27/3 -2025 Endagsturné på fem äldreboenden (VOBO) i Karlskoga

Inledning

Jag fick en förfrågan av Nina Bäckman Aktivitetssamordnare på Socialförvaltningen i Karlskoga. Nina har anlitat mig tidigare och spelat på äldreboenden i Karlskoga. Att Nina ringde mig igen, betyder väl att jag gjorde inte bort mig förra gången. Jag skulle nu göra fem 30 minuters konserter på en dag. Jag tackade ja direkt till uppdraget.
Jag började ganska omgående gå och fundera på vad jag skulle göra denna gången? Förutom att spela och berätta om de instrument jag spelar på måste jag hitta på något mera. Tankarna gick fram och tillbaks i huvudet. Efter några dagars funderande så kom jag på att det som är nytt nu för mig är att jag har nu hållit på och jobbat med Karlskoga och den öst Värmländska folkmusiken tillsammans med Per Saxholm. Det som gick hem förra gången var igenkännandet av platser, händelser ord och uttryck som är specifikt för Karlskoga, personer som de kanske känner igen, vackra platser nu när det blir vår runt Karlskoga etc. Jag började leta blad Per Saxholm 457 inspelningar och hittade en röd tråd som jag kunde följa.  Under tiden jag spelade och berättade om spelmän så kunde jag utveckla pratet beroende på vem som nappade på mina berätelser. Jag valde ut låtarna först och vilka instrument jag skulle spela på vilka låtar. Det måste först och främst fungera med instrumentbytena innan jag bestämde vad jag skulle berätta mellan varje låtbyte/instrumentbyte. Uno Erhage känner nog många till osv……….

Efter drygt två månades

Efter drygt två månades jobb med musikprogrammet för 5 äldreboenden i Karlskoga så var det dags att prova det jag jobbat med i skarpt läge. Jag åkte från Örebro 08:30. Klockan 10:00 var det dags att prata och spela för det första gänget.

Turné på äldreboenden i Kga 2025

  1. Björkliden på Baggängsväg 1 B
  2. Torpdalshemmet Skolgatan 20
  3. Lunch på Statshotellet i Karlskoga
  4. Skrantahöjden – Viljebo Skrantafallet 36
  5. Lövängen Lötgatan 2
  6. Saxlyckan Saxlyckevägen 15

När klockan var 17.00 då var allt klart. En väldigt rolig och innehållsrik dag med många skratt och samtal under och efter konserten.

Nedan en kommentar jag fick av Nina Bäckman:

Vilken härlig och levande dag med dig, Ulf Karlsson! Musik, skratt och historier om våra lokala folkmusiker i Karlskoga — det blev en riktig folkfest på jobbet och för publiken på samtliga VOBO idag! Tack för allt gott skratt som väcktes av dina unika berättelser och uttryck.
Som tex: “Skillnaden mellan polska och hambo?
I hambo knäböjer man så djupt att man får träflisor i röva!” 🤣
Tusen tack, bästa spelman! 😄💕
Och som hyresgästerna på VOBO sa:
– När kommer du igen?

 

 

Program, 5 konserter i Karlskoga 27/3-2025

Hej och välkommen till en folkmusikstund med mig U.K. Jag är född o uppvuxen i Karlskoga, numera Örebro. Kommer att presentera mina olika instrument som jag spelar på. Börjar med ett speciellt instrument som man inte förknippar med folkmusiken i Sverige.

  1. Marsch efter Ernst Pettersson Brattfors, Säckpipa E-dur Vä. Marsch nr. 19

3 varv, 2m 15 sek.

Berätta om säckpipan kort. Instrument från Medeltiden 1000-talet, Nystart Sverige 1979. Berätta om nästa låt nr 2, lärt mig av Per Saxholm präst i Kga, Filipstad.                                                                                                                               26.40

  1. Polska efter Aina Liljebjörn Filipstad en Lesmie-Per låt, Säckpipa A-moll  3 varv, 2 m 15 sek. Sä. polska nr 85                                                           22:45                              Byte av instrument fiol som dök upp i Sverige i början av 1600-talet. Mera lätt hanterbart instrument än säckpipan.                                                                              19:16

Berätta om nästa låt:

  1. Polska efter Erik Tellgren ”Vräken Östervik ”Kosia” Fiol  A-moll                                     Östervik vår, vitsipsbackar, “Möckeln runt”, Polska hambo skilnaden, “Fliser i Rôva”!

