Bröllopsspel på svensk säckpipa i Forshaga

Hade en jättefin bröllops-spelning i Forshaga kyrka och på Forshaga hembygdsgård. Det bröllopet jag spelade på var välplanerat bröllop utifrån att brudparet råkade ut för pandemin 2020 och fick ställa in bröllopet 2 gången p.g.a. pandemin. Men nu blev det av och det är jag glad för o deras vägnar. Jag spelade på min svenska säckpipa en “Kärleksvisa från Glanshammar” som ingångsmarsch och fick dra in hela följet i kyrkan, vilket var en stor ära för mig att få göra.

 

 

 

Kärleksvisa från Glanshammar Närke. på svensk säckpipa

Spelade lite senare under själva vigselceremonin “Amazing Grace” på min svenska säckpipa.

Amazing Grace på svensk säckpipa

Som alltid var det en jättefin bröllopsakt och jag blir alltid berörd och får glädjetårar i mina ögon.

Sen förflyttade jag mig till hembygdsgården i Forshaga och riggade upp min lilla ljudanläggning. Jag är glad att jag har denna lilla ljudanläggning för det  blir lättare att spela mingelspel vilket jag kan få göra mellan 30 minuter till 2 timmar – själv. Denna gång slutade jag spela efter 1 timme och 45 minuter. Jag hade många låtar kvar vilket var bra. Bröllopsgästerna roade sig bl.a.med tipspromenad o en digital fotoapparat där det fanns massor med attiraljer att klä ut sig med innan man fotograferade sig. Fotografierna som bröllopsgästerna jobbat med kom sedan upp på ett bildspel som visades under middagen. Även jag var tvungen att prova manicken. Här nedan kan ni se resultatet. Sammanfattningsvis så hade jag väldigt trevlig och har även denna gång skapat nya kontakter. Stort tack till Brudparet för jag fick spela för er!

 

Bröllopsspel på Folk o Fä

 

Nu var det dags att ta sig an den första bröllopsspelningen på Folk o Fä. Vädret skulle bli kanon – sol! Jag packade vår gamla skrinda som har hängt med i ca. 35 år. Skrindan fylldes med hardingfela min portabla ljudanläggning, mikrofoner, förlängningssladd (40 meter), vätska och en tröja.

Jag pratade med värdinnan för dagen som heter Signe. Hon hjälpte mig att få ett bord en stol och ytterligare en förlängningssladd. Nu var allt riggat och klart. Bara att invänta böllopsgästerna o sen bröllopsparet. Bröllopsgästerna dök upp ca. 14:30 till mingelplatsen på den östra sidan av ladan. Ca. 90 bröllopsgäster skulle komma på kalaset.

Jag hade laddat upp med låtar för 2 timmars mingelspel. Efter drygt 1 timma o 20 minuter kom brudparet till mingelplatsen och det hurrades och skålades för det nygifta paret. Sen gick brudparet in i ladan där middagen skulle intas. Sen fick alla bröllopsgäster ställa sig i kö för fotografering innan de gick in o satte sig i ladan. Efter ca 25 minuters spelande till fotograferingen så hade hela följet tagit plats i ladan och den stundande middagen. Låtarna räckte och jag var nöjd. Fick nyss ett sms från brudgummen om att alla deras gäster tyckte det var mysigt med fiolspel till minglet. Jag plockade ihop mina instrument o anläggning. Drack några glas bubbel med snittar. Kom på att jag har stått och spelat i nästan två timmmar utan att dricka och äta något. Det är så det blir när jag har kul.

Ser nu fram emot nästa bröllopsspelning som går av stapeln i Forshaga nästa lördag. Det brudparet har varit ihärdiga och bokat om datumen för bröllopet tre gånger bara för att det kom en pandemi i vägen. Nu verkar det bli av.  Hoppas det blir lika bra väder för det brudparet också?

Spelar här nedan en marsch efter Pers Erik ifrån Östbjörka Rättvik

Börjar repa på allvar inför bröllopsspelningarna, Finnskogspols av Ulf K.

