gökarna…..”. Låten kallas för “Roslagsvår”

Schottis efter Pel Pers-Jan Svartnö 2

I första reprisen återfinns i Hugo Alfvés “Roslagsvår” och i baletten “Den förlorade sonen1957” Upptecknad i Harängen på Eknö 1894 av Hugo Alfvén.

Så här spelar Jan-Anders Andersson och Staffan Berg låten på sin sista CD “Danslåtar med knäjuck”. Låten har då tre repriser och spelas enl. följande: AA,BB,A,CC,A = 1x på Ljudfilen spelar jag låten på säckpipa och fiol.

 

Roslagsvår text

Johansson, hör du gökarna? Johansson, häng med i krökarna! Johansson, ser du lökar? Se hur alla björkar slagit ut! Johansson, hör du strängarna? Johansson, var med i svängarna! Johansson, ser du ängarna? Häggen doftar redan vid vår knut! Skynda dig, skynda dig, skogen kläder sig. Alla fåglar kvittrar, alla fjärdar glittrar. Skynda dig, skynda dig, marken gläder sig. Öppna dina sinnen, allt vad du förmår! Skynda dig, skynda dig, doften sprider sig. Alla blommor knoppas, alla flickor hoppas. Skynda dig, skynda dig, jorden vrider sig, flyktig är vår korta Roslagsvår. Johansson, ser du båkarna? Johansson, kom rör på påkarna! Johansson, hör du stråkarna? Kort är våren, snart så är den slut

 

Polska som Lena lär ut

Idag när jag öppnade min mejl på morgonen blev jag verkligen överraskad och glad. Lena från Roslagens spelmanslag hade skickat en ljudfil till Hans och mig på en låt som Lena lärde Hans och mig i höstas. Vi träffades för att spela hemma hos Hans och Bitte i Lohärad som ligger norr om Norrtälje. Kvällen ägnade vi oss åt att lära känna varandra, spela och ha kul ihop. Det kan vara lite svårt att lära känna varandra när vi bra en gång i veckan i en timme och en halv timme träffas och spelar i Roslagens spelmanslag. Det har för mig varit berikande att bara få träffa Hans och Lena! Roligt att lära känna varandra lite mera

Tack Lena för låten! Det värmde nu i denna vinter som inte bestämt sig för om det är vinter, vår eller höst! Vi kommer att ses mer när jag väl är på plats i Roslagen till våren i april, maj 2024.

Har lagt in den låt som jag lärde ut till er.

Polska efter Jonny Schönning från Skog i södra Hälsingland. H-moll

YouTube-klipp, polska efter Jonny Schönning från Skog södra Hälsingland

Polska efter Viktor Gustavsson Vattrangi “Glädjensblomster”.

Beskrivning var Vattrangi ligger.

Norr om Filipstad på vägen mellan Gåsborn och Fredriksberg Ligger Vattrangi. Åk norr ut från Gåsborn ( inte över Rämmen) åk förbi Älvsjöhyttan sen mot Frederiksberg/Säfnäs. Vattrangi ligger i en dalsänka där vattendragen kommer nära bebyggelse. Vattrangi betyder ett ställe med mycket vatten nära inpå bosättningarna.

Musik i de tre landskapen

Ja, det är ju som ett eget Bergslagsområde där folket från de tre landskapen flitigt rört sig över gränserna så även musikledes! Man kan säga att Grythyttan-Hällefors-östra Värmland-södra Västerdalarna musikaliskt hör ihop och att såväl musiker som deras traditioner mött varandra.

Om spelmanen Viktor Gustafsson

Sonja Green Vattrangi (spelman/kvinna ) berättade för Per Saxholm att när hon på somrarna besökte sin farbror Viktor Gustafsson så hörde hon deras musik; ibland kom de från Skarbåghalla också på trampcykel.  Förmodligen ättlingar till Skarbåg-Olle, då han var jämgammal med Lejsme-Per.

Viktor spelade fiol och klarinett (gammaldags träklarinett).  En del säger att han hade en spelpipa som kom från en pôse, alltså en säckpipa. Men han hade bara själva spelröret.  Men det säckpiperöret har dom väl inte hittat ännu, och Sonja talade bara om fiol o klarinett.