3 varv 2 m 30 sek. Vä polska nr.223

  • Berätta om nästa låt: Berätta om nästa låt: Träffat Uno o hans familj mycket. Visste inte att Uno var trad.bärare av folkmusiken från Karlskoga och hans far Gustav Eriksson Lonnhyttan.                                                                                                             15:23
  1. Schottis efter Uno Erhage Lonnhyttan Fiol G-dur

2 varv, 2min. Vä schottis nr. 55

  • Nytt instrument Hardingfela: Berätta om instrumentet och hur låten kom till:
  1. Vals efter Mats Berglund Eda ”Orrleken”D-dur

2 varv, 2 min, Vä Val nr.8                                                                                                                                                                                                      20:10

  • Berätta om Bergman:G. Bergman, klockare i Karlskoga från 1821 – 1859. Bergman tecknade upp låtar efter spelmännen i Karlskoga trakten. Johan Gustav Bergman lärde också ut låtar till storspelmannnen Petter Ersson, kallad ”Spel-Kula från Ällvshyttan. Före typ 1860 så var det först och främst klockaren som stod för dansmusiken vid bröllopsfesten
  1. Travare efter klockaren Johan Gustav Bergman Karlskoga ”Finlåten” Säckpipa A-dur  2 varv, 2 m 40 sek, Sä. Travare nr. 87
  • Berätta om låten efter Spel Kula: Petter Ersson,”Spel-Kula”,kallades även ”Spel-Petter”, f 1800 Älvhyttan, (Elfhyttan) d 1878. Torpare, fattighjon och mästare på fiol. Bodde i Rödkärrstorpet, 2 km söder om Älvshyttan som idag är en ruin i väglöst land Spel-Kula fanns i gränslandet i landskapen Närke/Västmanland/ Värmland.                                                                                                                                                                           24:20
  1. Polska efter Karl Ekengren “Gökpolska” Kedjeåsen öst Värmland G-dur

3 varv, 3 min, Vä polska nr221

Avsluta med en låt från Kedjeåsen: Karl Ekengren hade låten efter  Spel Kula  som jag pratade om i förra låten. Karl Ekengren född på 1840-talet dog under 1930-talet, var spelkamrat med Gjuter Nisse (Karl Nilssons far), spela med många spelmän Spel Kula, Vägg Anders.

     Totaltid ca.28.00 min.

Totaltid spel: 16 min. 40 sek

Totaltid prat: 12 min 

Film Turné på äldreboenden i Kga 2025 klicka på länken.

Reservlåtar:

  • Ljuvligavalsen Säckpipa A-dur
  • Polska efter Sjöberg ”Kossbo” Granbergsdal Fiol D-dur
  • Polska efter Karl Ekengren Kedjeåsen, ”Hôrsagöken” Fiol D-dur o G-moll  Vä polska nr. 180
  • Brueslått efter Sven Nyhus Hardingfela D-dur Vä marsch nr.17

Artikel från Karlskoga Kuriren 2025-03-27

Text och foto Julia Olsson Karlskoga Kuriren samt Nina Bäckman Aktivitetssamordnare på Socialförvaltningen i Karlskoga.

Säckpipa och folkmusik ljöd på äldreboenden i Karlskoga: ”Älskar det här”

Klamp, stamp och lite dans.

På äldreboenden i Karlskoga fick många njuta av tonerna från lokal folkmusik av riksspelmannen Ulf Karlsson.

Musikern Ulf Karlsson förgyllde mångas tillvaro med hjälp av sin säckpipa, fiol och hardingfela.

Redan under torsdagsförmiddagen påbörjades dagens turné, som sedan fortsatte sent in på eftermiddagen.

  • Det är jätteroligt och så otroligt givande att komma ut och spela säger Ulf. Jag hoppas att musiken når ut, men det tror jag att den gör. Man ser vissa i publiken som sitter och klappar i takt till det de kan, säger han. Och det har han hel rätt i

På äldrevårdboendet i Skranta var det flera som gungade med musiken och vissa trummade lite på benet i takt till Ulf Karlssons melodier.

Barbro Andersson var en av dem som både gungade och trummade. Jag älskar det här säger hon glatt.

Även Mona Månsson uppskattade musiken. Det var mycket roligt. Jag älskar all musik, säger hon.

Mellan instrumentbyten och låtarna berättade Ulf Karlsson, som är uppväxt i Karlskoga, om anekdoter från barndomen kopplat till musiken. Han pratade även om instrumenten och de olika låtarna han spelade. Något som var mycket uppskattat av publiken som visade sig i skratt och leenden.

Artikel skriven av Julia Olsson Karlskoga Kuriren 2025-03-27.

 

 

 

Med en mindre säckpipa från Sverige kunde glada och kraftfulla toner spelas av Riksspelmannen Ulf Karlsson från Karlskoga.

 

Årsmöte ÖLFM i Stora Mellösa

Detta året hölls årsmötet i Björneborg Bygdegård, Almsvägen 9, Stora Mellösa

Brita Wideberg, Nyckelharpist.

 

 

 

 

 

 

Programmet  började med årsmöte 16.00-17.30
Från 17.30-18.30 höll Brita Wideberg på nyckelharpa och Karin Nordberg Svenson på fiol, i en liten låtkurs, där de lärde ut varsin Närkelåt.

Klicka på hyperlänken så får ni noterna till låtarna.

Brita lärde ut en Polska efter Gustav Åhlund Gällersta i tre repriser

Karin Nordberg-Svensson lärde ut en polska efter Karl August Karlsson polska SvL 187. 