Nu var det dag att börja repa inför de bröllops-spelningarna jag har i juli och augusti. Jag ska spela lite av varje på de bröllop där jag är engagerad. Mycket mingel-spel blir det. Mellan 30 minuter och 2 timmars solo-spelning ska jag förbereda mig på. Ska även spela ingångsmarscher och någon solo låt under själva vigselceremonin. Så det gäller att komma väl förberedd så brudparen får en minnesvärd dag.

Spelade in en gammal låt som jag gjort själv på hardingfelan.

En Finnskogspols med kort trea av Ulf Karlsson, har inget riktigt namn på den ännu.

 

 

 

 

Spelade på en begravning i Roslagen

Fick en förfrågan om att spela på en begravning för några veckor sedan. Jag tackade ja till spelningen eftersom jag var ledig den dagen. Det är alltid lika svårt att veta vilken musik de som frågar mig vill ha. Men efter att jag informerat vad jag kan föreslå mig spela så kom vi fram till att de anhöriga till den avlidne skulle kolla igenom min hemsida för att se vad som fanns och vad som skulle passa dem. Efter några dagar hade vi kontakt igen där de anhöriga hade hittat en låt som jag gjort. Det blev en överraskning för mig o lite utmanande att spela den låten. Den låt de hade valt hade de hittat i min blogg daterad 2022-03-02. De hade valt en låt som jag gjort för ca. 42 år sedan. Låten var en schottis som jag kallade för “Längtan”. En lite melankolisk låt där jag visade mina känslor. Jag gjorde låten efter det att jag varit ute och spelat och träffat mycket folk. När jag kom hem till min enrummare i Karlskoga så var det så tyst och ensamt. Jag längtade efter att få spela tillsammans med någon just då i min ensamhet. Det var i den stunden denna låt kom till. De anhöriga till den avlidne tyckte låten skulle passa in för att skapa en stämning och en känsla under begravningen. Jag antog utmaningen och tog mig sedan en funderare på hur jag skulle förstärka känslan i låten och hittade en version på låten. Spelade låten efter griftetalet under själva begravningsceremonin. Här nedan kan ni lyssna på resultatet. Låten blev mycket bättre när jag spela den live i kapellet där själva begravning av den avlidne ägde rum.

 

 

 

 

 

 

Schottis “Längtan” av Ulf Karlsson

Det blev en lyckad version av min låt “Längtan” där även begravningsentreprenören gillade låten och hur jag framförde låten. Det stärkte självförtroendet! Jag har under åren lärt mig hur jag ska vara och förhålla mig till de anhöriga o den avlidne personen. Jag brukar först vända mig till de anhöriga och fånga deras uppmärksamhet innan jag startar musikframförandet. När jag väl kommit igång med låten så vänder jag mig till den avlidne, för det är den personen som de anhöriga vill hedra med mitt solospel. Det fungerar för mig. Annars är jag en känslig person som lätt kan börjar gråta under själva begravningsceremoni, även när det är personer som jag inte känner. Det är därför lättare och ha kontakt med den avlidne i kistan/urnan när jag spelar. Annars skulle jag dribbla bort mig i musikframförandet. När jag avslutat musiken, bugar jag mot den avlidne i kistan/urnan och sen mot de anhöriges nära kära och vänner. Mycket har jag fått vara med vid begravningar av personer med familjer som jag aldrig träffat förens när alla samlas i kapellet eller i kyrkan för att ta farväl av den avlidne. Spännande har det varit och jag har kunnat hantera många svåra situationer så att mitt musikframförande blir en minnesvärd stund för de anhöriga till den avlidne.

Repar själv inför två konserter i Stockholm med Anders N. Låt Bröl-Anders Schottis

Har nu lyckats få ordning på min gamla säckpipa med hjälp av Max Persson. Ett ny gamalt rör som Alban Faust gjorde lyckades Max få liv i så det fanns något att jobba på. Å här har jobbats nu i två veckor med röret och spelpipan och nu verkar det hålla stämningen. Hurraaaa!!

