Rep med Emigrantkapellet trio

En kvartett blev en trio! Cissi var sjuk så det blev Jan-Anders, Pehr och jag som repade en sista gång innan Ransätersstämman. Vi gjorde iordning danslistan inför Ransätersspelningen fredagen den 6/6 på västra logen.

 

 

 

 

 

 

Kvartetten Emigrantkapellet spelar till dans på Västra logen Ransäter 6/6-2025.

Pehr, Jan-Anders, Staffan och Ulf.          Danslista

1 Vals av Ulf Karlsson “Ljuvliga valsen” Säckpipa
2 Vals  MA 1 Pollonäs Bild 10 låt 27 Öva in låten i a-moll
3 Schottis “Är du galen gut” Säckpipa
4 Schottis från Transtrand vanligaste
5 Hambo av Carl Johan Andersson  “Björkelundarn”
6 Hambo av Gert Olsson  Ransäterspôjkera”Roines hambo”.
7 Polkett Efter Per-Erik Olsson Hidinge D-dur Ulf:s närkehäfte nr 1 Spelas i G-dur
8 Polkett Efter Per-Erik Olsson Hidinge C-dur polkett  som vi spelar i F-dur Snabbt slut.
9 Mazurka /polska efter Olle Jönsson  “Bûrstôppern” CD 15
10 Mazurka/Störing  från Kedjeåsen “Immern”
11 Schottis “Svennings schottis” Fågelsby Närke
12 Schottis  av  Linn:s  “Gåntis”
13 Vals efter Carl Viktor Rulin “Annandagsglöggen”
14 Vals av Mats Edén
15 Hambo av Helge Nilsson “Glada Nisses hambo”
16 Hambopolska efter Edvin Hammerbäck Kedjåsen/Karlskoga en Glysen låt “Fliser i rôva”
17 Snoa av Staffag Berg “Hänglåset” Staffan o J-A spelar
18 Snoa/polka av Olle på Halla”Matsupen”
19 Vals av Otorgs Kajsa “Vals till en vän”

 

Polska efter Jan Erik Hammarberg

Har idag lärt mig en polska från norra delen av Örebro län, på min svenska säckpipa..

Polska efter Jan Erik Hammarberg, Hörken, Ljusnarsberg, Västmanland, efter fadern Jan Erik Jansson, Silverhyttan.

 

Min nya Max Persson pipa. Fick den i november 2024.

Jan Erik Hammaberg 1863 i Silverhyttan ,hade denna låten efter sin far Jan Erik Jansson född i Silverhyttan år 1837 -1907. Jan Erik Hammarberg var skomakare och han spelade på ett typisktgammalt sätt. han hade mycket prydnadstoner och drillar i sitt spel och hans melodier påminde om Dalalåtarna och de äldre spelmännens sätt att spela låtarna på. denna polska som jag spelar på min svenska säckpipa passar jättebra att spela denna polska på. En rättelse: – Andra bilden från spelmansstämman i Karolinska Läroverket 1931 sitter Jan Erik Hammarberg på andra raden nerifrån , andra personen från vänster.

Facebook konversation med Anders Rosén ang, dokumentation

Jag spelade in och lade ut denna polska på Facebook den 13/4-2025

En polska efter Anders Ers från Gustavsfors “Knut Gabriel” säckpipsversionen. Gustavsfors ligger norr om Hagfors ca. 15 km. Polskan har jag lärt mig av Per Saxholm.

Jag har idags läget 2025-04-19 över 2 tusen visningar.

Info om Anders Rosén samt ett Radioprogram om Anders Rosén

Anders Rosén är en av de främsta förmedlarna av folkmusik från Västerdalarna och spelmän som Troskari Mats, Spak Erik och Ekor Anders. Han har utgivit en lång rad musikalbum, både i eget namn och tillsammans med andra.

För er som gillar folkmusik är detta ett radioprogram som måste höras.

Länk till En timmes långt radioprogram om Anders Rosén och musiken han spelar.

  • En av de mest intressanta kommentarer fick jag av Anders Rosén, Yttermalung. Anders R är en välrenommerad folkmusiker med mycket kunskap om den svenska folkmusiken och som jag har stor respekt för. Anders Rosén skrev i kommentarsfälten så här:
  • Nedan konversation mellan Anders Rosén och Ulf Karlsson ang låten Knut Gabriel samt om tips om hur jag kan gå vidare med dokumentationen av Per Saxholm och Pers låtar.

Anders Rosén

 

1 a.Anders Rosén skriver: Om någon undrar så var Knut Gabriel (1805-84) en spelman från Malung och en som Lejsme Per lärde sig låtar av. Det troligaste är väl att det är just han som förmedlat den här låten till värmländska spelmän. Lars Gybrant och “pojkarna” spelar ju också den här men uppger en annan källa — är det exakt samma låt som din eller är det någon skillnad på varianterna?