Källa: Min spelkompis Per Saxholm Karlskoga

Jobbar med att hitta Roslagslåtar till säckpipan

Inledning

Jag har suttit och gått igenom alla låtar som vi lärt oss ca. 80 st. Jag har letat efter låtar som passar att spela på min svenska säckpipa. Spelledaren Martin Björklund har frågat mig om jag skulle kunna ta fram några låtar som spelmanslaget kan spela tillsammans med mig på den svenska säckpipan. Så nu när jag är hemma i Örebro så har jag mer tid att gå igenom noterna som vi fått i laget. Hittills har jag hittat 3 låtar alla är polskor. 1. Polska efter Alfred Eriksson Västernäset Väddö, 2. Polska efter Nisse Nordström “Gammal Roslagspolska”, 3. Polska “Sven Donats glömda polska”. En bra början tycker jag.

Jag har inte behövt göra om så mycket i dessa polskor. Så nästa utmaning för mig blir att hitta bra låtar som jag kanske kan spela en eller två repriser av.  Eller också ska jag hitta polskor som jag kan göra om så de passar säckpipans tonomfång. Vi får se var vi hamnar. Jag har lagt ut låtarna på YouTub så att länkarna kan läggas ut på Roslagens spelmanslags Facebook-sida. Sen finns det en finess på YouTub där du kan gå in på inställningar och höja eller sänka tempot utan att förlora tonarten. Det lärde Martin B mig när jag började spela med Roslagens spelmanslag hösten 2022.

 

 

 

Polska efter Alfred Eriksson Västernäset Väddö i Roslagen säckpipversion utlärningsfil. Min tolkning av låten.

Polska efter Alfred Eriksson Västernäset Väddö. Enligt Birger Björnerstedt var Alfred Eriksson från Västernäs Väddö. För det var där han bodde och verkade som spelman, även om han var född i Älmsta. Utlärningsfil till Roslagens spelmanslag. 2x Säckpipsol, 1x Fiolsolo och ett varv av arret på slutet.

 

Polska efter Nisse Nordström “Gammal Roslagspolska” Säckpipversion utlärningsfil. Min tolkning av låten.

Nils (Nisse) Nordström, född 25 juni 1921 i Bladåkers socken, död 29 april 2015, var en nyckelharpsspelman.

Han växte upp i torpen Tunglunda och Mosstorp som ett av sju syskon. Vid 12 års ålder beställde han en fiol från Åhlén & Holm och fick lite hjälp att lära sig hantera den. Inspiration, och så småningom samspel, blev det med Grop-Gustav på dragspel och Albert Jansson på fiol.

Vid 19 års ålder började han som bergsprängare i Dannemora gruvor. Där kom han ofta att spela med spelmännen i trakterna kring Österby bruk, Albin Wallin med sönerna Ceylon och Henry, Gustav Jernberg med sönerna Herbert och Anton. Senare spelade han också med Karl Sahlström, Eriks äldre bror, och bröderna Ivar och Curt Tallroth. 1957 erövrade han Zornmärket i brons.

1960 flyttade han till Upplands Väsby. Han hade bestämt sig att sluta spela och sälja sin fiol, men han övertalades att byta fiolen mot en nyckelharpa istället. Han tog Zornmärket i silver och blev riksspelman 1974. Han blev den förste att få anställning som kommunal folkmusiker på heltid 1978, och spelade mycket på skolor, daghem, sjukhus och bibliotek. Genom åren blev det många resor, både inom- och utomlands, både för spelningar och spel till folkdansare. Han hade många elever, och i drygt 30 år spelade han med Ann-Christine Granfors, som förvaltar hans låtar. Han belönades med Zornmärket i guld 2013. Källa Wikipedia.

 

Polska “Sven Donats glömda polska” Säckpipversion utlärningsfil. Min tolkning av låten.

Sven Donat, tidigare Ingemarsson, född 3 november 1755 i Trästen, Vislanda, Kronobergs län, död 29 september 1815 i Ormesberga, Kronobergs län, indelt kopral och spelman. Donat komponerade och nedtecknade flera polskor och andra låtar i en notsamling, som nu finns i Svenskt visarkiv.