Annars sitter jag o jobbar på två konserter som Anders Norudde och jag ska ha i Stockholm i Kungsträdgården söndagen den 21/8. Vi ska spela en konsert med lite olika instrument och en konsert med bara duo på säckpipa. Vi har dammat av en massa låtar som vi sen ska gallra vidare på senare för vi har för många låtar. En av de låtar vi ska spela är en schottis som Anders Norudde gjort för länge sedan. Har suttit och spelat in den nu på förmiddagen eftersom det regnade ute så då passade jag på.

På bilden till vänster Anders Norudde o Ulf Karlsson spelar till dans på Felan i Örebro.

 

Här nedan kommer låten Schottis “Bröl-Anders Schottis av Anders Norudde. Min version av schottisen.

Ulf och Anders spelar på Aggershus.
Fotograf Ingela Agger.

Jobbar på att öva in nya låtar till bröllopen i sommar – Marsch “Besova”

Har börjat återhämta mig efter coronan, så nu idag känner jag att det finns ork att börja planera för bröllopsspelningarna i Juli. Idag är det en passande dag att planer, för idag regnar det som spön i backen! Så det passade alldeles utmärkt att sitta inne och spela en hel dag. Har några bröllopsspelningar i sommar som måste bestämmas låtar till. Så idag har jag fixat ett bröllop som ska vara hos våra grannar på Folk o Fä. Ska mingelspela i 30 -60 minuter utanför festlokalen när gästerna samlas innan middagen. Ska bli kul att få göra lite små gig nu när orken börjar komma tillbaks.

 

 

Spelade in en Marsch idag som jag kan tänka mig spela på något bröllop eller begravning i framtiden. Låten är efter en folkmusikgrupp på tre personer som kommer från Bollnäs och kallar sig för  “Draupner”. Låten är komponerad av Tomas Limpan Lindberg (spelar gitarr och bousoki) i Draupner.

 

Låten jag spelar är min tolkning utav låten “Besova” efter Mats Lindberg. Det var längesedan jag lärde mig låten så jag har en annan tolkning än originalet som ni kan lyssna på nedan.

 

 

 

 

 

 

 

Ny säckpipa beställd av Max Persson. Spelar en “Långdans efter Aina Liljebjörn Filipstad”

Hurra – jag har lyckat fixa ett rör som fungerar och det stämmer bra! Mitt gamla orginalrör (lagat o limmat 3 gånger) la av i vinter efter 30 års trogen tjänst. Jag fick hjälp av Max Persson Rimbo och Max lyckades hitta ett gammalt rör som jag haft som reservrör i 15 år men inte lyckat få att fungera. Max fick liv i röret och nu har jag trimmat in röret så det fungerar som jag vill. Tack Max för all hjälp jag fick av dig!! Nu väntar jag på säckpipan som jag beställt av Max den 23/5-2022. Ser fram emot att spela säckpipa med kolfiberrör istället för vassrör. Utvecklingen går framåt.

Spelar en “långdans efter Aina Liljebjörn Filipstad” med det nyintrimmade röret  Jag har lärt mig låten av Per Saxholm. Här kommer min version av låten på min svenska säckpipa som Alban Faust byggde till mig 1990.

