“Emigrantkapellet trio” lunchkonsert i Kulturkvarteret

Samling inför konserten

Vi träffades kl 11:00 för att ställa in ljudet tillsammans med en tekniker. Det kändes väldigt lyxigt att ha en egen teknikerunder hela konserten! Vi stämde upp provade olika microfoner, det gick snabbt. sen skulle jag stämma min nya säckpipa som nu fungerat perfekt i 2 och en halv månad. Säckpipan gick inte att spela på när jag tog upp den för att spela igång den. Hela skala var helt förskjuten så alla toner från A och nedåt var för höga. Det hjälpte inte hur mycket jag flyttade pinnen på röret. Fick lite panik, för jag hade sett fram emot att göra premiär på säckpipan inför lite större publik. Jag hade min gamla Alban-pipa med mig i fall att. Tillslut så fick jag skalan hyfsat rätt med vaxning och att jag tryckt lite på gördeln på röret så den förmodligen rörde sig en-tusendels millimeter, så den fick duga. Jag bestämnde mig för att köra på min nya Max-pipa!

Konserten börjar:

Kl 12:15 skulle vi börja spela. Det hade kommit jättemycket folk för att lyssna på oss. Alla sittplatser framför scenen var fullsatta. Längre bak i entrén så fanns det en “gradäng” där folk kunde sitta och lyssna, den var nästan full. Sen kom och gick folk också. Konserten flöt på bra, och under konsertens gång så blev min spelpipan bättre o bättre, jag blev lugnare o lugnare. Vi spelade alla tio låtarna! Så det blev nog mer än 30 minuters konsert. Det får vi vara nöjda med!!

Efter konserten så gick vi och käkade lunch tillsammans med en del av våra spelkompisar som var med i publiken. En mycket trevlig avslutning att avsluta med lunch med goda vänner efter konserten.

Låtlista

Konsert ”Emigrantkapellet trio”13/3–2025 Kulturkvarteret i Örebro kl. 12:15 -12:45,

  1. Vals av Ulf Karlsson “Ljuvliga valsen” Säckpipa A-dur
  2. Schottis Är du galen Gut Schottis Säckpipa A-dur
  3. Polska Norra Finnskoga på Säckpipa A-dur
  4. Vals av O torgs Kajsa “Vals till en vän” E-moll
  5. Polkett Efter Per-Erik Olsson Hidinge C-dur polkett som vi spelar i F-dur
  6. Schottis “Svennings schottis” Fågelsby Närke F-dur
  7. Hambo/polska ”Ålandsfärjan” av Olle Jönsson D-moll
  8. Hambo av Johan Andersson Snavlundan “Björkelundarn” D-dur
  9. Polkett efter Oskar Andersson ifrån Magnskog i 3 repriser
    “Ingen rädder för vargen här”. D-dur

Extranummer:
Vals efter Carl Viktor Rulin “Annandagsglöggen D-dur

Lite komentarer från FaceBook: efter konserten:

Dansant!!

Svängigt!!

Trio med drag!!

Kul att lyssna på er!

Trio med drag!!

Kul att lyssna på er tre!!

 

Trio med drag!! Emigrantkapellet Polkett efter Per-Erik Olsson Hidinge.

 

Svennings schottis ifrån Fågelsby södra Närke

Genrep för “Emigrantkapellet trio” inför konserten

Så var det dags för genrepet inför lunchkonserten i Kulturkvarteret på torsdag den 13/3 kl.15.

Det har varit många turer innan  genrepet om vi ska spela som Kvartett eller trio? Det blev trio till slut och det var Cissi som hoppade av. Vi andra tre Pehr och Ulf träffades hemma hos Jan-Anders i Latorp. efter som vår sångerska hoppat av denna konsert insåg vi att vi behövde träffas ett par timmar för att fixa till konsertprogrammet och ersätta sånginslagen med andra låtar. det var inga problem med det, vi har gott om låtar att ta av, men vi behövdes träffas för att finslipa på de nya låtarna i programmet.

Vi började med att fika med kokkaffe och semla!! Sen plockade vi fram låtar från vår låtbank för att ersätta sånglåtarna och som passar oss tre att spela på trio. Vi tog fasta på att vi skulle ha låtar som vi kunde få ett riktigt drag i. Så det blev två polketter och en vals på säckpipan som fick ersätta sånginslagen. Vi tog några foton som arrangören skulle ha i sin annons.