Karin Nordberg-Svensson Stora Mellösa

 

Ett mycket trevligt sätt att sprida låtarna ifrån Närke til medlemmarna i ÖLFM. Jag har saknat kurser där vi alla medlemmar i folkmusikföreningen ÖLFM lär oss gemensamma låtar ifrån Närke. På 80 och 90-talet så var det enbart helkurser där jag, Pehr Falkenström, Thomas Heineman lärde ut låtar ifrån Närke. kurserna var alltid fulltecknade. Idag på 2000-talet verkar inte vår fina låtar ifrån Närke duga att spela. jag saknar dessa kurser där vi i ÖLFM:s medlemmar förkovrar oss i Närke musiken.

En reflektion om folkmusiken idag från mig Ulf:

Idag verkar det vara mer spännande att anlita spelfolk från Dalarna, Värmland, Uppland etc. som lär ut låtar från sina landskap. Jag tycker att vi och ÖLFM:s styrelse idag glömmer bort våra låtar i Närke! Våra låtar i Närke tycker jag  är mer viktiga att bevara i tradition till nästa generation, än att gå på kurser som kostar mycket pengar för den enskilde medlemmen och för ÖLFM:s styrelse som arrangerar kurserna. Satsa på fler kurser där ÖLFM:s medlemmar får lära sig folkmusiken från Närke/Örebro län istället. Gör fler kurstillfällen där våra duktiga ÖLFM:s medlemmar kan vara lärare för kurserna. Det finns många bra spelmän i vårat län som kan vara lärare på kurserna där vi bara ägnar oss åt folkmusiken i Örebro län. Blanda också in dansen i kurserna. Vad hände med Hamburskan egentligen? hur spelar du en Hamburska och hur dansar du en Hamburska? När skivar “När jag gick å fria” släpptes 1978 så lärdes det ut låtar på kurs. Det var danskurser där det dansades hamburska och Travare det vill säja alla hade ett intresse för både musiken och dansen från Närke. Sen upplever jag det som om allt bara glömdes bort när alla dessa grupper dök upp på mitten av 1980-talet, samt när det började komma ut professionella folkmusiker från våra Musikhögskolor som ville ha betalt för allt de gjorde. Någonstans där tappade vi folkmusiker bort oss i utbudet! Utbudet på folkmusik blev en estrad musik, där du istället för att delta i folkmusiken/folkmusikevenemangen skulle du konsumera folkmusiken! Dansarna och alla spelmännen försvann från våra danshus. Dags att inta våra Folkmusikhus igen med folkmusiker som är folkmusiker tillsammans med dansarna som behövs för folkmusiken är en funktionsmusik där alla kan delta så detblir en trevlig spelträff, danstillställning etc. “Back to bacic!” Varför ska vi göda de som tar död på folkmusiken? Det är vi folket som umgås, dansar, spelar, leker, letar i gamla notböcker, förkovra sig i folkmusiken, lära sig mer om de gamla spelmännen och umgås kring folkmusiken. Det är vi som är Folkmusiken och som gör att folkmusiken i dag lever vidare. De som går ut Musikhögskolan verkar inte vara så intresserade av den gamla folkmusik utav vill hellre spela sina egna nykompositioner så de kan få mer stimpengar när man är ute och spelar på folkmusikhusen runtom i Sverige och utomlands.

 

18.45-19.45 Middag: Vilken brakmiddag vi fick efter årsmötet och låtkursen. 200:- fick den som ville ha middag betala. Alla som var där på årsmötet deltog i middagen. Vi drog fram bord och dukade långborden så att vi satt alla tillsammans. Mycket trevligt initsiativ av ÖLF:s styrelse!
Maten vi fick var: Buffe med nedanstående ingredienser, Fetaostbiffar (stark sås, tzatziki o potatisgratäng) Indisk kyckling (Tikka masala m ris), Rödbetssallad m chevre, Grekisk sallad, Spenat o fetaostpaj, Grönsallad, Hembakat bröd, Jordgubbs cheesecake, Kaffe/Te

Pris;  200 SEK/person, vatten ingår
övrig dricka tillkommer. Vin, öl, mineralvatten finns att köpa

19.45-22.00 Låt o jam som leds av Anna Johansson Lindesberg. Det blev ett riktigt brakjam när alla mätta och belåtna packade upp sina instrument för att avsluta en trevlig eftermiddag i folkmusikens tecken.

Jag var trött med väldigt glad och nöjd efter ett trevligt årsmöte i glada vänners lag!!

Slutrep med Emigrantkapellet inför alla spelningar i sommar

Så var det dags att genomföra sista repet inför sommaren alla spelningar:

Marknadsafton i Örebro 4/6

Spela till dans i Ransäter 5 -8 Juni

Dansspelning 2 timmar 18/7, under zornveckan i Örebro 14 – 19 Juli

Staffan Berg hämtade upp mig på måndagen vid 11 – tiden. Vi hade ladat upp med mat och inspelningsgrejer. Vi ska träffa vår nya basist ,Kristiane och spela med honom under måndagseftermiddagen. Cissi valde att träffa oss och spela mellan 15:00 och 17:00. Vi skulle ägna oss att repa på sångerna som Cissi ska sjunga. Sen kom basisten och provspelade mellan 17- 19. Då fick vi alla träffa basisten. En intensiv eftermiddag som slutade med spelträff i Svinnersta kapellet 19 – 22. Basisten verkade vara nöjd med oss alla och tyckte vi hade ett professionellt spel. Så det bådar gott! Vi får se om han känner att han har möjlighet att spela med oss.

