Solospel på Dans – och spelmansstämman i Kungsträdgården 21/8-2022

Anton Olausson och Ulf Karlsson repar inför Folk at Heart.

Det blev solospel för mig i Kungsträdgården på Dans- och spelmansstämman den 21/8! Så var det inte tänkt från början. Vägen dit var krokig! Det började med att Andreas Svensson som representant för Svenska Folkdansringen kontaktade mig och Anton Olausson med en förfrågan om vi kunde spela säckpipa tillsammans på stämman. Vi tackade med glädje ja till uppdraget! Det kändes hedrande att få representera Närke på Dans- och spelmansstämman. Tyvärr tvingades Anton tacka nej p.g.a. flytt från Sundsvall till Uppsala. Flyttlasset skulle gå samma dag som vi skulle spela.

 

 

Frågan gick då över till Anders Norudde som tursamt nog hade ett hål i sitt spelprogram just 21 augusti. Anders och jag blev tillfrågade att ha två dans- och konsertprogram under stämman. Första konserten skulle vi spela på diverse instrument och andra speltillfället skulle vara en ren säckpipskonsert. Vi förberedde våra framträdanden via telefon och mejl. Repa skulle vi göra i vårt hus på Väddö ett par dagar innan stämman. Dagen innan Anders skulle komma till Väddö meddelade han mig att han var sjuk! Jag tog omedelbart kontakt med Andreas S och berättade om den uppkomna situationen. Vi kom överens om att jag skulle spela båda konserterna solo.

Två foton ovan, översta Anton Olausson och Ulf K. och snett upp till höger på Anders Norudde och Ulf K. Fotograf är Kerstin Engström.

Nu blev det fart på Karlsson! Programmen för båda konserterna måste ändras utifrån mina förutsättningar på instrument och repertoar. Det som var så lugnt blev helt plötsligt bråttom!

Det blev mycket stillasittande för mig de närmaste två dagarna med att repa för mig själv. Dagen innan konserten pajade min rygg. Där stod jag med två färdigrepade solokonserter men med en rygg som inte gick att räta på. Oj oj oj!!! Det blev till att ta fram värktabletter och hålla tummarna för att ryggen skulle vara bättre nästa dag.

Tabletterna gjorde en viss verkan så jag kunde ta mig till Stockholm tillsammans med min hjälpsamma fru Kerstin som lovat bära instrument o hålla i reseplaneringen. Det är jag väldigt tacksam för att Kerstin gjorde! Jag kom till Stockholm och Kungsträdgården med bil, buss och T-bana! Hurraaaaa!!! I Kungsträdgården var det ett myller av folk. Jag hade inte sett så mycket folk sen innan pandemin. I Stockholm pågick ”Stockholms kulturfestival” och Kungsträdgården var fylld med evenemang för barn och familjer. Längst ner i Kungsträdgården mot Strömmen var scenen för Dans- och spelmansstämman uppbyggd. Det var där jag skulle hålla till.

Fotograf Kerstin Engström foto till vänster när jag repar.

 

 

 

Jag blev väldigt väl mottagen av trevliga arrangörer som hjälpte mig med olika saker. Lyxen vara att kunna ställa ifrån sig instrumenten o ryggsäcken back stage, inne på festivalområdet som var väl bevakat. Vid scenen träffade jag Andreas Svensson, han var där både som arrangör och spelman. Andreas skulle under dagen spela både med Ad Hoc-orkestern och med en nybildad trio bestående av Andreas, Sten Lindstrand (Ad Hoc-orkestern) och Frida Andersson (Westmannafolk), så Närke var väl representerat på scenen. Foto till höger på Ad Hoc-orkestern hittade jag på Google.

 

Det blev lunch i Kungsträdgården innan min första konsert som jag skulle ha kl. 15:00 – 15:25. Jag fick hjälp av ljudtekniker samt arrangören med tekniken. Festplatsen hade en fantastiskt fin utsikt över vattnet och Slottet så det var en fröjd att sitta på scenen och spela. Innan konserterna började fick vi beskåda beridna högvakten på väg mot vaktavlösningen på slottet när de red förbi Kungsträdgården. Tänk att behöva hålla reda på både instrument och en stor häst när de rider och spelar!

Där spelmansstämman skulle hålla till blev jag väldigt väl emottagen av trevliga arrangörer som hjälpte mig med olika saker. Det blev lunch innan första konserten som jag skulle ha kl. 15:00 – 15:25. Fick hjälp av ljudtekniker samt arrangören. Lyxen vara att kunna ställa ifrån sig instrumenten o ryggsäcken inne på festivalområdet som var väl bevakat. Vi käkade lunch i Kungsträdgården ja o min fru och gick tillbaks till festplatsen. Festplatsen hade en fantastiskt fin utsikt över vattnet och Slottet så det var en fröjd att sitta på scenen och spela.

