Spelmän under folkmusikvågen i Roslagen efter Birger Björnerstedt

Hittade ett fint dokument som Birger Björnerstedt har skapat om folkmusiken i Roslagen. Dokumentet handlar om gamla och unga spelmän som verkade under folkmusikvågen på 1970-talet och framåt. Länk till dokumentet. Länk till dokument om gamla o unga spelmän i Roslagen under folkmusikvågen. Dokumentet finns på Svenskt visarkiv. Eftersom jag nu som pensionär lever och bor i Roslagen ( säsongsvis) så tyckte jag att detta dokument ska vara åtkomligt för mig själv och alla andra som är intresserad av dokumentet.

Birger Björnerstedt (till vänster i bild) har gjort mycket för att bevara den svenska kulturlivet och framför allt i Roslagen. är det något som du inte vet om folkmusiken eller spelmanen i Roslagen, ta kontakt med Birger. Han vet eller kan hänvisa var du kan leta efter din fråga. Birger träffar jag varje tisdag i Roslagens spelmanslag när laget träffas för att träna på nya och gamla låtar.

 

 

 

En person till som är viktig och håller reda på spelmännen i Roslagen är Gunnar Persson (till höger i bild) i Häverödal/Hallstavik. Gunnar spelar med i Roslagens spelmanslag men är väldigt aktiv i Häverödals spelmän. Gunnar kan mycket också om de spelmän som finns i Roslagen men framförallt spelmännen runt Häverödal Väddö. Jag har frågat Gunnar många gånger om de spelmän som dyker upp på min väg nu när jag håller på att lär mig folkmusiken i Roslagen. Jag är med i både Häverödals spelmän och Roslagens spelmanslag, så det finns gott om kompetens i de båda spelmanslagen.

En reflektion från mig ang. Folkmusiken

Det som har slagit mig nu när jag har fått möjlighet att lära mig folkmusiken i Roslagen samt sprida den, är att på det tidiga 1900-talet när Nils och Olof Andersson åkte runt i Sverige och tecknade ner spelmän som de snokat rätt på i de olika landskapen i Sverige finns folkmusiken i Roslagen sparsamt representerad. Jag fick reda på via en kontakt i Vallentuna att Nils och Olof hade kommit till Vallentuna och hade för avsikt att gå norr uppåt i Roslagen och teckna ner de spelmän de ramlade på i Roslagen. Men i Vallentuna tog resan slut för dem och de fick vända tillbaks till Stockholm igen. Varför de fick göra det framgår inte. Men det är därför det inte finns så mycket nedtecknat i Svenska låtar om spelmännen i Roslagen. men som tur är så har det funnits lokala krafter som tecknat ner de spelmän som fanns i Roslagen. Det är därför jag inte hört talas om folkmusiken i Roslagen. Det är precis likadant  i östra Värmland (Karlskoga). Varför har ingen varit i östra Värmland och tecknat ner de spelmän där? Nu håller jag tillsammans Anders Norudde  på med ett projekt med att spela in Per Saxholm som är den enda som idag har träffat många av de spelmän i östra Värmland – Karlskogatrakten. Det finns säkert många vita folkmusikfläckar i Sverige där de lokala nedtecknarna och notsamlingarna har blivit väldigt värdefulla. Det är då det är väldigt viktigt att det finns sådana personer som Birger Björnerstedt och Gunnar Persson med många fler i Sverige som snokar upp notsamlingar i sina bygder.

Bild till vänster. Är spelman på en konstvecka på Gräsö 2023 där jag spelar för mat och husrum. Spelpassen varade mellan kl. 12- 17 i fyra dagar. Det gjorde jag med glädje! Per Joelsson är konstnären som ställer ut hemma hos sig på Gräsö i Norrboda. Runes gamla båtbyggeri, som det var tidigare är numera renoverat för att fungera som ett boende.

 

Det är därför också som den svenska folkmusiken på de vita fläckarna i Sverige inte blir så kända och uppmärksammade. Det finns mycket jobb kvar att göra i Sverige att gräva fram inspelningar, notmaterial, bilder etc. och sammanställa  samt sprida den svenska folkmusiken och dess traditioner från de vita fläckarna i vårt avlånga land! Det är min reflektion om att få förmånen att få vara med igen och sprida folkmusik ifrån en del av Sverige som inte många känner till. Så gräv där du står – är ett begrepp som någon uppfann under folkmusikvågen. Det är fortfarande inte för sent att “Gräva där du står”. Det som är svårare idag är att sprida folkmusiken i från sin hembygd. Speciellt idag när kulturen i Sverige ligger på ruinens brant och det inte verkar vara någon som bryr sig om den svenska kulturen och då menar jag inte bara den folkliga kulturen. Men den folkliga kulturen håller på att försvinna för gott från våra arenor. Mycket beror på att våra regeringar bara riktar bidrag till de etablerade folkmusikföreningar samt musikerna som är utbildade. Men vad jag förstår så är de allra flesta av oss som verkar inom folkmusik/dans inte formellt utbildade och är därmed inte berättigad att få uppträda på våra stora arenor. Fråga mig – jag har nobbats många gånger p.g.a. att arrangörerna inte kan betala mig ett öre för det jobb jag är tillfrågad att göra. Allt handlar om att ha eller inte ha F-skattsedel (Företag). Jag har för låg inkomst säger skatteverket till mig för att få ha F-skattsedel. Jag har valt att vara Spelman där jag får spela och sprida min folkmusik för en kopp kaffe och ett litet bidrag till bensin. Det är ett hårt liv att vara spelman idag med 2023!

Två musikexempel på polskor från två områden i Sverige som Nils och Olof Anders inte varit och tecknat ner låtar från till Svenska låtar.

Roslagspolska efter Manne i Fiskesås efter Tore Lindqvist. Martin Björklund som leder Roslagens spelmanslag spelar själv polskan.

Karlskoga polska efter Johan i gata Hållsjön Kedjeåsen i norra Karlskoga. Jag spelar polskan själv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Spamskydd: Skriv in dessa siffror i rutan under *Tiden har gått ut. Försök igen.