Det blev en sen kväll/natt för mig och Staffan som sammanställde allt vi gjort och spelat in denna måndag. Det vi spelat in ska sen basisten få ta del av för att höra vad vi spelar för låtar. Staffan och jag sov över i kapellet medans Jan-Anders åkte hem till Latorp. Cissi skulle inte vara med mer under repet, hon valde att spara sina krafter till att ägna sig åt sin  zornuppspelningen hon ska göra i juli.

Morgonpromenad i morgonsol och frukost i kapellet med Staffan. Vi samlades all fyra kl 10:00 för att fortsätta repa på de låtar vi valt ut. Hela dagen gick åt att komma igenom de 42 låtar vi ska välja mellan till dansprogrammet under zornveckan i Örebro. Staffan spelade in alla låtar som han sen skulle skicka till basisten som han kan öva på om han bestämmer sig om han vill spela med Emigrantkapellet. Vi kom igenom alla 42 låtarna! Vi bestämde oss för att ägna onsdagen åt att göra låtlistor till Ransäter och den två timmar långa dansspelningen under zornveckan. Vi bjöd in Helene, Pehr fru till middag och hade en trevlig kväll innan vi skiljdes åt. Jan-Anders behövde inte åka ner till oss igen utan pehr,Ulf och Staffan fixar låtlistorna på onsdagen. Ännu en sen kväll blev det för Staffan och mig att sammanställa och fixa med programmen och inspelningarna!

Sovmorgon, morgonpromenad och frukost. Vi började jobba när Pehr var färdig med allt pyssel på gården vi 10:30-tiden. Sen jobbade vi bara med låtlistan inför Ransäter och började med låtlistan för Dansprogrammet under zornveckan. Vi kommer att träffas på en genrep en dag i zornveckan när alla är lediga från speluppdrag under zornveckan. Tur att vi spelar på fredagen den 18//7 på kvällen! Gen rep 17/7 heldag.

Första låten vi provar med vår eventuellt nya basist Kristiane. Svennings schottis från Fågelsby Närke.

Känns bra och jobba med alla i Emigrankapellet. Alla gör sina jobb och är lätta att planera med tillsammans.

“Emigrantkapellet trio” lunchkonsert i Kulturkvarteret

Samling inför konserten

Vi träffades kl 11:00 för att ställa in ljudet tillsammans med en tekniker. Det kändes väldigt lyxigt att ha en egen teknikerunder hela konserten! Vi stämde upp provade olika microfoner, det gick snabbt. sen skulle jag stämma min nya säckpipa som nu fungerat perfekt i 2 och en halv månad. Säckpipan gick inte att spela på när jag tog upp den för att spela igång den. Hela skala var helt förskjuten så alla toner från A och nedåt var för höga. Det hjälpte inte hur mycket jag flyttade pinnen på röret. Fick lite panik, för jag hade sett fram emot att göra premiär på säckpipan inför lite större publik. Jag hade min gamla Alban-pipa med mig i fall att. Tillslut så fick jag skalan hyfsat rätt med vaxning och att jag tryckt lite på gördeln på röret så den förmodligen rörde sig en-tusendels millimeter, så den fick duga. Jag bestämnde mig för att köra på min nya Max-pipa!

Konserten börjar:

Kl 12:15 skulle vi börja spela. Det hade kommit jättemycket folk för att lyssna på oss. Alla sittplatser framför scenen var fullsatta. Längre bak i entrén så fanns det en “gradäng” där folk kunde sitta och lyssna, den var nästan full. Sen kom och gick folk också. Konserten flöt på bra, och under konsertens gång så blev min spelpipan bättre o bättre, jag blev lugnare o lugnare. Vi spelade alla tio låtarna! Så det blev nog mer än 30 minuters konsert. Det får vi vara nöjda med!!

Efter konserten så gick vi och käkade lunch tillsammans med en del av våra spelkompisar som var med i publiken. En mycket trevlig avslutning att avsluta med lunch med goda vänner efter konserten.

Konsert ”Emigrantkapellet trio”13/3–2025 Kulturkvarteret i Örebro kl. 12:15 -12:45, låtlista

1. Vals av Ulf Karlsson “Ljuvliga valsen” Säckpipa A-dur

2. Schottis Är du galen Gut Schottis Säckpipa A-dur

3. Polska Norra Finnskoga på Säckpipa A-dur

4. Vals av O torgs Kajsa “Vals till en vän” E-moll

5. Polkett Efter Per-Erik Olsson Hidinge C-dur polkett som vi spelar i F-dur

6. Schottis “Svennings schottis” Fågelsby Närke F-dur

7. Hambo/polska ”Ålandsfärjan” av Olle Jönsson D-moll

8. Hambo av Johan Andersson Snavlundan “Björkelundarn” D-dur
9. Polkett efter Oskar Andersson ifrån Magnskog i 3 repriser
“Ingen rädder för vargen här”. D-dur

Extranummer:
Vals efter Carl Viktor Rulin “Annandagsglöggen D-dur

Lite komentarer från FaceBook: efter konserten: 

Dansant!!
Svängigt!!