Allt gick snabbt och smidigt och 17:20 var Jan-Anders tvunget att åka på ett uppdrag, så det passade perfekt att sluta då. Kul att spela i denna konstellation med Fiol, durspel och säckpipa. dert var något helt nytt för mig.

Åsa och jag jobba vidare mot zornuppspelningen i sommar

Idag så träffades Åsa och jag igen för att fortsätta att nöta på de låtar Åsa tagit fram och som hon sen i Juli i år ska spela upp för Zornjuryn. Det går framåt för varje gång vi träffas. Idag jobbade vi mest med låten efter Johan Andersson “Kökslåten” Åsa fick lite olika tips av såsom att få fasr stråken mer i strängarna på nyckelharpan så det inte låter så sluddrig. Vi jobbade med ett för Åsa bra tempo, som hon trivs med , så låten blir tydlig för Zornjuryn. Jag bad Åsa att plocka fram fler låtar som hon gillar och inte är för komplicerade. Bra att ha i bakfickan om juryn skulle vilja han något annat än polskor o travare. Vi ska träffas igen om tre veckor den 2 april. Då ska det bli spännande hur Åsa låter då!

Spelade till dans på Felan med Cissi

Cissi prova spela till dans själv

 

Min Zorn-adept Cecilia Bremer och jag hade kommit överens om att Cissi skulle prova på att själv spela till dans på Felan i Örebro. Jag hade tidigare haft kontakt med Felanstyrelsen och frågat om Cissi kunde få spela till dans själv på Felan lördagen den 8/3 mellan 20:30 – 21.00. Det var “Tonskalv” som skulle ha konsert 1 timme från 19:30 – 20:30, efter konserten fick Tonskalv en paus på 30 minuter. På den senaste träffen vi hade så ville Cissi att jag skulle börja att spela med Cissi på den första och sista låten. däremellan skulle Cissi spela själv och jag skulle finnas till hands om det skulle bli total stråkdarr för Cissi. Då skulle Cissi känna sig trygg i den nya situationen. Cissi hade bestämt att hon skulle bara spela Närke-låtar,eftersom hon ska spela upp Närke-låtar för Zornjuryn i Juli.

Spelet börjar tillsammans

Vi började tillsammans med att spela en klassiker i Närke musiken en “Travare efter Johan Andersson När jag gick och fria”. Vi spelade låten 7 gånger, den är ju så kort. Spel tillsammans 2 gånger, solosång 1 gång, trallsång och fiol 2 gånger där jag kompar lätt med flaggoletter så inte fiolen tar över sången/trallen och avslutningsvis 2-3 gånger fiolspel tillsammans med en brakstämma som jag spelar. Det blev ett jäkla drag när vi spelade ihop!! Publiken började dansa. När 1:a låten var slut så tackade jag för mig och överlät publiken till Cissi att spela till dans själv. det gick jätte bra för Cissi att spela själv. Cissi verkar ha tagit detta uppdrag på allra största allvar! Cissi ska verkligen känna sig nöjd med sitt fina spel till dans. Två låtar han hon inte med men de skulle hon spela lite senare vid nästa paus som Tonskalv skulle ha. Nästa paus för Tonskalv gick Cissi själv upp på scenen och började spela den första låten i den andra pausen. Hon spelade en “Vårvindar friska variant efter Carl Viktor Rulin Lerbäck” Finns i Svenska låtar Närkedelen nr. 137. Låten kallades för” Erik Jönssons polska”, Erik Jönsson var ifrån Folketorp. Jag hade aldrig hört låten tidigare. Cissi gjorde den jättebra! Cissis fiol klingade fantastiskt fint när hon spelade denna polska!

Vårvindar friska variant efter Carl Viktor Rulin Lerbäck” Finns i Svenska låtar Närkedelen nr. 137. Låten kallades för” Erik Jönssons

Jam med Tonskalv

Cissi ropade upp mig för vi skulle ju sluta med en låt tillsammans. Det blev en vals efter Futter Petter som Cissi hade valt. Inte helt lätt att spela , Cissi klarade att spela Futter Petters valsen galant. Sen övergick solospelet till att alla med instrument fick möjlighet att Jamma tillsammans med Tonskalv. Vet inte riktigt hur pass förberedda tjejerna i Tonskalv var på den programpunkten? De gjorde vad de kunde, annars så drog jag, Olof Eriksson och Pehr Falkenström. Ska fråga Olof som är ordförande i Felan just nu, hur mycket gästartisterna får reda på vad det innebär att jamma med publiken? En trevlig kväll på Felan var till ända för mig. jag gick innan jammet var slut. Jag var iallafall nöjd med kvällen!

