ÖLFM:s notbokssläpp i Svinnersta kapell 2022-04-29

Efter min covid-19 sjukdom börjar jag så smått att komma tillbaks, men jag är fruktansvärt trött, orkeslös, yr i skallen, sviter du kan få efter att varit sjuk i covid. Men jag är väldigt glad och tacksam att jag kunde delta i detta evenemang.

Vilken em. och kväll vi medlemmar i Örebro läns folkmusikförund (ÖLFM) bjöds på i Svinnersta kapell denna fredag den 29/4-2022!

Under 2021 har ÖLFM:s styrelse jobbat med att intressera medlemmar i föreningen att skicka in egna kompositioner som man sedan samlar ihop o gör ett nothäfte av. En jättekul idé som nu sjösattes i Svinnersta kapell. Det jag tyckte var väldigt kul var att inne i häftet så har alla kompositörer fått skriva en egen presentation av sig själva

Framsidan av nothäftet                                                                    Baksidan av nothäftet med alla som bidrog med max två låtar i häftet.

 

 

 

 

Totalt var vi 33 st spelmän som hade skickat in 1-2 nykomponerade låtbidrag till häftet. Så det blev en helkväll där var och en av oss fick möjlighet att presentera sig själv och sin låt inför publik som var där. Utrymmet var begränsat i Svinnersta kapell så vi spelmän fick max bjuda med oss en person utöver dig själv. Tillställningen började redan kl. fyra där vi så smått kunde samla ihop oss för de som var daglediga, det var dropp in mellan 16 -18 där vi kunde mingla, prata och äta. Det bjöds till självkostnadspris på smörgåstårta kaffe med tilltugg. Konserten började sedan kl.18:30 och var klar ca. 21:15. Konferenciern Anders Borehed hade fullt upp med att se till att allt flöt på runt scenen. Anders förberedde alla på när det snart var dags för spelmännen att stiga upp på scenen. Anders gjorde ett proffesionellt intryck när han presenterade alla och Anders såg också till att alla micar och sladdar inte trasslade sig, och att alla spelmän fick lite förberedelsetid innan de/den gick upp på scenen. – Bra jobbat Anders!

 

Den som var bland de första som intog scenen var Nichelle född o uppvuxen i Stora Mellösa, numera boendes i Stockholm. Sen avlöstes solospelmännen med med grupper av spelmän som valt att spela varandras låtar tillsammans. En väldigt varierad kväll!

 

 

 

 

 

Jag spelade upp bland de sista. Jag hade valt att spela min låt på hardingfelan vilket gjorde att med jämna mellan rum fick jag springa upp en trappa o stämma instrumentet. För det blev varmt inne i lokalen o instrumentet krävde omvårdnad för att vara redo när det var dags för mig att inta scenen och spela. Jag tänkte att “En ska int gör lätt för säg”! Hade bara mig själ o skylla på. All gick bra o instrumentet var snäll mot mig.

 

 

Den låt jag spelade var en låt som jag hade komponerat vid Morgastugan som ligger utan för Uppsala. Min fru är ifrån Uppsala och hennes familj hyrde en stuga i Morgahage. Stugan låg högt upp över vattnet med en vidunderlig utsikt. Ekoln som är en del av Mälaren heter vattnet. 20-25 meter upp från vattnet låg det lilla huset. Utanför huset mot vattnet satt jag ofta och spelade på min fiol eller säckpipa. Där komponerade jag de allra flesta låtar som jag komponerat hittills. Det var bl.a. där “Morgapolskan” kom till. Stugan finns fortfarande kvar o kan hittas på kartor om du är intresserad av att se var stugan ligger. Låten är inspirerad utav den väst Värmländska folkmusiken.