Trio med drag!!

Kul att lyssna på er tre!!

 

Genrep för “Emigrantkapellet trio” inför konserten

Så var det dags för genrepet inför lunchkonserten i Kulturkvarteret på torsdag den 13/3 kl.15.

Det har varit många turer innan  genrepet om vi ska spela som Kvartett eller trio? Det blev trio till slut och det var Cissi som hoppade av. Vi andra tre Pehr och Ulf träffades hemma hos Jan-Anders i Latorp. efter som vår sångerska hoppat av denna konsert insåg vi att vi behövde träffas ett par timmar för att fixa till konsertprogrammet och ersätta sånginslagen med andra låtar. det var inga problem med det, vi har gott om låtar att ta av, men vi behövdes träffas för att finslipa på de nya låtarna i programmet.

Vi började med att fika med kokkaffe och semla!! Sen plockade vi fram låtar från vår låtbank för att ersätta sånglåtarna och som passar oss tre att spela på trio. Vi tog fasta på att vi skulle ha låtar som vi kunde få ett riktigt drag i. Så det blev två polketter och en vals på säckpipan som fick ersätta sånginslagen. Vi tog några foton som arrangören skulle ha i sin annons.

Allt gick snabbt och smidigt och 17:20 var Jan-Anders tvunget att åka på ett uppdrag, så det passade perfekt att sluta då. Kul att spela i denna konstellation med Fiol, durspel och säckpipa. dert var något helt nytt för mig.

Åsa och jag jobba vidare mot zornuppspelningen i sommar

Idag så träffades Åsa och jag igen för att fortsätta att nöta på de låtar Åsa tagit fram och som hon sen i Juli i år ska spela upp för Zornjuryn. Det går framåt för varje gång vi träffas. Idag jobbade vi mest med låten efter Johan Andersson “Kökslåten” Åsa fick lite olika tips av såsom att få fasr stråken mer i strängarna på nyckelharpan så det inte låter så sluddrig. Vi jobbade med ett för Åsa bra tempo, som hon trivs med , så låten blir tydlig för Zornjuryn. Jag bad Åsa att plocka fram fler låtar som hon gillar och inte är för komplicerade. Bra att ha i bakfickan om juryn skulle vilja han något annat än polskor o travare. Vi ska träffas igen om tre veckor den 2 april. Då ska det bli spännande hur Åsa låter då!

Spelade till dans på Felan med Cissi

Cissi prova spela till dans själv

 

Min Zorn-adept Cecilia Bremer och jag hade kommit överens om att Cissi skulle prova på att själv spela till dans på Felan i Örebro. Jag hade tidigare haft kontakt med Felanstyrelsen och frågat om Cissi kunde få spela till dans själv på Felan lördagen den 8/3 mellan 20:30 – 21.00. Det var “Tonskalv” som skulle ha konsert 1 timme från 19:30 – 20:30, efter konserten fick Tonskalv en paus på 30 minuter. På den senaste träffen vi hade så ville Cissi att jag skulle börja att spela med Cissi på den första och sista låten. däremellan skulle Cissi spela själv och jag skulle finnas till hands om det skulle bli total stråkdarr för Cissi. Då skulle Cissi känna sig trygg i den nya situationen. Cissi hade bestämt att hon skulle bara spela Närke-låtar,eftersom hon ska spela upp Närke-låtar för Zornjuryn i Juli.

Spelet börjar tillsammans

Vi började tillsammans med att spela en klassiker i Närke musiken en “Travare efter Johan Andersson När jag gick och fria”. Vi spelade låten 7 gånger, den är ju så kort. Spel tillsammans 2 gånger, solosång 1 gång, trallsång och fiol 2 gånger där jag kompar lätt med flaggoletter så inte fiolen tar över sången/trallen och avslutningsvis 2-3 gånger fiolspel tillsammans med en brakstämma som jag spelar. Det blev ett jäkla drag när vi spelade ihop!! Publiken började dansa. När 1:a låten var slut så tackade jag för mig och överlät publiken till Cissi att spela till dans själv. det gick jätte bra för Cissi att spela själv. Cissi verkar ha tagit detta uppdrag på allra största allvar! Cissi ska verkligen känna sig nöjd med sitt fina spel till dans. Två låtar han hon inte med men de skulle hon spela lite senare vid nästa paus som Tonskalv skulle ha. Nästa paus för Tonskalv gick Cissi själv upp på scenen och började spela den första låten i den andra pausen. Hon spelade en “Vårvindar friska variant efter Carl Viktor Rulin Lerbäck” Finns i Svenska låtar Närkedelen nr. 137. Låten kallades för” Erik Jönssons polska”, Erik Jönsson var ifrån Folketorp. Jag hade aldrig hört låten tidigare. Cissi gjorde den jättebra! Cissis fiol klingade fantastiskt fint när hon spelade denna polska!