TONSKALV spelar en polska efter Bunka Lina, Närke

Fingerad Zornuppspelning hemma hos Kerstin o Ulf

Min fru Kerstin som är Psykolog fick i uppdrag av ÖLFM att göras en Psykologisk coaching för medlemmar i ÖLFM som vill spela upp för zornjuryn.

 

Nedan presenterar Kerstin sitt projekt i ett brev till den fingerade juryn:

Fem personer har anmält sig till gruppen ”Psykologisk coaching inför Zornuppspelningarna i Örebro i juli 2025”. 

Här kommer mina tankar om uppspelningen 6 mars:

Målet med uppspelningen är att gruppdeltagarna ska få möjlighet att prova på att spela solo inför en jury och bli bedömda. Det är rollen som solospelman som är det viktiga vid den här uppspelningen inte själva framförandet av låtarna. Deltagarna har fått i uppgift att spela två låtar inför Mejramjuryn och vara beredda på att ni i juryn kan be dem spela en tredje låt. När uppspelningarna är avklarade så får ni i juryn ”sammanträda” hemma i vårt kök och sedan får deltagarna träffa er för ett mycket kort samtal med er och få ett omdöme från er om sitt solospelande. Kom ihåg att det här är en coachgrupp för blivande solospelmän! Så omdömet behöver innehålla ngt de behöver jobba på vad gäller att spela solo! Omdömet ska ju ge vägledning för hur gruppdeltagarna ska fortsätta att jobba på sin roll som solospelman!

Jag önskar att ni i Mejramjuryn är med mig och utformar innehållet i uppspelningskvällen. Så kom med synpunkter och förslag på ändringar så utformar vi tillsammans den här kvällen till en riktigt rolig och givande upplevelse för både gruppdeltagarna och er i juryn

Här kommer information till er om arbetet med gruppen ”Psykologisk coaching inför Zornuppspelningarna i Örebro i juli 2025”.

Gruppen har totalt fyra träfftillfällen. Två är redan genomförda, 9 januari och 6 februari. Båda dessa tillfällen har haft fokus på att vara solospelman och att stå ensam på scenen och spela inför publik. Gruppdeltagarna har fått hemuppgifter att jobba med till kommande träff. Tredje gruppträffen, 6 mars, kommer att ha som tema en fingerad uppspelning inför jury. Tanken är att gruppdeltagarna ska få möjlighet att prova på att vara solospelman och stå ensamma på scenen och bli bedömda. Det är alltså rollen som solospelman som jag vill ge gruppdeltagarna coaching i. Min tanke är att de ska funderar över hur de ska skapa sin egen roll som solospelman, fundera över vad det innebär för dem att stå ensam på scenen och spela, fundera över hur de på bästa sätt förbereder sig för att spela solo inför en jury och bli bedömda etc. Själva spelandet, spelteknik, framförandet av låtarna, låtval mm får ni som är ”spelcoacher” ge stöd i, för det saknar jag kunskap om! 

Gruppens fjärde träff kommer att bli en uppföljningsträff i juni. Datum sätts senare.

Sammanställt av Kerstin Engström.

Tre jurymedlemmar

Det är där jag kommer in i bilden, att var med som Zornjurymedlem och bedöma de som spelar.

Zornjury medlemmar fr vänster: Pehr, (Jan-Anders ej med i Juryn), Ulf och Nichelle.

Vi behövde var fler i juryn så Kerstin frågade om Pehr Falkenström och Olle Linder har möjlighet att vara med. Pehr och Olle tackade ja – men tyvärr blev Olle Linder sjuk dagen innan så Kerstin satte sig och ringde runt och fick napp från Nichell Johansson/Dahl. Nichell jobbar sen ett tag tillbaks på musikhögskolan i Örebro på någon forskartjänst i Folkmusik och bor numera i Örebro. Nichell kommer från Örebro men har pluggat på annan ort och inte bott i Örebro på 10 år.