Han föddes i byn Trästen i Vislanda. Han blev soldat före 1784 på soldattorpet Källelycke under Höreda Norrgård i Ormesberga socken. Han blev 1791 befordrad till korpral. Den 23 juni 1794 blev han avskedad från sin tjänst som korpral.

Han gifte sig 28 maj 1792 med pigan Annicka Jönsdotter (1761–) från Höreda Norrgård. De fick tillsammans barnen: Sven (1791–1793), Peter Jacob (1792–), Stina (1795–) och Sven (1797–1873).

Artister som senare spelat Donat är bland andra Pelle Björnlert och Johan Hedin. Källa Wikipedia.

 

Schottis efter Pel Pers-Jan Svartnö. Min tolkning av låten.

Hugo Alfvén har tecknat ner låten efter Pel Pers Jan. Upptecknad sommaren 1894 i Harängen på Eknö. Källor torde vara spelmännen Pel Pers-Jan (Johan Gustav Pettersson) Vetterehaga och Erhard Lennman Svartnö. Första reprisen använde han senare i sin välkända “Roslagsvår”. Ljudfilen nedan tolkar jag låten på svensk säckpipa och fiol. två spelkompisar till mig som spelar durspel har gjort om låten till en tre reprisers låt och spelas enl. följande: AA,BB,A,CC,A = 1x.

Orginallåten som bra har två repriser och låter enligt följande YouTube-klipp nedan som Martin Björklund spelar. Martin är spelledare för Roslagens spelmanslag.

 

“Väddövalen” av Eira Norin. Min tolkning av låten som jag spelar på Svensk säckpipa.

Eftermiddagsspel hemma hos Jan-Anders i Latorp med gofika från Magdas café.

Igår träffades gammeldansgänget hemma hos Jan-Anders i Latorp. Dagen till ära så dök Cissi upp hemma hos Jan-Anders. Hon ville också hänga med till Ransäter och spela i Juni. Nu är vi fem stycken som åker till Ransätersstämman där målet är att spela gammaldans på västra loge i Ransäter.. Jätteroligt! Vi spelade igenom de flesta av de låtar som vi tagit fram tidigare. Det blir mycket framförallt för Cissi och mig att lära oss. Men det är bara kul! Jag fick ett häfte av Jan-Anders med låtar som han komponerat. Det är några låtar som vi valt att ha i vår reportoar som finns i Jan -Anders häfte. Magda, Jan Anders fru bjöd på gofika med paj. Denna eftermiddag spelade vi lite nya låtar som vi tog med i låtlistan. Bra att ha så vi kan välja reportoar som vi sen kan välja vilka som vi spelar bra. Innan vi skiljdes så bestämde vi att vi träffan om en vecka hemma hos Cissi. Pehr var upptagen med annat men det blir bra , då får Cissi och jag lära oss låtarna av Jan-Anders. Vi avslutade eftermiddagen med fika.

Låtlista “Berättarkväll i Snavlunda” fredagen26/1-2024 kl. 19:00

xHambopolska Lagbergs storända öva

xSvennings schottis Ingelsta öva

xEfter Carl Johan Björklund “Björkelundarn” öva

xEfter Per-Erik Olsson “Kökslåten” Närke   öva

xPolka Per-Erik Olsson Närke  (Nä 1)

xBrudvals efter Karl Nilsson Bjurtärn finns noter på

xVals efter Abraham Sundin Närke (Nä 9) öva

xSlängpolska efter Johan Andersson öva

Noter Slängpolska efter Johan Andersson Snavlunda

 

TrettondagsSpelträff hemma hos Anders Norudde på instrumentalsjukhuset Folk at Heart 6/1 lördag

Trettondags Spelträff

TrettondagsSpelträff hemma hos Anders Norudde på instrumentalsjukhuset. Vi kände för att spela lite Karlskoga låtar nu när det nya året var i sin linda.Det var Per Saxholm som var sugen att spela. Per hade kommit på en massa låtar efter Gösta Holmstran som han gärna ville spela för mig och Anders. Jag tog bussen in till Karlskoga och Per hämtade upp mig vid busstationen i Karlskoga. Vi fikade och snackade om hur vi skulle lägga upp fortsättning av dokumentationsarbetet av Pers låtskatt. I dags läget har vi totalt 441st låtar som är inspelade med Per Saxholm. Jag har en idé om att de olika spelmännen som han nämt under alla inspelningar vill jag intervjua Per om spelmännen. Jag vill få fram lite fakta om spelmännen det som Per vet. Sen ska jag sammanställa alla intervjuer. Jag kommer att få hjälp av min fru Kerstin att göra frågor samt hur alla intervjuer sen ska kunna sammanställas på ett bra sätt. Det känns skönt att jag får hjälp med det arbetet.