Vårvindar friska variant efter Carl Viktor Rulin Lerbäck” Finns i Svenska låtar Närkedelen nr. 137. Låten kallades för” Erik Jönssons

Jam med Tonskalv

Cissi ropade upp mig för vi skulle ju sluta med en låt tillsammans. Det blev en vals efter Futter Petter som Cissi hade valt. Inte helt lätt att spela , Cissi klarade att spela Futter Petters valsen galant. Sen övergick solospelet till att alla med instrument fick möjlighet att Jamma tillsammans med Tonskalv. Vet inte riktigt hur pass förberedda tjejerna i Tonskalv var på den programpunkten? De gjorde vad de kunde, annars så drog jag, Olof Eriksson och Pehr Falkenström. Ska fråga Olof som är ordförande i Felan just nu, hur mycket gästartisterna får reda på vad det innebär att jamma med publiken? En trevlig kväll på Felan var till ända för mig. jag gick innan jammet var slut. Jag var iallafall nöjd med kvällen!

TONSKALV spelar en polska efter Bunka Lina, Närke

Fingerad Zornuppspelning hemma hos Kerstin o Ulf

Min fru Kerstin som är Psykolog fick i uppdrag av ÖLFM att göras en Psykologisk coaching för medlemmar i ÖLFM som vill spela upp för zornjuryn.

 

Nedan presenterar Kerstin sitt projekt i ett brev till den fingerade juryn:

Fem personer har anmält sig till gruppen ”Psykologisk coaching inför Zornuppspelningarna i Örebro i juli 2025”. 

Här kommer mina tankar om uppspelningen 6 mars:

Målet med uppspelningen är att gruppdeltagarna ska få möjlighet att prova på att spela solo inför en jury och bli bedömda. Det är rollen som solospelman som är det viktiga vid den här uppspelningen inte själva framförandet av låtarna. Deltagarna har fått i uppgift att spela två låtar inför Mejramjuryn och vara beredda på att ni i juryn kan be dem spela en tredje låt. När uppspelningarna är avklarade så får ni i juryn ”sammanträda” hemma i vårt kök och sedan får deltagarna träffa er för ett mycket kort samtal med er och få ett omdöme från er om sitt solospelande. Kom ihåg att det här är en coachgrupp för blivande solospelmän! Så omdömet behöver innehålla ngt de behöver jobba på vad gäller att spela solo! Omdömet ska ju ge vägledning för hur gruppdeltagarna ska fortsätta att jobba på sin roll som solospelman!

Jag önskar att ni i Mejramjuryn är med mig och utformar innehållet i uppspelningskvällen. Så kom med synpunkter och förslag på ändringar så utformar vi tillsammans den här kvällen till en riktigt rolig och givande upplevelse för både gruppdeltagarna och er i juryn

Här kommer information till er om arbetet med gruppen ”Psykologisk coaching inför Zornuppspelningarna i Örebro i juli 2025”.

Gruppen har totalt fyra träfftillfällen. Två är redan genomförda, 9 januari och 6 februari. Båda dessa tillfällen har haft fokus på att vara solospelman och att stå ensam på scenen och spela inför publik. Gruppdeltagarna har fått hemuppgifter att jobba med till kommande träff. Tredje gruppträffen, 6 mars, kommer att ha som tema en fingerad uppspelning inför jury. Tanken är att gruppdeltagarna ska få möjlighet att prova på att vara solospelman och stå ensamma på scenen och bli bedömda. Det är alltså rollen som solospelman som jag vill ge gruppdeltagarna coaching i. Min tanke är att de ska funderar över hur de ska skapa sin egen roll som solospelman, fundera över vad det innebär för dem att stå ensam på scenen och spela, fundera över hur de på bästa sätt förbereder sig för att spela solo inför en jury och bli bedömda etc. Själva spelandet, spelteknik, framförandet av låtarna, låtval mm får ni som är ”spelcoacher” ge stöd i, för det saknar jag kunskap om! 

Gruppens fjärde träff kommer att bli en uppföljningsträff i juni. Datum sätts senare.

Sammanställt av Kerstin Engström.

Tre jurymedlemmar

Det är där jag kommer in i bilden, att var med som Zornjurymedlem och bedöma de som spelar.

Zornjury medlemmar fr vänster: Pehr, (Jan-Anders ej med i Juryn), Ulf och Nichelle.

Vi behövde var fler i juryn så Kerstin frågade om Pehr Falkenström och Olle Linder har möjlighet att vara med. Pehr och Olle tackade ja – men tyvärr blev Olle Linder sjuk dagen innan så Kerstin satte sig och ringde runt och fick napp från Nichell Johansson/Dahl. Nichell jobbar sen ett tag tillbaks på musikhögskolan i Örebro på någon forskartjänst i Folkmusik och bor numera i Örebro. Nichell kommer från Örebro men har pluggat på annan ort och inte bott i Örebro på 10 år.

