Spel till dans, Jössehärspolskor i Hägerstensåsens medborgarhus

Så var det dags att åka iväg till Hägerstensåsen i Stockholm och spela jössehärspolskor till polskedansarna som träffas i medborgarhuset i Hägerstensåsen.

Jag hade bestämt mig för att att åka kollektivt från Tomta till mitt natthärberge hemma hos Kerstin o Valter Dürr i Farsta strand/Huddinge. Nya SL-kortet var laddat med bussbiljetter. Buss från Tomta såg till Norrtälje – byte till buss som går till Danderydssjukhus – byte till T-bana mot Gamla stan – byte till T-bana till Farsta strand. Från Farsta strand hem till Kerstin och Valter fick jag åka bil. Allt klaffade perfekt! Valter och Kerstin hade för några år sedan sålt sin villa och sen övertagit Kerstin föräldrars lilla villa som ligger med utsikt vid en fågelsjö. Helt fantastiskt utsikt mot sjön och en vacker omgivning. En oas i Stockholms virrvarr! Huset hade Valter omsorgsfullt renoverat . jag fick sova på nedervåningen med egen dusch o toa – lyxigt. Vi fikade i solen på verandan som hade utsikt såklart mot Ågerstasjön. I vardagsrummet stod det en tubkikare som du kunde kika om det kommit någon långväga fågelgäst på besök.

När Valter kom hem efter att ha varit hemma och jobbat på en lägenhet som en av deras barn köpt nyligen – familjen växer. Tur att de har en pappa som är finsnickare och behöver ha saker att göra. Valter har renoverat hela huset efter Kerstin föräldrar till ett hus i toppskick!! Vi käkade middag och pratade innan vi sen drog iväg i bil till medborgarhuset i Hägerstensåsen. Vi hämtade upp en dam som bodde i närheten av Kerstin och Valter. Vi kom igod tid så jag hann att plocka upp min lilla ljudanläggning och stämma alla två fiolerna samt hardingfelan.

Anders och Kari Underdal skulle leda dansinstruktionen och dagens tema var Jössehärspolskor. det var ett tag sedan jag spelade jössehärspolskor så jag har fått repa med mig själv rätt mycket för att komma in i svänget igen. hade satt ihop ett program med fiollåtar och ett med hardingfele-låtar som jag hade att välja mellan under kvällen.

Dansen och instruktionen började 19:15 och höll sedan på till 21:45. Då var både jag och dansarna trötta. Vi fikade i 20 minuter. Det var en spelurladdning som jag inte gjort innan pandemin! Alla verkade nöjda med både dansen och musiken. så jag hoppas jag får komma dit igen vid tillfälle.

Sen åkte vi hem till Valter och Kerstin. Vi tog oss en sängfösaren med goda ostar o lite starköl att sova på. det gjorde jag – sov efter denna roliga och innehållsrika dag. Kul att bli bekanta med nya människor och som gärna vill träffa mig och min fru Kerstin framöver. Kerstin och Valters son Magnus Dürr är spelman och har alldeles nyss flyttat till Älmsta. Magnus spelar nyckelharpa och har nyss gått med i Roslagens spelmanslag. Så vi har redan träffats och pratat lite med varandra. Magnus spelar lite av varje bl.a. Värmlandslåtar så vi kan nog börja träffas och spela ihop här på Väddö.

Vi käkade frukost tillsammans innan Valter drog iväg till sitt lägenhetsprojekt. Kerstin och jag tog en promenad runt sjön och jag fick se vilka fina omgivningar det finns bara 20 minuters från Stockholms city! Efter promenaden var det bara att ta bussen, som gick alldeles utanför huset till T-banan för vidare hemfärd till Tomta. Resan gick bra tillbaks till tomta , utom en liten fadäs att jag gick på fel buss. Jag gick på bussen som skulle gå till Björkö. men det löste sig. När vi kom till Älmsta så visade det sig att 636:an och 637:an som skull åkt med avgick samtidigt från Norrtälje. 636:an körde fram för tidigt och jag kikade inte på vad det stod påp bussen utan förutsatte bara att det var 637:an. Men Den tiden vi 14:30 så var 636:an och 637.an skolskjutsar och skulle hämta upp barn på Älmsta skolan. Så chauffören av 636:an fick precis stopp på 637:an vid en korsning som hade hämtat barn på Älmsta skolan. så jag fick ta min grejer och hoppa på buss 637 som gick till Singö. Så är det när du inte har ögonen med dig. allt löste sig med de snälla busschafförerna på SL-bussarna. Fantastiskt att kunna åka kollektivtrafik t o r Tomta – Farsta strand ca 12 mil för 52 kronor  två klipp enkel resa. Örebro – Karlskoga ca 4,5 mil enkel resa kostade före pandemin år 2020 69:-.