Sen drog vi ner i källaren till Instrumentalsjukhusets hjärta där Anderes hjälpte mig med en stråke som pajat. Anders lagade stråken och jag spelade in Per Saxholm. Jag spelade in 10 st låtar som Per hade efter Gösta Holmstrand. En bra arbetsfördelning för jag skulle med en buss hem 19:10 till Örebro. Vi hade några timmar på oss men ack så värdefulla timmar. När stråken var klar fortsatte vi att spela tillsammans alla tre. Tänk vad mycket låtar Per lärt ut till Anders och mig. Vi har hållit på med detta dokumenterande av Per i nu över 6 år. Vi har också planerat att åka ner och besöka Thore Nilsson 88 år traditionsbärare från Bjurtjärn men som numera bor i Påarp i Västergötland. Det kommer vi att jobba på nu i vinter och vår att besöka Thore. Vi hann också med att spela in en film på oss alla tre när vi spelar. Det ingår i dokumenteringen av Karlskoga och den östvärmländska folkmusiken att få lite live filmer med tillarkivet. Jag har många filmer kanske ett tretiotal filmer. Vet inte riktigt exakt. När kl. var 19:00 så sa jag hej till Anders och Per. Per o Anders skulle käka pizza och jag skulle åka in till Örebro och lyssna på lite mera musik på Folk at Heart. Jag hade bespetsat mig på att lyssna på två jäntor från Norge som spelade hardingfela och flatefela. Jag gilla den norska folkmusiken och hur de lyckas få en helt annan klangbild i sina stämmor än vad jag är van i att höra i den svenska folkmusiken.

 

Fick en länk av Anders till Runes musik där du hittar info om Spel-Kula ifrån Älvhyttan

 

Långdans efter Aina Liljebjörn Filipstad som Per Saxholm lärt sig av Aina Liljebjörn.

Reaktioner på långdansen från Facebook

Fick reaktioner på Facebook om att det finns en tex till denna melodi.

Ingrid Jonsson

Denna låt efter Aina är en variant på en dryckesvisa ifrån Tangnäs säger Ingrid Jonsson.

Kay Isacsson

Kay Isacsson har en annan text till melodin:

Och vem skall denna supen tillhöra
min vän så god
Jo den ska du NN hava i lustigt mod.
Det lutar så till drick drick som du vill
tre kappar å rad så kommer där
alls inget klander åstad.
Förutom buller och utan bång
skall denna skålen nu hava sin gång
till ljusan dag.

 

Folk at Heart lördagen den 6/1-2024

Jag träffade Kerstin min fru och Carina. De hade varit där i några timmar så vi kände alla att det var dags att äta något innan vi skulle fortsätta att botanisera i programmet. Efter maten gick jag runt själv och lyssnade lite här och var men innan 22:00 så ställde jag mig i kö utanför hotellrum nr 125. Där skulle Ester & Astrid spela på sina hardingfelaor och flatefelor ( =fiol i Sverige). Jag gick in 5 minuter innan och små pratade med tjejerna som satt och stämde sina hardingfelor. Konserten drog igång och Astrid och Esters hardangerfelor började klinga och fyllde rummet med glasklara toner. Det var som att hamna i en musikYoga. Lugnet spred sig i rummet. Det var värt att åka in från Karlskoga till Örebro för att lyssna på Astrid & Ester. Dessa två damer skulle jag vilja höra mer av i framtiden. Kul att ni bägge tog er från Oslo till Örebro föra att spela er vackra norska folkmusik! Tack!!

YouTub-film på Ester & Astrid när de spelar en Springleik ef. Kristen Nakjen.

YouTub-film på Ester & Astrid när de spelar en Springleik ef. Kristen Nakjen.