Uppspelningen

Kerstin hade fixat till i vårat gemensamma gårdshus med reprum till alla, ett juryrum där de fingerade uppspelningarna skulle äga rum samt ett fikarum. Vi startade med uppspelningarna där Kerstin fick vara juryns springare och visa var de skulle spela upp. Det var ett rollspel som vi i juryn fick spela och försöka skapa den känslan att allt var på riktigt, trots att vi kände till alla som skulle spela upp. det var svårt att hitta bra saker att säga om varje person. Juryn var inte där för att såga alla vid fotknölarna utan vi skulle stötta och ge tips på förbättringar stora som små. Efter varje person så gjorde vi överläggningar utifrån våra anteckningar innan vi släppte in nästa. När alla spelat upp så gick vi in till vår lägenhet så fick deltagarna fika och vi i juryn skulle göra en sammanställning för varje person hur vi i juryn tyckte att deras prestation överensstämde med de kriterier som zornnämnden bestämt. Vi pratade nog med varje person i 15 -20 minuter och gav alla tips och råd samt hur vi upplevt deras framträdande som solospelmän. Kvällen gick fort och klockan blev mycket innan vi var klara. Alla som spelade upp hade fått något att tänka på inför det skarpa läget i juli 2025 då de alla ska spela upp. Spännande och höra hur det går för dem alla.

 

Träffa Cissi inför hennes zornuppspelning

Träffade Cissi hemma hos henne i Vintrosa Prästgård. Cissi hade nu tagit fram en låtlista som hos var nöjd med inför zornuppspelningen i juli i sommar. Cissi hade också gjort en låtlista som hon ska framföra själv på Felan den 8/3. Jag ska vara med på en låt den första. sen får cissi klara sig själv. Jag får sitta och lyssna och vara till hans om det skulle skita sig för Cissi. men det ska hon klara! Vi spelade igenom alla låtar, låtar till lördagen 8/3 samt uppspelningslåtarna. Cissi hade gjort en varierad och bra låtlista som tilltalade mig också. Den gemensamma låten som vi ska börja med är När jag gick och fria. Vi spelar tillsammans och Cissi sjunger. Vi tar låten 7-8 gånger, den är ju så kort. spel tillsammans 2 gånger, solosång 1 gång, sång och fiol 2 gånger där jag kompar lätt med flaggoletter så inte fiolen tar över och avslutningsvis 2-3 gånger fiolspel tillsammans med en brakstämma som jag spelar. Blir gör bra!!!

Prat och spel med Per Saxholm

Jag och Per hade gjort upp att vi skulle prata om spelmännen jag behöver mer information om i telefon. Men jag fick en ny möjlighet att slå två flugor i en smäll att få min stråke omtaglad hemma hos Anders Norudde och sen direkt efter stråktaglingen träffa Per. Stråken fick nytt tagel och sen träffade jag Per!

Jag hade förberett mig hemma genom att dra ut allt på papper som jag hittills skrivit om spelmännen. Ville prova om Per kunde tänka sig titta på materialet själv och göra anteckningar om spelmännen. Per blev överväldigad över att jag skrivit så mycket om spelmännen som han berättat och spelat om. Idags läget har Per nämnt 155 st spelmän under en tio års period i de inspelningar jag gjort. Jag har sedan försökt få ut mer fakta om spelmännen i de inspelningar jag gjort. Har även hittat böcker och andra källor på internet, samt personer på Facebook som har kommenterat de Facebookinlägg jag gjort med musik som jag lärt mig av Per Saxholm. Anders Norudde som drog in mig i projektet för 10 år sedan, verkar ha tröttnat på att jobba med projektet. Då  har jag skaffat mig nya samarbetspartner i Lindesberg som har intresserat sig för Per:s musik. Anna Johansson, Camila Friman och Klas Friman. alla tre är musiklärare på den kommunala musikskolan i Lindesberg. DAlla tre i Lindesberg är duktiga på at skriva noter. Anna, Camilla och Klas har börjat skriva ner den musik jag spelat in på Noter. Vi har gjort upp en arbetsplan och delat upp arbetet med Per utifrån de förutsättningar vi har. Det har varit ett roligt pusslande!

Ulf har svarat på frågor ang. förslag på hur vi ska kunna jobba med Per Saxholms låtar.

Arbetsplan Per Saxholms projektet

Per Saxholm              Foto Anders Norudde.