Uppspelningen

Kerstin hade fixat till i vårat gemensamma gårdshus med reprum till alla, ett juryrum där de fingerade uppspelningarna skulle äga rum samt ett fikarum. Vi startade med uppspelningarna där Kerstin fick vara juryns springare och visa var de skulle spela upp. Det var ett rollspel som vi i juryn fick spela och försöka skapa den känslan att allt var på riktigt, trots att vi kände till alla som skulle spela upp. det var svårt att hitta bra saker att säga om varje person. Juryn var inte där för att såga alla vid fotknölarna utan vi skulle stötta och ge tips på förbättringar stora som små. Efter varje person så gjorde vi överläggningar utifrån våra anteckningar innan vi släppte in nästa. När alla spelat upp så gick vi in till vår lägenhet så fick deltagarna fika och vi i juryn skulle göra en sammanställning för varje person hur vi i juryn tyckte att deras prestation överensstämde med de kriterier som zornnämnden bestämt. Vi pratade nog med varje person i 15 -20 minuter och gav alla tips och råd samt hur vi upplevt deras framträdande som solospelmän. Kvällen gick fort och klockan blev mycket innan vi var klara. Alla som spelade upp hade fått något att tänka på inför det skarpa läget i juli 2025 då de alla ska spela upp. Spännande och höra hur det går för dem alla.

 

Träffa Cissi inför hennes zornuppspelning

Träffade Cissi hemma hos henne i Vintrosa Prästgård. Cissi hade nu tagit fram en låtlista som hos var nöjd med inför zornuppspelningen i juli i sommar. Cissi hade också gjort en låtlista som hon ska framföra själv på Felan den 8/3. Jag ska vara med på en låt den första. sen får cissi klara sig själv. Jag får sitta och lyssna och vara till hans om det skulle skita sig för Cissi. men det ska hon klara! Vi spelade igenom alla låtar, låtar till lördagen 8/3 samt uppspelningslåtarna. Cissi hade gjort en varierad och bra låtlista som tilltalade mig också. Den gemensamma låten som vi ska börja med är När jag gick och fria. Vi spelar tillsammans och Cissi sjunger. Vi tar låten 7-8 gånger, den är ju så kort. spel tillsammans 2 gånger, solosång 1 gång, sång och fiol 2 gånger där jag kompar lätt med flaggoletter så inte fiolen tar över och avslutningsvis 2-3 gånger fiolspel tillsammans med en brakstämma som jag spelar. Blir gör bra!!!

Prat och spel med Per Saxholm

Jag och Per hade gjort upp att vi skulle prata om spelmännen jag behöver mer information om i telefon. Men jag fick en ny möjlighet att slå två flugor i en smäll att få min stråke omtaglad hemma hos Anders Norudde och sen direkt efter stråktaglingen träffa Per. Stråken fick nytt tagel och sen träffade jag Per!

Jag hade förberett mig hemma genom att dra ut allt på papper som jag hittills skrivit om spelmännen. Ville prova om Per kunde tänka sig titta på materialet själv och göra anteckningar om spelmännen. Per blev överväldigad över att jag skrivit så mycket om spelmännen som han berättat och spelat om. Idags läget har Per nämnt 155 st spelmän under en tio års period i de inspelningar jag gjort. Jag har sedan försökt få ut mer fakta om spelmännen i de inspelningar jag gjort. Har även hittat böcker och andra källor på internet, samt personer på Facebook som har kommenterat de Facebookinlägg jag gjort med musik som jag lärt mig av Per Saxholm. Anders Norudde som drog in mig i projektet för 10 år sedan, verkar ha tröttnat på att jobba med projektet. Då  har jag skaffat mig nya samarbetspartner i Lindesberg som har intresserat sig för Per:s musik. Anna Johansson, Camila Friman och Klas Friman. alla tre är musiklärare på den kommunala musikskolan i Lindesberg. DAlla tre i Lindesberg är duktiga på at skriva noter. Anna, Camilla och Klas har börjat skriva ner den musik jag spelat in på Noter. Vi har gjort upp en arbetsplan och delat upp arbetet med Per utifrån de förutsättningar vi har. Det har varit ett roligt pusslande!

Ulf har svarat på frågor ang. förslag på hur vi ska kunna jobba med Per Saxholms låtar.

Arbetsplan Per Saxholms projektet

Per Saxholm              Foto Anders Norudde.

Jag har också gjort upp en arbetsplan med Anna, Camilla och Klas i Lindesberg som jag från denna vinter börjat samarbeta med ang. Per Saxholms musik. Se nedan

Svar till: Klas, Anna och Camilla i Lindesberg på mejl från 2025-03 02, se nedan:

Dokumentera. Där håller du ju på sedan länge och du har redan gjort ett stort jobb Ulf.

Dokumentationen av Per Saxholm startade hösten 2016.

Ulf har besökt Per Saxholm i Karlskoga från hösten 2016. Har åkt buss och bil in till Karlskoga från Örebro ca. 45 – 50 resor från hösten 2016 till idag 2025-03-03. Antal arbetstimmar jag har lagt ner på att ta reda på alla inspelningar samt allt jag sammanställt och skrivit, har jag inte vågat räkna på. Det är massor med tid under denna period jag hållit på med projektet.