Efter Astrid & Ester så var det jam på 1:a våningen. Jag träffade Kajsa Zetterlund, Jeanette Andersson och Nina Hellström som satt och jammade. Det blev värmlandslåtar med kort 3:a som skulle spelas. Det är tydligen väldigt populärt att spela alla väst Värmländska låtar med kort 3:a idag. För 40 år sedan spelade Mats Berglund, Magnus Thörnblad med flera de väst Värmländska låtarna med kort 1:a. Och all de gamla gubbarna förfasade sig över det. Nu är jag gammal men jag förfasar mig inte över de korta 3:orna. Det är bara att man kan spela samma låt på så många olika sätt. Det dansas också olika till de korta 1:orna o korta 3:orna. I västar Värmland har de norska och svenska folkmusiken vandrat över gränsen. Mats Berglund brukar säja att “Älgen vet inte var gränsen går mellan Norge och Sverige”. Så är det även med musiken i gränstrakterna mellan Norge och Sverige.

Efter jammet så kände jag mig väldigt nöjd med Folk at Heart. Så jag, Kerstin och Carina  klädde på oss och gick ut i kylan (-17 grader). Carina gick hem och Kerstin och jag tog buss nr tre till universitetet och gick sen hem. Det snurrar mycket i huvudet efter alla intryck som jag fått ifrån Folk at Heart 2024. Hoppas att det blir ett Folk at Heart 2025! Den som lever får se!

Volontär och invigningsspel på “Folk at Heart 2024”

Så var det dag igen för Folk at Heart 2024! Kerstin, jag och en god vän till oss Carina Andersson anmälde oss till Folk at Heart och Andreas Svensson och Anders Damberg att vi gärna jobbar som volontärer på Folk at Heart 2024. Vi skulle jobba i incheckningen av artister från ca 16.00 – 21:30. Det är jättekul att få träffa alla artister som checkar in innan det är dags för dem att ställa sig på scenen. Det blir lite lättsamt prat och skratt vid incheckningsdisken. Sen är det mycket småfix med att sätta upp lappar på på de olika rummen vad det är för artister och tider när de ska spela i de olika rummen på Scandichotell.

Jag hade dagen innan vi skulle jobba fått en förfrågan från Andreas om jag kunde spela på invigningen på fredag 5/1 kl. 21:30. han vill att jag skulle spela säckpipa. Planen var att det skulle komma ett par som fäktade nedför trappen vid Lobbyscenen och samtidigt skulle jag spela säckpipa. Jag tackade förståss ja till erbjudandet. Det lät dramatiskt! Men så kom jag på att jag kunde göra om ett arr som jag spelat in tidigare på Björnlåten. Det skulle passa till fäktningsscenen. Jag ringde och frågade Andreas om det var ok. Jag fick ett stor JAA av Andreas. Så jag gjorde om arrangemanget lite och spelade in det på min dator. Tanken var at jag skulle spela på min säckpipa som ska vara  upp mickad. Sen skulle jag koppla in min dator i PA:t och be någon trycka på inspelningen som jag sen gled in i med min säckpipa live. Efter en minut skulle Andreas vinka igång fäktningsscenen för då ylade jag i med säckpipan i arret och det skulle förstärka dramatiken i fäktningsscenen. jag kände mig nöjd med min idé.

Vi jobbade på Kerstin Carina och jag i incheckningen. Jag fick reda på att jag skulle prata med en Nicklas som skulle vara ljudtekniker vid Lobbyscenen. Jag gjorde upp med Nicklas om vilken tid han tyckte vi kunde rigga upp min dator och säckpipan. Tyvärr så höll inte tidsplanen. Nicklas hade fullt upp ända fram till 21:30. Det var kaos vid Lobbyscenen när jag kom 21:25. Det var ett band på 6-7 personer som skulle dra sig från scenen. jag bad dem komma senare och plocka ihop sina instrument för invigningen skulle börja om 5 minuter. Det tog en stund att få bort allt folk från Lobbyscenen innan Nicklas och jag kunde börja soundchecka. Det gick rättså fort, vi hörde att ljudet fungera på min säckpipa och från datorn. Sen kom Andreas och berättade att Fäktarna inte hade kommit ännu. Andreas ringde till fäktarna och det visade sig att de trodde de skulle komma den 6/1. Men det är nu den 5/1 och i morgon är det försent. Så det blev en snabb ändring i programmet. Jag fick köra min grej helt själv vilket inte var något problem. Det hade samlats massor med folk i Lobbyn och runt baren. Det blir skojigt att se hur publiken reagerar på mitt musikinslag. Nu var vi en kvart försenad. Sen kom chefen för Nerikes allehanda och hade ett jättefint tal om hur viktigt det är att bevara vår musikkultur och ställen där vi kan verka och föra ut musiken. Det är ju väldigt aktuellt med tanke på att Tidöpartierna nu håller på att lägga ner alla studieförbund och dra in bidrag för de arrangörer som har musikarrangemang. Bra invigningstal!