Jag har också gjort upp en arbetsplan med Anna, Camilla och Klas i Lindesberg som jag från denna vinter börjat samarbeta med ang. Per Saxholms musik. Se nedan

Svar till: Klas, Anna och Camilla i Lindesberg på mejl från 2025-03 02, se nedan:

Dokumentera. Där håller du ju på sedan länge och du har redan gjort ett stort jobb Ulf.

Dokumentationen av Per Saxholm startade hösten 2016.

Ulf har besökt Per Saxholm i Karlskoga från hösten 2016. Har åkt buss och bil in till Karlskoga från Örebro ca. 45 – 50 resor från hösten 2016 till idag 2025-03-03. Antal arbetstimmar jag har lagt ner på att ta reda på alla inspelningar samt allt jag sammanställt och skrivit, har jag inte vågat räkna på. Det är massor med tid under denna period jag hållit på med projektet.

Fakta om Per Saxholms projektet, det som idag är gjort av Ulf:

  • Har sammanställt 457 musik-filer idag 2025-03-02 15 timmar och 43 minuter inspelad musik.
  • Per Saxholm har nämnt 155 spelmän i de 457 inspelningarna
  • Jag har skrivit om 63 spelmän Per Saxholm nämnt i inspelningarna, samt att jag letat i böcker, letat på internet om fakta om spelmännen, idag 63 spelmännen.
  • Per Saxholm har fått utskrivet på papper om spelmännen. Har gett Per Saxholm i hemuppgift att när Per kommer på något om alla spelmännen han nämnt, ska Per skriva ner fakta eller det Per kommer på om spelmännen. Jag kommer att sammanställa texten senare.
  • Jag har samlat på mig foton på spelmän under åren. Sen har Per foton på gamla spelmän som jag ska fotografera av, bara Per tar fram bilderna.

Notera/skriva ner musiken på noter. Vi är på gång, och mer kommer…. Anna Johansson, Camilla Friman och Klas Friman

Är tacksam för att ni har intresserat er för Per Saxholms musik och börjat teckna ner låtarna på noter. Har känt mig väldig ensam i projektet ett tag.

CD eller liknande, spela in i studio. Samma här, Kapellet och Per är på gång, och jobbar vidare….. sidoprojekt, Ulf jobbar på ett sidoprojekt med CD-inspelning.

Låter som en kul Idé at spela in musik med Per.

Per Saxholm och jag Ulf har pratat om att spela in musik bara från Kedjeåsen. Detta utifrån att jag Ulf och Per Saxholm har våra rötter i Kedjeåsen. Är det något som skulle kunna gå att söka pengar för och inkludera i ansökan om CD-inspelning från Kedjeåsen?

Ulf svar till alla:

Ulf och Per Saxholm har en plan att spela in bara Kedjås-beter. Jag ska fråga en kompis Staffan Berg om han kan tänka sig spela in oss? Sen får vi själva bränna CD:n och göra konvolut, bilder etc. Detta för att hålla ner kostnaden. Det blir mer en dokumentation om Per och Ulf:s resa tillsammans. Vi har båda två förankring i musiken i Kedjeåsen Norr om Karlskoga.

Anna: Bra idé att du och Per gör en egen cd från Kjedjeåsen. Vi spelar in i studiefrämjandets studio gratis, tack vare att vi har en studiecirkel hos dem och att vi betalar lokalhyra när vi repar i Karlskoga. Du och Per får i så fall fundera på var ni skulle kunna spela in och vem som skulle kunna hjälpa er med det. Känner du nån som har studio?

 

Publicera bok. Här finns ju olika möjligheter. Vill man göra en bok baserad på texter omkring spelmännen med lite musikexempel. 

Låter kul med en bok. Har pratat med Per Saxholm om det. Per har inte varit speciellt pigg på att skriva. Skulle kanske skaffa en spökskrivare? Per behöver inspireras genom att jag/vi tillsammans pratar och spelar med honom, då kommer alla låtar och spelmän fram. Gäller bara att ha en ordentlig inspelningsutrustning då när Per kommer i gång. Jag äger ingen bra inspelningsutrustning. Jag har två böcker som jag skaffat mig om Upplänska spelmän, och en stor fin bok med noter i med låtar ifrån Roslagen. Där jag har fått idéer från om hur man kan göra Det står om spelmännen allt från en kort mening till flera sidor om spelmannen. Det går också att göra ett häfte om vi inte får fram fakta om spelmännen jag har vaskat fram. Det handlar om vad Per orkar och vad vi orkar stå ut med. Jag jobbar hela tiden på det. Får se nu om mina kopior på det jag skrivit sätter fart på Per!