 

1b. Ulf Karlsson svarar: Tack Anders för informationen. det var värdefull info! Har altid undrat vem Knut Gabriel är för person. Jag har lärt mig låten av Per Saxholm, den passar perfekt att spela på säckpipan. Per S och Lennart Gybrant har uppgett att låten är efter Anders Ers i Gustafsfors 1,5 mil norr om Hagfors. Jag får ta med mig detta inlägg och prata med Per Saxholm om låten. Tack än en gång för infon!! Vet du Anders R vad Knut Gabriel hette egentligen?

Ulf Karlsson

2a. Anders Rosén skriver: Jag har ett maskinskrivet papper om honom men jag kommer inte ihåg varifrån jag fick det.Jag fick det troligtvis av Täpp Nils Nilsson (numera avliden) som spelade fiol och samlade uppgifter om spelmän, var en nära vän till Wille Toors. Han hade ett kollossalt minne, var rena uppslagsboken, och det kan vara han som samlade uppgifterna. Knut Gabriel flyttade omkring lite i Malung och uppträdde under olika gårdsnamn som Johan och Bondlars men är hågkommen som Knut Gabriel Larsson. Bygdeforskaren Mass Evald Henriksson beskrev hono med följande ord: “Garbriel Larsson var en musikalisk konstnärstyp, en bohem som inte passade in i livsmönstret i Hole by, där alla var beroende av jordbruk och boskapsskötsel för att kunna livnära en familj.” Han flyttade från Hole med familj, hustru och fyra barn, till Storbyn och enligt Mass Evald lämnade familjen honom. Det finns ett par polskor av honom som Herman Strömberg spelade och som hans farfar Lejsme Per uppgav vara från Knut Gabriel. Det finns också låtar där man kan tycka sig känna igen hans stil, melodiska vändningar som kommer igen. Gammelpolskorna går inte i hambotakt utan rör sig i andra rytmiska mönster.

2. b Ulf Karlsson svarar: Tack igen Anders för ditt engagemang kring knut Gabriel!! Nu har jag mycket som jag måste fråga Per Saxholm om! Herman Ström Berg pratar Per S om när det gäller öst värmländska låtarna norr om Filipstad. Jag kommer att kopiera det du skrivit till mig och lägga in infon om “Knut Gabriel” bland alla de ca. 160 spelmän Per Saxholm nämnt till mig under de 10 år vi träffats. Jag måste höra om Per S har något att tillägga. Det ska så småningom bli ett häfte med info och ev. noter om de olika spelmännen. Så ser planen ut nu. Jag kommer at skriva att det är du Anders Rosén som gett mig infon. Hoppas det är OK för dig att jag kopierar det du skrivit till mig på Facebook? Tack för ditt engagemang Anders Rosén!!!

3. a Anders Rosén skriver: Klart du får använda det — det är ju det som är meningen. Herman Strömberg var sonson till Lejsme Per och är främsta källan till hans låtar. Ingen spelman i Sverige har varit verksam i ett lika stort område som Lejsme Per. Han satte ett djupt intryck bland spelmännen i Malung och Äppelbo, man känner ofta igen hans låtar även där deras historik inte är nedskriven. Han var allra populärast i Ekshärad. Lars Mattsson som dokumenterade dans i norra Värmland, särskilt Klarälvsdalen sa att de gamla berättade om Lejsme Per, att alla spelmän i trakten spelade hans låtar, han var deras idol. Herman Strömberg kritiserade Björklund för att ange sin far som upphovsman till låtar som egentligen var Lejsme Pers. Herman lärde sig noter av Lars Åhs när han arbetade i Älvdalen, så han kunde läsa Svenska låtar och göra någon korrigering där, även teckna upp låtar ur sin egen repertoar. Jag anser därför att om man ska spela låtar från östra Värmland, speciellt Klarälvsdalen, så kommer man inte förbi Lejsme Per. En spelmansrepertoar från de trakterna utan Lejsme Pers låtar är komplett ofullständig. Jag har gett ut en CD med de inspelningar som gjordes med honom i början av 50-talet. Där är även Troskari Mats med. Jag och Jonas Åkerlund håller på att ge ut en CD-serie med Lejsme Pers låtar, hittills har det kommit ut tre skivor. Har inte räknat hur många låtar det är hittills som vi spelat in, men över 60 st är det ju.