Sen var det dags för mig att dar igång invigningen av Folk at Heart 2024. Jag spelade ett arr på Björnlåten efter Björnskytten. Här nedan kan du höra mitt arr. Sen spelade jag liv till denna inspelning.

Det blev en succé!! Ett vrål och tjooo samt massor med applåder fick jag när jag spelat klar. Det blev bra! Andreas var också nöjd med det jag gjorde och det tyckte jag kändes bra!

Efter invigningen slog vi ihop incheckningen av artister för denna kväll. I morgon tar några andra över incheckningen. Sen gick Jag kerstin och Carin iväg och åt lite mat som vi hade fått biljetter till. Två rätter att välja på samt ett glas vin eller ett stort glas öl blev vi bjudna på av Folk at Heart och som tack för hjälpen. Vi fick även gratis inträde i två dagar. Sen var det dags att smyga runt och lyssna på lite olika band och artister innan bussen tog oss hem till Sörbyängen. En rolig och innehållsrik dag som volontär och invigningsspelare blev det detta år 2024.

19 sekunder film på när jag spelar på invigningen av Folk at Heart 2024. Spelar fiol, säckpipa trummor på inspelningen och arret. Sen spelar jag live till mitt arr.

 

Reflektion över året som gick 2023

Reflektion över det gångna året 2023

Detta har jag jobbat med under 2023. Att hitta tillbaka till att vara spelman där jag ska stå på egna ben. En ambition som jag började jobba med medvetet från 2010.

Mycket elände har det hänt i värden detta år 2023. Men om jag reflekterar på mig själv och och min roll som spelman, det jag jobbar med dagligen, där har det hänt mycket positiva saker. Sen 2010 har jag jobbat på att som spelman stå på egna ben. Detta utifrån en händelse som hände när jag var ute och spelade. Var ute och spelade på en festival i södra Sverige. Vill inte gå in på detaljer vad som hände.  Denna händelse gjorde att jag fattade ett beslut att jag som spelman ska jag kunna stå på egna ben. Jag vill bli oberoende av andra. Det är inte värt att lägga ner energi på det som inte fungerar. Nu efter 13 år och efter ett antal olika kuratorer och samtalskontakter, mycket ältande i min hjärna och nu för 1,5 år sedan en medicin för nedstämdhet, har jag nu börjat må bättre. Det är denna årsreflektion 2023 kommer att handla om.

Det är först nu 2023 som jag ser de faktiska resultaten av det jobb jag lagt ner på att bli en spelman där jag inte är beroende av någon annan. Jag blir numera anlitade av personer och föreningar som vill ha just spelmanen Ulf Karlsson. Arrangörerna, personerna som vill anlita mig som den spelman jag är. Det är en seger för mig! Jag har under de tre sista åren fått många nya verktyg av samtalsterapeuter. Det har gjort att min verktygslåda har fyllts upp ordentligt för att jag ska bli en mer självständig person som inte behöver förlita mig på andra. Jag sköter nu allt själv, marknadsföring, skaffar nya kontakter, gör  solokonserter och solo-dans-spelningar, spela på bröllop, begravningar och dop etc.

Nedan PDF-fil Min historia, kort beskrivning

Varför jag reagerar starkt på svek orättvisor m.m.

Slutklämmen

Under de senaste åren (2020-2023) som jag gått i samtalsterapi så har jag också förstått att det var där någonstans 2008 -2010 som jag insåg att jag måste stå på egna ben. Jag kan inte bara hänga på folk, jag måste kunna stå på egna ben.