Anna: Vi får titta på de böcker du Ulf skriver om och säkert finns det fler som vi kan inspireras av så att vi kan komma fram till vad vi vill göra. En spökskrivare tror jag kan vara en bra idé om vi vill ha omfattande text som också blir levande och intressanta att läsa.

 

Presentation av materialet. Konsert på Felan med presentation av bok och nothäfte? Kanske även på fler ställen, Karlskoga? 

Det är jag gärna med på!! Finns flera ställen i Värmland som låtarna skulle kunna presenteras på Jag är kompis med Mats Berglund med flera i Värmland och jag vet att det finn ett intresse av den öst värmländska folkmusiken i Värmland.

Anna: Konserter ska vi såklart göra. Bra med dina kontakter i Värmland. Vi kan ju göra både så att vi delar på spelningar allihop och spela lite var under en kväll och/eller delar upp oss i våra respektive konstellationer och spelar i olika sammanhang, även om vi får ta det lite försiktigt så vi inte sliter ut Per.

I en ansökan tar vi även med ersättning för resor arbetstid osv. 

ÖLFM hjälpte mig att söka pengar en gång, Det gick inte bra. Sen har jag sökt pengar själv till projektet, det gick heller inte så bra.

Ulf: Sammanfattningsvis så tycker jag att detta är en bra idé ni skrivit ner ang. Per Saxholms låtar och hur vi kan ta hand om materialet på bästa sätt.

 

 

 

 

 

Spelade på Musikhögskolan i Örebro

Bilder – text om programmet

För några veckor sedan hörde Göran Svärd av sig till mig ang. att spela på Musikhögskolan i Örebro. Jag tackade ja till förfrågan! Jag tillsammans med Ulrika Linder sång, Birgitta Linder sång, Pehr FalkenströmFiol, Nichell Fiol, Jan- Anders tvåradigt dragspel och jag på svensk säckpipa. Vi skulle göra reklam för folkmusiken för de högskolestuderande studenterna på Örebro universitet. Göran Svärd var konferencier för hela tillställningen. Folkmusikförbundet ÖLFM ville göra reklam för sin verksamhet, samt Felan för sin verksamhet och Örebro spelmanslag för sin verksamhet. Vi andra musiker skulle spela och presentera folkmusiken i Närke/Örebro län. Birgitta Linder gick runt och delade ut flygblad.

Programmet

  1. Ulf Karlsson börjar programmet med att spela svensk säckpipa. Jag spelade en Travare efter Carl Wiktor Rulin ” Carl Ersas polska”.
  2. Pehr Falkenström fiol och Nichelle Johansson Fiol, polska efter Jon Erik Karlsson Norra Hunna södra Närke.
  3. Sång Ulrika och Birgitta Linder sång
  4. Allspel: Tvåradigt dragspel, Svensk säckpipa, Fiol och sång, “Polska efter Johan Andersson När jag gick å fria”. Ulf började på säckpipan spel i A-dur 2 gånger, därefter sång alla 2 gånger sen allaspelar tillsammans i G-dur två gånger.

Texten till “När jag gick å fria”

ll: När ja gick å fria till min första flicka

Då var hon så dum så hon sa nej :ll

Vill inte flickera ha mej, då får väl gummera ta mig

hoppfaderifaddera faderallanlallanlej

Vill inte gummera ha mej då får väl flickera ta mej

Å då får de återta sitt nej.

“När jag gick å fria” säckpipsversionen.

Travare efter Carl Viktor Rulin Lerbäck”Carl Ersas polska”

Om Carl Viktor Rulin

Carl Viktor Rulin fiolisten och klarinettisten föddes 1838 i Folketorp Rönneshyttan i Lerbäcks socken södra Närke. Carl Viktors far Olaus Persson i Folketorp född 1807 död 1868, var en skicklig fiolspelman och komponerade många polskor. Rulin började spela fiol redan i 6-årsåldern. Rulin fick lära sig noter av en fanjunkare vid Närkes regementes hette Erik Velin född 1815. Genom Velin kom Rulin i kontakt med flera andra musiker vid regementet. 135 låtar efter CV Rulin finns med i svenska låtar vilket gör honom till den spelman i Sverige som har flest låtar med i svenska låtar. Låten var Carl Ersa i Folketorps favoritpolska och kallades för Carl Ersons polska.