3 b Anders Rosén skriver: Tack Anders! Det är kul det du har skrivit till mig och att se hur spelmännen och låtarna hänger ihop. Det är det jag försöker få en bild av de spelmän Per S nämt i inspelningar jag gjort. Sen blir det många telefonsamtal o träffar där Per S får berätta vad han vet om spelmännen i Karlskoga o östra Värmland. Jag har idag över 400 låtar inspelade med Per S. Jag har fått hjälp av 3 musiklärare ifrån Lindesberg som hjälper mig med nedtecknadet av låtarna. Så det tuffar på! Tack för hjälpen!!

3 c Anders Rosén skriver: Viktigt arbete du gör med Pers repertoar. Hoppas det kommer ut i bokform. Ja, helst med inspelningarna.

3 d Ulf Karlsson svarar: Det är något jag funderat på. Jag har föreslagit det att Per nu som pensionär skulle skriva något om sig och om de spelmän han träffat. Men då skulle Per behöva en spökskrivare om det ska bli av. Planen finns men om det är realistiskt att genomföra den tanken med bok , det vet jag ej?

4 a. Anders Rosén skriver: Klart de är realistiskt. Per kan t.ex. läsa in vad han vet på band. Sedan kan det kompletteras under arbetets gång. Publicera inte innan det korrekturlästs av någon som verkligen behärskar svenska språket. Märk ut rena citat då det är talspråk så här “med anföringstecken”. Så störande annars om man t.ex. inte kan skilja mellan de, dem och dom och andra vanliga språkgrodor, eller när man utelämnar det lilla ordet “att” i konstruktioner som “kommer att göra” i stället för “kommer gör”. Layout är väldigt dyrt om man anlitar någon professionell så av ekonomiska skäl är det bra om man kan göra den själv. Då behövs ett layoutprogram och säkert en del råd innan. Jakob Ainegren och Joel Andersson fick en del råd av mig och gjorde layouten själva, och se hur snyggt de lyckades med den.

4. b Anders Rosén skriver: Varför inte låta Per läsa in vad han vet och sedan bara teckna upp det med hans dialekt och allt? Enklast och mest läsvärt! Om det är dialektord som skiljer sig mycket från vanlig svenska är det bara att ha med en ordlista i slutet av boken. Man ska inte göra de för svårt för sig om saker och ting ska bli gjorda.

4 c. Ulf Karlsson svarar: Bra tips Anders! Jag ska prata med Per om ditt förslag. Det är inte alltid mina idéer faller i god jord. Men jag gör ett försök! Kanske hjälper om jag läser upp det du skriver. Det är viktiga saker som annars bara försvinner.

 

Tack Anders Rosén för ditt stora engagemang runt Per Saxholms låtar och tips för fortsatt dokumentation av Per Saxholms låtar!!

 

Konsert i Rånnesta med Cecilia Bremer och Thomas Eriksson

Efter att jag suttit och jobbat med Per Saxholms dokumentationen i en studio i Västhaga där “Marléns Kapell” håller på att spela in en CD med Per Saxholm. Jag var en liten fluga på väggen och fick lite nya inslag från Per att dokumentera ner mellan låtarna. När jag var klar med mina systematiseringar så var det dags att käka lite lunch på någon korvmack och sen dra ut till Rånnesta. Där skulle Cecilia Bremer och Thomas Eriksson ha en konsert. Denna konsert skulle de haft när pandemin bröt ut . Nu var det dags att förverkliga konserten i Rånnesta. Jag är mentor åt Cissi som i sommar ska spela upp för zornjuryn i Örebro i Juli 2025. Jag hade lovat och komma och lyssna på konserten. Ett studieförbund, ÖLFM och caféet i Rånnesta bjöd på kaffe till de som efter konserten var med på allspelet efter konserten. Det kom ca 25 personer till konserten vilket var vad som fick plats i kaffet i Rånnesta. Cissi och Thomas berättade och spelade låtar västra delen av Närke och berättade om de spelmän som har verkat i Västar Närke. En trivsam och givande konsert i ett lagomt format som tilltalar mig!

Efter konserten blev det jam tills klockan var dags att stänga för kaffét i Rånnesta 16:00. Vi var 7-8 st som jammade.

Nedan en av de låtar Cecilia ska spela upp för zornjuryn i sommar.

Polska efter Carl Wiktor Rulin Lerbäck en “Vårvindar friska variant”  Svenska låtar Närke nr 137. Polskan kallades för “Erik Jönssons polska”. Jönsson var från Folketorp i södra Närke.

Emigrantkapellet fått besked om att vi ska spela i Ransäter 2025

Nu den 3/4 -2025 har jag fått besked ifrån Ransätersstämman att Emigrantkapellet kommer att få spela upp till gammaldans på västra logen fredagen den 6/6-2025, vilken tid är inte klart ännu.