Första konserten kl. 15:00-15:25 skulle jag spela på lite olika instrument. Jag har inte lika många olika instrument som Anders Norudde har men jag gjorde mitt bästa. Jag spelade på min svenska säckpipa, min hardingfela som Anders Norrudde byggt, min A-basfiol och min G-basfiol. Jag hade repat in ett schema när och hur i programmet jag skulle byta mina instrument och flytta på mikrofonerna samt ta av och på mig säckpipan. Allt för att få ut maximalt av tiden till spel. Jag hann med det program på 7 låtar som jag sammanställt. Så ni kan tänka er att det gick undan med instrumentbytena! Men det kändes ändå avslappnat och inte stressigt att spela. Arrangören hade gjort plats för ett dansgolv framför scenen. Där kunde de som ville dansa till artisternas musik svänga om sina lurviga ben. När det stod klart för mig att jag skulle spela solo gjorde jag om programmet för konsert 1 till ett rent dansprogram. Jag hade fått info via Facebook/Messenger att det skulle komma publik som ville dansa till mitt spel. Det var flera par som dansade och även mycket folk som stod och lyssnade under konserten.

Foto ovan när jag spelar fiol. Fotograf är Kerstin Engström

De låtar jag spelade 1:a konserten var:

  1. Lekebergsdansen Granbergsdal/Karlskoga, östra Värmland, svensk säckpipan
  2. Forshyttan efter Karl Johan Karlsson Brattfors, östra Värmland, A-fiol. Nedan kan ni lyssna på hur jag spelar polska från Forshyttan efter Karl Johan Karlsson

3. Polska från Gunnarsskog västra Värmland, A-fiol

4. Vals av Mats Berglund ”Orrleken”, Hardingfela. Nedan kan ni lyssna på valsen. Valsen som  Mats gjorde var efter det att jag, Magnus Thörnblad o Mats  B. förstås – varit ute och åkt skidor på skaren och kikat på Orrar. Kommer ihåg att vi hade kokkaffe med oss som vi gjorde upp eld för att tillreda. En mysig tur i Eda (Kôla) skogen var det.

5. Polska efter Lomians-Guten östra Värmland efter Aina Liljebjörn Filipstad, svensk säckpipa. Se filmen nedan.

6. Polska efter Magnus Olsson Lycke Arvika västra Värmland, Hardingfela. Nedan en länk till en film där jag spelar polskan efter Magnus Olsson

Polska efter Magnus Olsson Lycke Arvika Filmare jag själv.

7. Polska efter Olof Andersson Eda västar Värmland, A-fiol Nedan kan ni lyssna på låten med Olof Andersson “Hultebergs Ola Eda.

 

Här på denna video spelar jag en Polska efter Lomijan-Guten efter Ajna Liljebjörn Filipstad.

Filmen ovan har Karin Gustavsson Ad Hoc-orkestern filmat. Jag har själv lagt ut den på YouTub.

Den 2: a konserten startade 15 minuter tidigare än planerat. Jag spelade därför mellan kl. 17:35 – 18:15. Det var en gåva som jag tackade för. Jag skulle nu enbart spela på min svenska säckpipa. Inga instrumentbyten – skönt! Jag kunde ta ut svängarna ordentligt och spela låtarna flera varv än jag hade tänkt mig. Sen behövde jag bara sitta o spela och prata vilket var bra för min rygg. Jag kunde verkligen njuta av mitt framträdande. Inget spring som den 1: a konserten. Det var mycket mer folk som dansade och stod och lyssnade när jag spelade säckpipa än vid första konserten. När jag kom till låten Långdansmelodi efter Aina Liljebjörn Filipstad, upptäckte jag i min vänstra ögonvrå att en av dansarna kikade på mig. Det var Ami Peterson Dregelid som nickade till mig och jag nickade tillbaka. Ami hade tillsammans med spelmannen Ellika Frisell tidigare under stämman haft en danskurs där Ellika spelade. Ami är en välkänd o meriterad person som kan sin sak när det gäller dans. ( Film när Ami dansar tillsammans med Håkon Dregelid på Landskappleiken i Norge 2015 ) Ami drog i gång en långdans och efter en stund var dansgolvet fyllt med dansare ledda av Ami. Det var en häftig upplevelse att efter pandemin åter igen se så många dansa långdans! Ami och jag höll ögonkontakt under hela dansen o till slut signalerade hon att nu var det dags att avsluta långdansen. Det var tur att jag hade fått 15 extra minuter för det blev en lång långdans! Allt flöt på bra under resten av danskonserten.

Foto ovan när jag spelar säckpipa är: Qaryn Eng.

De låtar jag spelade under den 2:a konserten på min svenska säckpipa var:

  1. Polska ”Vårvindar friska variant från Karlskoga Gelleråspolskan östra Värmland. Nedan kan ni lyssna på Gelleråspolskan.