Dokumenterandet av Per Saxholm fortgår

Ringde Per Saxholm och frågade om han ville ha besök. vi bestämde att träffas kl 14.00 hemma hos Per i Karlskoga. som förra gånge så skulle vi fortsätta att beta av spelmännen som per nämt under årens lopp. Idag har vi 148 spelmän att skriva något lite om. Vi fikade och pratade en stund innan vi tog oss an spelmännen. Vi spelade in en film som jag nu har lagt ut på YouTube. En schottis efter Skåp-Jan och Skåpera.

Två två schottisar med  Skåpera o Sigvard

Bild på Sigvard i Monkerud 1980

Skåpera var en familj med spelmän. Gamle skåp-gubben Skåp Jaen hade tre söner, Johannes Femradigt dragspel, Olle Fiol, Janne Janssa Durspel bodde i Liljendahl. “Skåpera” som var samlingsnamnet på dessa spelmän som vandrade runt lite här och där i västra, östra och Värmland.

Sigvard i Monkerud har Per Saxholm träffat många gånger tillsammans med sin spelkamrat Lennart Gybrant

 

 

 

 

Nya planer

När vi sen skulle fortsätta och beta av spelmän så kände sig Per inte kry, så vi fick bryta träffen lite tidigare än vi beräknat. Inget allvarigt med Per. Jag hann med en buss precis när jag kom ner till busstationen.

När jag väl var hemma så började jag jobba med det materialet som vi lyckades skrapa ihop. Vi har bestämt att vi hörs på telefonen och gör klart alla spelmän, så slipper jag åka Örebro Karlskoga med oförättat ärende. det känns bra för mig.

Schotis efter Skåp-Jan och Skåpera

 

Schottis efter Sigvard i Monkerud Visnums-Kil “Spela te småtimmera”

Träffade Per Saxholm i Karlskoga, spelträff, gå igenom spelmän

Nu var det länge sedan jag träffade Per Saxholm. Per är numera pensionär och har mer tid att ägna sig åt sin musik. Att spela in Per Saxholm har tagit en paus, men nu är det dags att fortsätta. Som jag skrev i ett inlägg från 2/2-2025 där jag träffade Lindesbergarna Anna, Camilla och Klas som också numera jobbar i projektet att dokumentera Per Saxholms musik. Jag hade kört i diket med projektet för att jag numera är själv i själva dokumentationen av Per. För att få lite struktur och få mera energi till projektet så tog jag kontakt med Lindesbergarna. De var villiga att diskutera hur vi fyra kan gå vidare med dokumentationen av Per. mer kan ni läsa i bloggen från 2/2-2025.

Jag ringde Per på förmiddagen men inget svar. Ringde ett antal gånger och tillslut så svarade Per. Vi gjorde upp att ses vid 15:00-tiden i Karlskoga. Bussen in till Karlskoga och en kort promenad til Per där han bor. Jag berättade för Per att jag pratat med Lindesbergarna om hur vi kan fortsätta med dokumentationen. jag behöver gå igenom alla spelmän som Per nämnt under årens lopp. Vi tar en spelman i taget, korrekt namn och vilken plats spelmannen kommer ifrån. Sen får vi se var vi landar. Per piggnade till riktigt ordentligt och helt plötsligt så skulle det spelas på fiolera. Vi spelade tillsammans låtar som jag lärt mig och jag spelade in låtar som jag inte hade i dokumentationen. Så höll vi på från 15:30 till kl var 18:30. Vi insåg att vi var båda rätt trötta efter 3 timmars intensivt spelande och pratande. Vi gjorde upp att vi ses rättså snart. Jag tog bussen hem till Örebro 18:52 efter en mycket lyckad dag. 30 spelmän gick vi igenom, 6 låtar för mig nya spelade jag in och en video som jag la up på Facebook och YouTube.

Ett steg i taget! Är så tacksam för att jag nu inte känner mig så ensam längre i Per Saxholms projektet. Behöver personer att bolla med för att komma vidare och inte köra fast och tappa energin.

Polska efter Lunda Gunnar Karlsson från Lundsfjärden vid Kärvingeborn söder om Grythyttan.