Oj vad många vändor det har blivit till olika personer i programgruppen som jobbar med stämman! Hela styrelsen håller nu på att ändra arbetssätt. Kommer nu att bli mycket enklare när styrelsen ska fatta alla beslut och att alla personer kommer att vara inblandade i besluten som tas. Gruppen blir inte så sårbar längre. Göran Håkansson blir “The big boos” och Pelle Schunesson kommer att gå bredvid Göran denna stämma så Göran kommer in i jobbet. Göran Håkansson som jag känner och har spelat endel med kommer att satsa bl.a. på den traditionella folkmusiken. Så det inte bara blir en massa grupper som tar över stämman. 2025 blir extra kul, för Kalle Almlöf och Per Gudmundsson kommer och spelar på logarna 2025. Det är stort!! Nu har jag skickat bilder, video, text m.m. till Göran Håkansson så vi kommer med i programbladet.

 

Emigrantkapellet 2024 i Ransäter testar ljud innan dansspelningen på västra logen.

Rep med Anders Norudde inför en säckpipskonsert i Örebro 16/7-2025

Jag och Anders Norudde är inblandade i olika programpunkter under zornveckan i Örebro mellan den 14/7 – 19/7 2025. Anders och jag ska ha en timmas säckpips-konsert den 16/7, efter konserten ska vi sen spela till dans på våra säckpipor en timma.

Vi har nu äntligen kommit igång att repa och prata om vad vi ska prata om på konserten. ÖLFM som är arrangör vill att vi ska prata om oss själva och de upplevelser vi haft under de 43-44 åren vi spelat säckpipa tillsammans och med andra. Jag har i höst tagit fram de låtar vi har tillsammmans på säckpipan och det är en heldel! Sen har jag också skrivit ner lite rubriker som vi sen kan komma överensom vem som ska prata om vad. det har varit segt att få till det att börja repa med Anders som tagit på sig en massa spelningar under hösten 2024 och våren 2025. men nu i mars och i april har vi hittat några luckor i Anders spelschema. Så bättre än så blir det inte innan det är stopp med repandet i mitten av april. resten får vi ta på telefon. Men det blir nog bra! Vi ska också spela en låt ihop på konserten med alla riksspelmän i Örebro län på lördagen den 19/7-2025.

27/3 -2025 Endagsturné på fem äldreboenden (VOBO) i Karlskoga

Inledning

Jag fick en förfrågan av Nina Bäckman Aktivitetssamordnare på Socialförvaltningen i Karlskoga. Nina har anlitat mig tidigare och spelat på äldreboenden i Karlskoga. Att Nina ringde mig igen, betyder väl att jag gjorde inte bort mig förra gången. Jag skulle nu göra fem 30 minuters konserter på en dag. Jag tackade ja direkt till uppdraget.
Jag började ganska omgående gå och fundera på vad jag skulle göra denna gången? Förutom att spela och berätta om de instrument jag spelar på måste jag hitta på något mera. Tankarna gick fram och tillbaks i huvudet. Efter några dagars funderande så kom jag på att det som är nytt nu för mig är att jag har nu hållit på och jobbat med Karlskoga och den öst Värmländska folkmusiken tillsammans med Per Saxholm. Det som gick hem förra gången var igenkännandet av platser, händelser ord och uttryck som är specifikt för Karlskoga, personer som de kanske känner igen, vackra platser nu när det blir vår runt Karlskoga etc. Jag började leta blad Per Saxholm 457 inspelningar och hittade en röd tråd som jag kunde följa.  Under tiden jag spelade och berättade om spelmän så kunde jag utveckla pratet beroende på vem som nappade på mina berätelser. Jag valde ut låtarna först och vilka instrument jag skulle spela på vilka låtar. Det måste först och främst fungera med instrumentbytena innan jag bestämde vad jag skulle berätta mellan varje låtbyte/instrumentbyte. Uno Erhage känner nog många till osv……….

Efter drygt två månades

Efter drygt två månades jobb med musikprogrammet för 5 äldreboenden i Karlskoga så var det dags att prova det jag jobbat med i skarpt läge. Jag åkte från Örebro 08:30. Klockan 10:00 var det dags att prata och spela för det första gänget.

Turné på äldreboenden i Kga 2025

  1. Björkliden på Baggängsväg 1 B
  2. Torpdalshemmet Skolgatan 20
  3. Lunch på Statshotellet i Karlskoga
  4. Skrantahöjden – Viljebo Skrantafallet 36
  5. Lövängen Lötgatan 2
  6. Saxlyckan Saxlyckevägen 15

När klockan var 17.00 då var allt klart. En väldigt rolig och innehållsrik dag med många skratt och samtal under och efter konserten.