2. Ulf:s ”Knivpolska” av Ulf Karlsson

3. Långdans efter Leisme-Per efter Aina Liljebjörn Filipstad, östra Värmland. Nedan kan ni lyssna på Långdansen efter Ajna Liljebjörn.

4.  Ljuvliga valsen av Ulf Karlsson. Nedan kan ni lyssna på “Ljuvliga valsen.

5. Polska från Norra Finnskoga mitten av Värmland

6. Jössehärspolska västra Värmland” Sparvelille”

7. Travare från södra delen av Närke, ”Rulins far” efter Carl Viktor Rulins far.

8. Travare från norra Örebro län i Hjulsjö. Nedan kan ni lyssna på travare från Hjulsjö.

När tiden för konserten var slut så var även jag helt slut. Jag klarade det!! Jag blev sittandes i nästan en timme inne i logen back stage där jag hade mina instrument m.m. När jag klev ur logen sprang jag på Carina Normansson som senare under kvällen skulle spela med Westmannafolket. Carina har jag under årens lopp träffat på lite här där på danshus, spelmanstämmor m.m. Carina är alltid en lika glad, trevlig och pratsam person! Sist vi träffades var på ett bröllop för en gemensam bekant utanför Sala, där vi båda spelade. Jag och min fru tog sen en promenad runt Kungsträdgården, käkade en hamburgare och åt glass innan vi gick ner till stämman och festplatsen för att lyssna på Westmannafolket. De var KANONBRA!!

 

Nedan spelar Westmannafolket en polska ifrån Möklinta

 

När Westmannafolket spelat klart gick jag back stage och hämtade mina instrument m.m. Jag morsade på Lena Jonsson och hennes spelkompisar i “Folk All in Band”som strax skulle upp på scenen. Sen drog jag och min fru vidare norr ut mot Väddö efter en händelserik dag i Kungsträdgården i Stockholm. Film ovan på Westmannafolk hittade jag på YouTube.

 

 

 

 

 

 

 

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att jag känner mig väldigt nöjd och stolt över att jag genomförde denna spelning – helt själv! Under resan hem till Väddö tänkte jag på alla möten med olika människor jag haft under dagen. För mig är en spelmanstämma inte bara att stå och spela på en scen eller att buskspela, utan framför allt att få möta andra människor, såväl gamla vänner som att göra nya bekantskaper. Det är folkmusik för mig!

Foton ovan på mina instrument är tagna Ulf Karlsson.

 Tack Andreas Svensson och Svenska Folkdansringen för att jag fick förtroendet att spela solo på Dans- och spelmansstämman i Kungsträdgården!

 

Ps. Alla musikfiler har jag spelat in själv på min Mac

 

 

En liten parantes som jag fick reda på dagen efter spelningen och hemfärden från Stockholm till Väddö.

Det blev ett tråkigt slut på spelmansstämman i Kungsträdgården fick jag höra dagen efter av Eva Karlsson (en spelkompis till mig). Hon berättade att det var en bomb placerad någonstans i Kungsträdgården. Eva berättar för mig via ett av mina Facebook inlägg som jag lagt ut tidigare, Hos skriver till mig:

Gårdagens snöpliga avslutning med avbruten konsert (FAB, Folk All-in Band) i Kungsträdgården och utrymning av hela området fick en annan dimension nu när det verkar som att den upphittade väskan faktiskt innehöll en skarp bomb. Enligt uppgift ska väskan ha varit placerad precis bakom scenen dessutom!

(Edit: Aftonbladets källa säger att det är bekräftat att det rörde sig om skarp bomb. Polisen säger bara att “de inte utesluter att innehållet är farligt” än så länge, och att det fortfarande undersöks. Vi vår se…)

Enligt Lena Jonsson som spelade i FAB (Folk All- in Band) säger följande i Eva Karlsson inlägg på Facebook:

Har precis fått uppgifter om att väskan stod vid café opera. Så inte bakom backstage. Den känns ändå lite bättre att det inte var direkt riktat mot festivalen på nåt sätt. Ändå väldigt läskigt alltihopa såklart

Räcker med inlägg. Som tur var var inte bomben riktad till folkmusikerna och festivalen – men läskigt är det vad det än är riktad till. Vi gick från stämman efter Westmannafolkets framträdande vid 20:40 och morsade på Lena Jonsson Lena Jonsson och Folk All-in Band som jag delade loge med. 20:50 gick vi ner i T-banan vid Kungsträdgården för att hinna med en buss vid Danderydssjukhus vidare till Väddö. Vi hade tur som slapp allt rabalder med utrymningen av stämman.

 

 

2 svar på ”Solospel på Dans – och spelmansstämman i Kungsträdgården 21/8-2022

    • Ingen orsak – Nöjet är på min sida. Jag njöt till fullo när jag satt och spelade till alla ni som dansade. Det är mitt liv!

Lämna ett svar till Jan-Erik Borg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spamskydd: Skriv in dessa siffror i rutan under *Tiden har gått ut. Försök igen.