För er som orkade läsa “min historia som skiljsmässobarn” som var en lång och förklaring varför jag reagerar som jag gör på orättvisor, svek, att överges och att inte ha tillit till varandra. Det är ord som för mig mer och mer har betydelse för hur jag tidigare och idag reagerar dessa laddade ord. Alla dessa orättvisor, svek, att överges och att inte ha tillit till varandra var vad jag inte fick av min mamma och pappa med släkter för när min mamma och pappa skulle skiljas. Det gör fortfarande ont i mig nu efter 41 år när jag tänker och skriver om vad jag gått igenom. Varken jag och min fru (som är psykolog) kan förstå hur vuxna personer kan utsätta ett barn för allt detta som jag beskrivit.

Det var mycket elände för att förklara vad jag gått och tänkt på under 2023. Jag har betat av det mesta som jag och min kurator kontakt kommit överens om. Det känner jag mig väldigt nöjd med!!

Det jag är stolt över 2023

Det är mycket som nu börjar falla på sin plats i mitt nya liv som spelman. Jag är väldigt stolt över att jag hittat så många nya spelkompisar i Roslagen! Roslagens spelmanslag och Häverödals spelmän träffar jag en gång i veckan när jag bor på Tomta i Grisslehamn. Det är fantastiskt lätt att umgås med dessa spelmän. Sammanlagt är det ca  45-50 personer som jag träffat och många är jag väldigt bekanta med.

Har träffat Jens och Stina och blivit väldigt bekanta med dem. Jens och Stina har en studio Mindport som de tillsammans driver. Där har jag blivit indragen i olika projekt. Sagaprojektet 1 klicka på länken kan du läsa om Sagaprojekten. Saga projekt 2

Ett annat projekt är en hårdrockgrupp jag gjort pålägg i studion hos Jens och Stina är Nattsjäl gjort pålägg på två låtar.

Jag är också väldigt stolt över att nu är både jag och min fru Kerstin pensionärer tillsammans. Från och med år 2023 har vi bägge slutat jobba!

Jag är också väldigt stolt över att jag spelat solo till dans på Oktoberstämman i Uppsala i slutet av oktober 2023. Oktoberstämman 2023

Sen är jag väldigt stolt över att jag nu står på egna ben och inte behöver känna mig beroende av andra för att få spela. 15 års slit så har jag nått mitt mål! Sen gäller det att förvalta det jag byggt upp.

En sak är kvar – jag vill må så bra så att jag kan sluta äta tabletterna för min nedstämdhet.

 

Önskar alla ett Gott Nytt År 2024!! Stilla natt på Hardingfela och säckpipa

 

 

 

 

Spelat in låt till Roslagens spelmanslag som passar min säckpipa

Har nu äntligen hittat en låt ur Roslagens spelmanslags repertoar (den vi i dagsläget har just nu), som passar att spela på min svenska säckpipa.Vi har i dagsläget ca 80 st låtar på vår reportoar. Det nybildade spelmanslaget har haft fullt upp att lära sig låtar ifrån Roslagen i nu 2 år. Jag fick frågan ifrån spelledaren Martin Björklund om jag kunde hitta några låtar från laget repertoar som passa att spela på min säckpipa. En polska efter spelmanen Alfred Eriksson från Västernäs Väddö hittade jag och låten går att spela i A-moll, original tonarten är D-moll. Har hittat två låtar till som jag ännu inte spelat in. Totalt 3 st. låtar som fungerar att spela på den svenska säckpipan och som jag tagit från reportoaren i Roslagens spelmanslag.

Så i YouTub-klippet nedan kan ni lyssna på låten. Har gjort en inlärningsinspelning så laget kan lära sig att spela låten i a-moll tillsammans med säckpipan, fiolen och tillsammans med fiol och säckpipan.

Polska efter Alfred Eriksson Västernäset Väddö. Enligt Birger Björnestedt var Alfred Eriksson från Västernäs Väddö. För det var där han bodde och verkade som spelman, även om han var född i Älmsta. Utlärningsfil till Roslagens spelmanslag. 2x Säckpipsol, 1x Fiolsolo och ett varv av arret på slutet.