Nedan en kommentar jag fick av Nina Bäckman:

Vilken härlig och levande dag med dig, Ulf Karlsson! Musik, skratt och historier om våra lokala folkmusiker i Karlskoga — det blev en riktig folkfest på jobbet och för publiken på samtliga VOBO idag! Tack för allt gott skratt som väcktes av dina unika berättelser och uttryck.
Som tex: “Skillnaden mellan polska och hambo?
I hambo knäböjer man så djupt att man får träflisor i röva!” 🤣
Tusen tack, bästa spelman! 😄💕
Och som hyresgästerna på VOBO sa:
– När kommer du igen?

 

 

Program, 5 konserter i Karlskoga 27/3-2025

Hej och välkommen till en folkmusikstund med mig U.K. Jag är född o uppvuxen i Karlskoga, numera Örebro. Kommer att presentera mina olika instrument som jag spelar på. Börjar med ett speciellt instrument som man inte förknippar med folkmusiken i Sverige.

  1. Marsch efter Ernst Pettersson Brattfors, Säckpipa E-dur Vä. Marsch nr. 19

3 varv, 2m 15 sek.

Berätta om säckpipan kort. Instrument från Medeltiden 1000-talet, Nystart Sverige 1979. Berätta om nästa låt nr 2, lärt mig av Per Saxholm präst i Kga, Filipstad.                                                                                                                               26.40

  1. Polska efter Aina Liljebjörn Filipstad en Lesmie-Per låt, Säckpipa A-moll  3 varv, 2 m 15 sek. Sä. polska nr 85                                                           22:45                              Byte av instrument fiol som dök upp i Sverige i början av 1600-talet. Mera lätt hanterbart instrument än säckpipan.                                                                              19:16

Berätta om nästa låt:

  1. Polska efter Erik Tellgren ”Vräken Östervik ”Kosia” Fiol  A-moll                                     Östervik vår, vitsipsbackar, “Möckeln runt”, Polska hambo skilnaden, “Fliser i Rôva”!

3 varv 2 m 30 sek. Vä polska nr.223

  • Berätta om nästa låt: Berätta om nästa låt: Träffat Uno o hans familj mycket. Visste inte att Uno var trad.bärare av folkmusiken från Karlskoga och hans far Gustav Eriksson Lonnhyttan.                                                                                                             15:23
  1. Schottis efter Uno Erhage Lonnhyttan Fiol G-dur

2 varv, 2min. Vä schottis nr. 55

  • Nytt instrument Hardingfela: Berätta om instrumentet och hur låten kom till:
  1. Vals efter Mats Berglund Eda ”Orrleken”D-dur

2 varv, 2 min, Vä Val nr.8                                                                                                                                                                                                      20:10

  • Berätta om Bergman:G. Bergman, klockare i Karlskoga från 1821 – 1859. Bergman tecknade upp låtar efter spelmännen i Karlskoga trakten. Johan Gustav Bergman lärde också ut låtar till storspelmannnen Petter Ersson, kallad ”Spel-Kula från Ällvshyttan. Före typ 1860 så var det först och främst klockaren som stod för dansmusiken vid bröllopsfesten
  1. Travare efter klockaren Johan Gustav Bergman Karlskoga ”Finlåten” Säckpipa A-dur  2 varv, 2 m 40 sek, Sä. Travare nr. 87
  • Berätta om låten efter Spel Kula: Petter Ersson,”Spel-Kula”,kallades även ”Spel-Petter”, f 1800 Älvhyttan, (Elfhyttan) d 1878. Torpare, fattighjon och mästare på fiol. Bodde i Rödkärrstorpet, 2 km söder om Älvshyttan som idag är en ruin i väglöst land Spel-Kula fanns i gränslandet i landskapen Närke/Västmanland/ Värmland.                                                                                                                                                                           24:20
  1. Polska efter Karl Ekengren “Gökpolska” Kedjeåsen öst Värmland G-dur

3 varv, 3 min, Vä polska nr221

Avsluta med en låt från Kedjeåsen: Karl Ekengren hade låten efter  Spel Kula  som jag pratade om i förra låten. Karl Ekengren född på 1840-talet dog under 1930-talet, var spelkamrat med Gjuter Nisse (Karl Nilssons far), spela med många spelmän Spel Kula, Vägg Anders.

     Totaltid ca.28.00 min.

Totaltid spel: 16 min. 40 sek

Totaltid prat: 12 min 

Film Turné på äldreboenden i Kga 2025 klicka på länken.

Reservlåtar:

  • Ljuvligavalsen Säckpipa A-dur
  • Polska efter Sjöberg ”Kossbo” Granbergsdal Fiol D-dur
  • Polska efter Karl Ekengren Kedjeåsen, ”Hôrsagöken” Fiol D-dur o G-moll  Vä polska nr. 180
  • Brueslått efter Sven Nyhus Hardingfela D-dur Vä marsch nr.17

Artikel från Karlskoga Kuriren 2025-03-27

Text och foto Julia Olsson Karlskoga Kuriren samt Nina Bäckman Aktivitetssamordnare på Socialförvaltningen i Karlskoga.