Fakta om Per Saxholms projektet, det som idag är gjort av Ulf:

  • Har sammanställt 457 musik-filer idag 2025-03-02 15 timmar och 43 minuter inspelad musik.
  • Per Saxholm har nämnt 155 spelmän i de 457 inspelningarna
  • Jag har skrivit om 63 spelmän Per Saxholm nämnt i inspelningarna, samt att jag letat i böcker, letat på internet om fakta om spelmännen, idag 63 spelmännen.
  • Per Saxholm har fått utskrivet på papper om spelmännen. Har gett Per Saxholm i hemuppgift att när Per kommer på något om alla spelmännen han nämnt, ska Per skriva ner fakta eller det Per kommer på om spelmännen. Jag kommer att sammanställa texten senare.
  • Jag har samlat på mig foton på spelmän under åren. Sen har Per foton på gamla spelmän som jag ska fotografera av, bara Per tar fram bilderna.

Notera/skriva ner musiken på noter. Vi är på gång, och mer kommer…. Anna Johansson, Camilla Friman och Klas Friman

Är tacksam för att ni har intresserat er för Per Saxholms musik och börjat teckna ner låtarna på noter. Har känt mig väldig ensam i projektet ett tag.

CD eller liknande, spela in i studio. Samma här, Kapellet och Per är på gång, och jobbar vidare….. sidoprojekt, Ulf jobbar på ett sidoprojekt med CD-inspelning.

Låter som en kul Idé at spela in musik med Per.

Per Saxholm och jag Ulf har pratat om att spela in musik bara från Kedjeåsen. Detta utifrån att jag Ulf och Per Saxholm har våra rötter i Kedjeåsen. Är det något som skulle kunna gå att söka pengar för och inkludera i ansökan om CD-inspelning från Kedjeåsen?

Ulf svar till alla:

Ulf och Per Saxholm har en plan att spela in bara Kedjås-beter. Jag ska fråga en kompis Staffan Berg om han kan tänka sig spela in oss? Sen får vi själva bränna CD:n och göra konvolut, bilder etc. Detta för att hålla ner kostnaden. Det blir mer en dokumentation om Per och Ulf:s resa tillsammans. Vi har båda två förankring i musiken i Kedjeåsen Norr om Karlskoga.

Anna: Bra idé att du och Per gör en egen cd från Kjedjeåsen. Vi spelar in i studiefrämjandets studio gratis, tack vare att vi har en studiecirkel hos dem och att vi betalar lokalhyra när vi repar i Karlskoga. Du och Per får i så fall fundera på var ni skulle kunna spela in och vem som skulle kunna hjälpa er med det. Känner du nån som har studio?

 

Publicera bok. Här finns ju olika möjligheter. Vill man göra en bok baserad på texter omkring spelmännen med lite musikexempel. 

Låter kul med en bok. Har pratat med Per Saxholm om det. Per har inte varit speciellt pigg på att skriva. Skulle kanske skaffa en spökskrivare? Per behöver inspireras genom att jag/vi tillsammans pratar och spelar med honom, då kommer alla låtar och spelmän fram. Gäller bara att ha en ordentlig inspelningsutrustning då när Per kommer i gång. Jag äger ingen bra inspelningsutrustning. Jag har två böcker som jag skaffat mig om Upplänska spelmän, och en stor fin bok med noter i med låtar ifrån Roslagen. Där jag har fått idéer från om hur man kan göra Det står om spelmännen allt från en kort mening till flera sidor om spelmannen. Det går också att göra ett häfte om vi inte får fram fakta om spelmännen jag har vaskat fram. Det handlar om vad Per orkar och vad vi orkar stå ut med. Jag jobbar hela tiden på det. Får se nu om mina kopior på det jag skrivit sätter fart på Per!

Anna: Vi får titta på de böcker du Ulf skriver om och säkert finns det fler som vi kan inspireras av så att vi kan komma fram till vad vi vill göra. En spökskrivare tror jag kan vara en bra idé om vi vill ha omfattande text som också blir levande och intressanta att läsa.

 

Presentation av materialet. Konsert på Felan med presentation av bok och nothäfte? Kanske även på fler ställen, Karlskoga? 

Det är jag gärna med på!! Finns flera ställen i Värmland som låtarna skulle kunna presenteras på Jag är kompis med Mats Berglund med flera i Värmland och jag vet att det finn ett intresse av den öst värmländska folkmusiken i Värmland.

Anna: Konserter ska vi såklart göra. Bra med dina kontakter i Värmland. Vi kan ju göra både så att vi delar på spelningar allihop och spela lite var under en kväll och/eller delar upp oss i våra respektive konstellationer och spelar i olika sammanhang, även om vi får ta det lite försiktigt så vi inte sliter ut Per.

I en ansökan tar vi även med ersättning för resor arbetstid osv. 

ÖLFM hjälpte mig att söka pengar en gång, Det gick inte bra. Sen har jag sökt pengar själv till projektet, det gick heller inte så bra.

Ulf: Sammanfattningsvis så tycker jag att detta är en bra idé ni skrivit ner ang. Per Saxholms låtar och hur vi kan ta hand om materialet på bästa sätt.