Spelträff i Skävesund

28/12-2023 Spelträff hemma hos Birgitta Edstam och Kent Ekblad i Skävesund. På Julaftonen sent på kvällen ringde Birgitta Edstam till mig och undrade om jag ville komma ut till Skävesund? Spelmanslaget i Örebro skulle träffas och ha den årliga avslutningen av detta spelår. De skulle repa inför spelningen på Folk at Heart som går av stapeln under tretton helgen. Jag tackade ja till detta erbjudande. Tog kontakt med Olle Linder och frågade om jag kunde åka med honom och hans fru Birgitta så 17:30 blev jag upphämtad.

Kul att träffa Kent och Birgitta igen. det var 23 personer från Örebro spelmanslag på denna avslutning. Jag har ju deklarerat för spelmanslaget tidigare att jag tar en lång paus ifrån mitt deltagande i Örebro spelmanslag. Det var en mycket fin gård Kent och Birgitta skaffade när de startade upp sin verksamhet med mjölkkor vid Ässsundet. Mellan kl. 18-20 spelade laget igenom alla låtar till Folk at Heart. Det var inga nya överraskningar med nya låtar så det var bara att hänga på under repet. Det har inte hänt mycket med Örebro spelmanslag och förnyelse av låtreportoaren.  Så det känns helt rätt för mig att nu lägga min energin på Roslagsmusiken och Karlskoga låtarna. Sen drack vi glögg och fikade i jätteköket!  Vi var sammanlagt över 30 personer i köket som satt och fikade tillsammans – helt fantastiskt och alla hade varsin stol. Vilka resurser Kent och Birgitta har!! Jag satt kvar och pratade med folk medans andra gick in i stora salen och spelade. Det var några nya yngre ansikten som jag såg i laget! det är bara att hoppas på att Örebro spelmanslag tar hand om de nya så det inte går med alla andra som tröttnar efter ett tag. Bara att önska laget lycka till med det jobbet. Vi 22-tiden då åkte Olle Birgitta och jag hem till Örebro efter en trevlig kväll i Skävesund.

Bilden ovan är från Tomasboda i slutet av december.

Två hemläxa över julen från spelledaren Martin i Roslagens spelmanslag

Information och länkar ifrån Martin ang. hemläxa under julen 2023.

Hej på er alla och tack så jättemycket för denna termin! Nu får ni alla ha en fin jul så ses vi igen v4.
Nu ska ni få! Här kommer 2 riktiga stänkare som blir läxa över jul. De både är lite att bita i men otroligt fina. Jag har spelat in delarna långsamt del för del också.

1. Torsdagshambo (Ärter och fläsk) Av Rolf Fogelström, Sundskär.You-Tub-länkar

Spelas i ordningen AA BB A CC AA

Torsdagshambo hela låten

Torsdagshambo hela låten

Torsdagshambo A-del

Torsdagshambo A-delen

Torsdagshambo B-delen

Torsdagshambo C-delen
En jättekul dragspelslåt som ligger fint på både fiol och nyckelharpa. Formen är AA BB A CC AA som jag spelar versionen. Noter ligger i kommentarerna.

 

2. Blinda Jannes vals, Föglö Åland Upptecknad efter Erik Wilhelm Söderberg YouTub-länkar.

 

Blinda Jannes vals hela låten.
Blinda Jannes Vals med Andreas Nyberg (jag spelar lite fel i slutet på a-del tyvärr).
Blinda Jannes vals A o B-delen i sänkt tempo
Blinda Jannes vals C-delen  Ålandsstråk
Blinda Jannes vals, Föglö Åland Upptecknad efter Erik Wilhelm Söderberg
Här kommer en av mina absoluta favoritvalser som jag har lärt mig av min kollega Andreas Nyberg. Valsen har många likheter med Träskovalsen som jag har snubblat över i Bonnlåtar från Roslagen efter Sanderna och noter på internet. Men denna version är annorlunda. C-delens stråk är typiska för Föglö vilket jag beskriver i videon om C-delen. Spelar första åttondel och binder 2 åttondelar. 1 plus 2. Skev även in de i noterna. C-delen är perfekt 3:e lägesövning på fiol. I klipp nr 2 sekunderar Andreas med mig som är typiskt för Föglö också.
Blinda-Jannes Vals