Säckpipa och folkmusik ljöd på äldreboenden i Karlskoga: ”Älskar det här”

Klamp, stamp och lite dans.

På äldreboenden i Karlskoga fick många njuta av tonerna från lokal folkmusik av riksspelmannen Ulf Karlsson.

Musikern Ulf Karlsson förgyllde mångas tillvaro med hjälp av sin säckpipa, fiol och hardingfela.

Redan under torsdagsförmiddagen påbörjades dagens turné, som sedan fortsatte sent in på eftermiddagen.

  • Det är jätteroligt och så otroligt givande att komma ut och spela säger Ulf. Jag hoppas att musiken når ut, men det tror jag att den gör. Man ser vissa i publiken som sitter och klappar i takt till det de kan, säger han. Och det har han hel rätt i

På äldrevårdboendet i Skranta var det flera som gungade med musiken och vissa trummade lite på benet i takt till Ulf Karlssons melodier.

Barbro Andersson var en av dem som både gungade och trummade. Jag älskar det här säger hon glatt.

Även Mona Månsson uppskattade musiken. Det var mycket roligt. Jag älskar all musik, säger hon.

Mellan instrumentbyten och låtarna berättade Ulf Karlsson, som är uppväxt i Karlskoga, om anekdoter från barndomen kopplat till musiken. Han pratade även om instrumenten och de olika låtarna han spelade. Något som var mycket uppskattat av publiken som visade sig i skratt och leenden.

Artikel skriven av Julia Olsson Karlskoga Kuriren 2025-03-27.

 

 

 

Med en mindre säckpipa från Sverige kunde glada och kraftfulla toner spelas av Riksspelmannen Ulf Karlsson från Karlskoga.

 

Årsmöte ÖLFM i Stora Mellösa

Detta året hölls årsmötet i Björneborg Bygdegård, Almsvägen 9, Stora Mellösa

Brita Wideberg, Nyckelharpist.

 

 

 

 

 

 

Programmet  började med årsmöte 16.00-17.30
Från 17.30-18.30 höll Brita Wideberg på nyckelharpa och Karin Nordberg Svenson på fiol, i en liten låtkurs, där de lärde ut varsin Närkelåt.

Klicka på hyperlänken så får ni noterna till låtarna.

Brita lärde ut en Polska efter Gustav Åhlund Gällersta i tre repriser

Karin Nordberg-Svensson lärde ut en polska efter Karl August Karlsson polska SvL 187. 

Karin Nordberg-Svensson Stora Mellösa

 

Ett mycket trevligt sätt att sprida låtarna ifrån Närke til medlemmarna i ÖLFM. Jag har saknat kurser där vi alla medlemmar i folkmusikföreningen ÖLFM lär oss gemensamma låtar ifrån Närke. På 80 och 90-talet så var det enbart helkurser där jag, Pehr Falkenström, Thomas Heineman lärde ut låtar ifrån Närke. kurserna var alltid fulltecknade. Idag på 2000-talet verkar inte vår fina låtar ifrån Närke duga att spela. jag saknar dessa kurser där vi i ÖLFM:s medlemmar förkovrar oss i Närke musiken.

En reflektion om folkmusiken idag från mig Ulf:

Idag verkar det vara mer spännande att anlita spelfolk från Dalarna, Värmland, Uppland etc. som lär ut låtar från sina landskap. Jag tycker att vi och ÖLFM:s styrelse idag glömmer bort våra låtar i Närke! Våra låtar i Närke tycker jag  är mer viktiga att bevara i tradition till nästa generation, än att gå på kurser som kostar mycket pengar för den enskilde medlemmen och för ÖLFM:s styrelse som arrangerar kurserna. Satsa på fler kurser där ÖLFM:s medlemmar får lära sig folkmusiken från Närke/Örebro län istället. Gör fler kurstillfällen där våra duktiga ÖLFM:s medlemmar kan vara lärare för kurserna. Det finns många bra spelmän i vårat län som kan vara lärare på kurserna där vi bara ägnar oss åt folkmusiken i Örebro län. Blanda också in dansen i kurserna. Vad hände med Hamburskan egentligen? hur spelar du en Hamburska och hur dansar du en Hamburska? När skivar “När jag gick å fria” släpptes 1978 så lärdes det ut låtar på kurs. Det var danskurser där det dansades hamburska och Travare det vill säja alla hade ett intresse för både musiken och dansen från Närke. Sen upplever jag det som om allt bara glömdes bort när alla dessa grupper dök upp på mitten av 1980-talet, samt när det började komma ut professionella folkmusiker från våra Musikhögskolor som ville ha betalt för allt de gjorde. Någonstans där tappade vi folkmusiker bort oss i utbudet! Utbudet på folkmusik blev en estrad musik, där du istället för att delta i folkmusiken/folkmusikevenemangen skulle du konsumera folkmusiken! Dansarna och alla spelmännen försvann från våra danshus. Dags att inta våra Folkmusikhus igen med folkmusiker som är folkmusiker tillsammans med dansarna som behövs för folkmusiken är en funktionsmusik där alla kan delta så detblir en trevlig spelträff, danstillställning etc. “Back to bacic!” Varför ska vi göda de som tar död på folkmusiken? Det är vi folket som umgås, dansar, spelar, leker, letar i gamla notböcker, förkovra sig i folkmusiken, lära sig mer om de gamla spelmännen och umgås kring folkmusiken. Det är vi som är Folkmusiken och som gör att folkmusiken i dag lever vidare. De som går ut Musikhögskolan verkar inte vara så intresserade av den gamla folkmusik utav vill hellre spela sina egna nykompositioner så de kan få mer stimpengar när man är ute och spelar på folkmusikhusen runtom i Sverige och utomlands.

 

18.45-19.45 Middag: Vilken brakmiddag vi fick efter årsmötet och låtkursen. 200:- fick den som ville ha middag betala. Alla som var där på årsmötet deltog i middagen. Vi drog fram bord och dukade långborden så att vi satt alla tillsammans. Mycket trevligt initsiativ av ÖLF:s styrelse!
Maten vi fick var: Buffe med nedanstående ingredienser, Fetaostbiffar (stark sås, tzatziki o potatisgratäng) Indisk kyckling (Tikka masala m ris), Rödbetssallad m chevre, Grekisk sallad, Spenat o fetaostpaj, Grönsallad, Hembakat bröd, Jordgubbs cheesecake, Kaffe/Te

Pris;  200 SEK/person, vatten ingår
övrig dricka tillkommer. Vin, öl, mineralvatten finns att köpa

19.45-22.00 Låt o jam som leds av Anna Johansson Lindesberg. Det blev ett riktigt brakjam när alla mätta och belåtna packade upp sina instrument för att avsluta en trevlig eftermiddag i folkmusikens tecken.

Jag var trött med väldigt glad och nöjd efter ett trevligt årsmöte i glada vänners lag!!

Slutrep med Emigrantkapellet inför alla spelningar i sommar

Så var det dags att genomföra sista stora repet 17-19 mars i Svinnersta kapell, inför sommaren alla spelningar:

  • Rep i vårat gårdshus kvällen 15/4
  • Marknadsafton i Örebro 4/6
  • Spela till dans i Ransäter 5 -8 Juni. fredagen den 6/6 Spela till gammaldans västra logen Ransäter.
  • Dansspelning 2 timmar 18/7, under zornveckan i Örebro 14 – 19 Juli

Staffan Berg hämtade upp mig på måndagen vid 11 – tiden. Vi hade ladat upp med mat och inspelningsgrejer. Vi ska träffa vår nya basist ,Kristiane och spela med honom under måndagseftermiddagen. Cissi valde att träffa oss och spela mellan 15:00 och 17:00. Vi skulle ägna oss att repa på sångerna som Cissi ska sjunga. Sen kom basisten och provspelade mellan 17- 19. Då fick vi alla träffa basisten. En intensiv eftermiddag som slutade med spelträff i Svinnersta kapellet 19 – 22. Basisten verkade vara nöjd med oss alla och tyckte vi hade ett professionellt spel. Så det bådar gott! Vi får se om han känner att han har möjlighet att spela med oss.

Det blev en sen kväll/natt för mig och Staffan som sammanställde allt vi gjort och spelat in denna måndag. Det vi spelat in ska sen basisten få ta del av för att höra vad vi spelar för låtar. Staffan och jag sov över i kapellet medans Jan-Anders åkte hem till Latorp. Cissi skulle inte vara med mer under repet, hon valde att spara sina krafter till att ägna sig åt sin zornuppspelningen hon ska göra i juli.