När jag började spela fiol och folkmusik så träffade jag både de gamla och unga Värmländska spelmännen som då var aktiva och på så sätt lärde jag mig de Värmländska låtarna från västra Värmland och Klarälvdalen, eftersom det var där jag hade mina spelkompisar. Jag blev helt enkelt präglad på det Värmländska sättet att spela folkmusik på. Det har präglat mitt spel så mycket att alla annan folkmusik som jag spelar blir färjad av den Värmländska rytmen och sättet att spela Värmlands folkmusik på. Mats Berglund, Mats Edén och Leif Stinnerbom mfl. började rota i gamla notuppteckningar och hittade ett annat sätt att spela de Värmländska polskorna på. De kallade spelsättet att spela med “Kort etta”. Idén föll inte i så god jord hos de äldre spelmännen. Men idag är det spelsätt accepterat. Jag var med mitt i händelsernas centrum när folkmusiken förändrades . Häftigt tyckte jag! Det finns idag Värmländska spelmän som spelar de Värmländska polskorna utan kort etta. Det blev två falanger och två olika sätt att tolka rytmen i de Värmländska polskorna. Att spela de Värmländska polskorna med kort etta har spridit sig mer än det tidigare sättet att spela de Värmlandspolskor på. Det är nog mycket tack vare Mats Berglund, Leif Stinnerbom o Mats Edéns förtjänst. För de var de mest utåtriktade på den tiden i den Värmländska folkmusiken. Har märkt mycket att när jag spelar polskorna  från den öst Värmländska folkmusiken så hamnar jag oftast i att jag spelar med kort etta, spelar ingen roll hur jag än anstränger mig. Men jag får bara acceptera att jag är präglad på den väst Värmländska folkmusiken o de korta ettorna i rytmen, vilket jag är ganska stolt över.

I västra Värmland på det sena 70-talet och det tidiga 80-tal spelade jag med Mats Berglund Eda (Köla nära norska gränsen) och munspelaren från Hunnebostrand Magnus Thörnblad som nu mera sen 70-talet är bosatt i Västra Sund utanför Arvika. Under de fyra åren vi spelade tillsammans bildade vi en trio som vi kallade för “Tre hattar efter Göte”: Fråga mig inte varför vi hette så – interna skämt vad jag kommer ihåg. Vi åkte runt i Sverige o i gränstrakterna Norge Sverige o spelade på olika danshus. Mats, jag o Magnus gjorde en konsert och dansspelning på Felan i Örebro 2015. En spontanspelning o ett infall jag fick för mig göra föra att hylla vår munspelare Magnus som behövdes muntras upp efter att han kommit tillbaks efter sin strok. Då var fiolinisten o allas vår gode vän Anders Nordlöf med och spelade i gruppen också han från Arvika. Så då kallade vi oss helt enkelt för “Fyra hattar efter Göte”. Kommer en länk till Gruppen “Fyra hattar efter Götes” Konsert på Felan i Örebro december 2015. Från vänster i länken till Youtub-klippet nedan: Mats Berglund fiol, Ulf Karlsson fiol, Anders Nordlöf fiol  och Magnus Thörnblad munspel eller som de säger i Värmland “Trynôrgel” – Polska efter Olof Andersson från Höltebergshage.

Noter på den Värmlands-inspirerade polskan – Morgapolskan.

“Morgastugan” med Ekoln under sina fötter. Där satt jag och dinglade med mina fötter, spelade o komponerade låtar. Lätt att få inspiration! Eller hur! Foto Calle Öijmark 2013.

 

 

 

 

 

 

Kvällen flöt på och till sist så hade alla spelat sin låt. Styrelsen frågade om vi alla som var där var sugna på att spela vår andra låt till hösten? Alla skrek JAAAAAA!!! Så jag hoppas på att ÖLFM:s styrelse kan genomföra en uppföljning till hösten, så alla låtar i häftet kan presenteras. Ser verkligen fram emot det. Tack till alla i ÖLFM med flera, fikapersonal etc. (ingen nämnd ingen glömd) som jobbat med denna tillställning Vi ses i höst 2022 med uppföljningen.

 

Gruppbild på de som var med och spelade upp sin nykomponerade låt i Svinnersta kapell 2022-04-29. Enligt arrangörerna så saknades det 5  spelmän denna kväll. Så jag hoppas att de kan komma till hösten 2022. Kommer att skicka ut min låt till alla som deltog i detta arrangemang. Men det blir bara Morgapolskan. Ljuvliga valsen kommer jag att skicka ut till hösten 2022 efter konserten. Vi ses till hösrten – hoppas jag!!!

Ett svar på ”ÖLFM:s notbokssläpp i Svinnersta kapell 2022-04-29

  1. Ja, det blev en härligt positiv helkväll i gemenskapens och musikens tecken. Vi fick alla ta för oss av den varierade kompott av hemmagjorda låtar som bjöds under kvällen. Och vi kom varandra lite närmare när vi fick träffas i musiken och höra presentationerna från scenen och dessutom kunde läsa om både låt och kompositör i nya Låthäftet. Tack alla för en vacker kväll att minnas!
    / erik z

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spamskydd: Skriv in dessa siffror i rutan under *Tiden har gått ut. Försök igen.