Morgonpromenad i morgonsol och frukost i kapellet med Staffan. Vi samlades all fyra kl 10:00 för att fortsätta repa på de låtar vi valt ut. Hela dagen gick åt att komma igenom de 42 låtar vi ska välja mellan till dansprogrammet under zornveckan i Örebro. Staffan spelade in alla låtar som han sen skulle skicka till basisten som han kan öva på om han bestämmer sig om han vill spela med Emigrantkapellet. Vi kom igenom alla 42 låtarna! Vi bestämde oss för att ägna onsdagen åt att göra låtlistor till Ransäter och den två timmar långa dansspelningen under zornveckan. Vi bjöd in Helene, Pehr fru till middag och hade en trevlig kväll innan vi skiljdes åt. Jan-Anders behövde inte åka ner till oss igen utan pehr,Ulf och Staffan fixar låtlistorna på onsdagen. Ännu en sen kväll blev det för Staffan och mig att sammanställa och fixa med programmen och inspelningarna!

Sovmorgon, morgonpromenad och frukost. Vi började jobba när Pehr var färdig med allt pyssel på gården vi 10:30-tiden. Sen jobbade vi bara med låtlistan inför Ransäter och började med låtlistan för Dansprogrammet under zornveckan. Vi kommer att träffas på en genrep en dag i zornveckan när alla är lediga från speluppdrag under zornveckan. Tur att vi spelar på fredagen den 18//7 på kvällen! Gen rep 17/7 heldag.

Första låten vi provar med vår eventuellt nya basist Kristiane. Svennings schottis från Fågelsby Närke.

2025-04-02 meddelade Kristiane att han inte kommer att hinna med att spela med oss i Emigrantkapellet, p.g.a. familjeskäl. Synd! han sa att han kan komma igen senare.

Känns bra och jobba med alla i Emigrankapellet. Alla gör sina jobb och är lätta att planera med tillsammans.

“Emigrantkapellet trio” lunchkonsert i Kulturkvarteret

Samling inför konserten

Vi träffades kl 11:00 för att ställa in ljudet tillsammans med en tekniker. Det kändes väldigt lyxigt att ha en egen teknikerunder hela konserten! Vi stämde upp provade olika microfoner, det gick snabbt. sen skulle jag stämma min nya säckpipa som nu fungerat perfekt i 2 och en halv månad. Säckpipan gick inte att spela på när jag tog upp den för att spela igång den. Hela skala var helt förskjuten så alla toner från A och nedåt var för höga. Det hjälpte inte hur mycket jag flyttade pinnen på röret. Fick lite panik, för jag hade sett fram emot att göra premiär på säckpipan inför lite större publik. Jag hade min gamla Alban-pipa med mig i fall att. Tillslut så fick jag skalan hyfsat rätt med vaxning och att jag tryckt lite på gördeln på röret så den förmodligen rörde sig en-tusendels millimeter, så den fick duga. Jag bestämnde mig för att köra på min nya Max-pipa!

Konserten börjar:

Kl 12:15 skulle vi börja spela. Det hade kommit jättemycket folk för att lyssna på oss. Alla sittplatser framför scenen var fullsatta. Längre bak i entrén så fanns det en “gradäng” där folk kunde sitta och lyssna, den var nästan full. Sen kom och gick folk också. Konserten flöt på bra, och under konsertens gång så blev min spelpipan bättre o bättre, jag blev lugnare o lugnare. Vi spelade alla tio låtarna! Så det blev nog mer än 30 minuters konsert. Det får vi vara nöjda med!!

Efter konserten så gick vi och käkade lunch tillsammans med en del av våra spelkompisar som var med i publiken. En mycket trevlig avslutning att avsluta med lunch med goda vänner efter konserten.

Låtlista

Konsert ”Emigrantkapellet trio”13/3–2025 Kulturkvarteret i Örebro kl. 12:15 -12:45,

  1. Vals av Ulf Karlsson “Ljuvliga valsen” Säckpipa A-dur
  2. Schottis Är du galen Gut Schottis Säckpipa A-dur
  3. Polska Norra Finnskoga på Säckpipa A-dur
  4. Vals av O torgs Kajsa “Vals till en vän” E-moll
  5. Polkett Efter Per-Erik Olsson Hidinge C-dur polkett som vi spelar i F-dur
  6. Schottis “Svennings schottis” Fågelsby Närke F-dur
  7. Hambo/polska ”Ålandsfärjan” av Olle Jönsson D-moll
  8. Hambo av Johan Andersson Snavlundan “Björkelundarn” D-dur
  9. Polkett efter Oskar Andersson ifrån Magnskog i 3 repriser
    “Ingen rädder för vargen här”. D-dur

Extranummer:
Vals efter Carl Viktor Rulin “Annandagsglöggen D-dur

Lite komentarer från FaceBook: efter konserten:

Dansant!!

Svängigt!!

Trio med drag!!

Kul att lyssna på er!

Trio med drag!!

Kul att lyssna på er tre!!

 

Trio med drag!! Emigrantkapellet Polkett efter Per-Erik Olsson Hidinge.

 

Svennings schottis ifrån Fågelsby södra Närke