2022-05-07 Spelat på familjedop

Det kändes skönt att kunna komma tillbaks lite efter denna covid-19 sjuka. Känner mig fortfarande sänk, yr och har numera ett tryck i skallen som tar på mina krafter. Men idag hade jag laddat upp för att åka till sonens familj i Västerås. Det skulle bli dop av det senaste nytillskottet i Västerås-familjen. Min fru var sedan ett par dagar sedan redan i Västerås o hjälpte till med barnen för att avlasta sonhustruns förberedelser inför dopet. Jag skulle komma efter, behövde vila och jag hade lite förberedelser att göra inför dopet. För att slippa att köra bil och spara på krafterna så åkte jag med dottern med familj till Västerås. Det blev ett jättefint dop, som sonens fru hade planerat – jättefint! Mycket sång blev det och det som fick mitt hjärta att smälta helt var när son, sonhustrun och deras äldsta dotter sjöng tillsammans “Idas sommar visa”. Då gick det inte att hålla glädjetårarna borta. Det var en sådan lycka att få se och höra sonen, sonhustrun hålla festföremålet i sin famn och deras äldsta dotter sjunga tillsammans! DET VAR LYCKA ATT SE DEM SJUNGA TILLSAMMANS!!! Direkt efter så skulle jag upp och spela fiol som jag lovat, men det vara inte lätt att ladda om batterierna. Snörvlandes, tårögd och inga näsdukar att torka mig med intog jag positionen för att börja spela. Men jag fick berätta lite om det jag skulle spela vilket jag inte tänkt, men jag var tvungen att vinna lite tid för att kunna samla mig. Jag kom igång att spela tillslut. Men med svajiga stråk och minnesförluster av låten så lyckades jag i andra o tredje varvet på låten hitta hur jag planerat spela låten. Här nedan finns ett smakprov på hur jag spelade låten fast här har jag arrat låten lite lätt. Jag valde denna låt för jag tycker väldigt mycket om låten av dragspelaren och munspelmannen Arne Modén. Finns en nerv i låten som jag gillar och som jag tyckte skulle passa in i detta sammanhang.

Marsch av Arne Modén “Kyrklåten”

Efter att jag spelat klart så var dopet i kyrkan slut och efterfesten började. Vi vandrade alla som var där till kyrkans församlingshem där vi alla blev bjudna på familjelunch. Mormor, morfar, farmor, farfar, gammelmormor, sonens syster med sambo och deras kusinbarn, (de som saknades i familjen var sonhustruns bror med familj och med två barn) bekanta till sonen o sonhustrun o deras barn tågade vi till församlingshemmet där alla hjälptes åt att få fram lunchen. Efter lunchen blev det kaffe och tårta. Barnen lekte runt inne i huset och ute på de stora gräsytorna så allt var frid och fröjd. Efter lunchen städades det och plockades ihop för att sedan åka hem till sonen och sonhustrun där vi alla var bjudna på att grilla hamburgare. En trevlig avslutning på dagen. Senare på kvällen åkte jag o min fru hem. Vi tog bussen till stationen och senare på kvällen tåget hem. Det var en helt fantastiskt dag som Västerås-familjen bjöd oss alla på! Det lilla festföremålet skötte sig exemplariskt – men hon är ju barn nummer tre i familjen så hon är och kommer att bli härdad i framtiden med tre aktiva underbara syskon. Tack till alla för en minnesvärd dag!!

2022-05-03 Kärt återseende efter pandemin Spel o tjat kväll på “Instrumentalsjukhuset”

Äntligen efter mer än två år kunde vi träffas och spela på “Instrumentalsjukhuset hemma hos Anders Norudde i Karlskoga. Tre Gôbber har törstat efter att få spela och fortsätta att nörda ner sig i den öst Värmländska folkmusik. Idag var vår gode vän Per Saxholm på ett otroligt spelhumör så jag hade fullt upp och spela samtidigt som jag dokumenterade Pers traditionella spel. Det är mycket roligt när han berättar om de låtar som han lärde sig efter spelmännen i östra Värmland och Karlskoga trakten. Anders och jag jobbar med att dokumentera alla låtar som vi kan så låtarna finns kvar till efter världen.

De låtar som Per Saxholm spelar är inte så många som spelar och det har varit hittills en häftig resa och det är mycket kvar att spela in och få ordning på. Det är tur att jag är pensionär och råder över min tid. Pers o vår allas spelkompis Lennart Gybrant i Daglösen söder om Filipstad är inkluderad i dokumentationen med de låtar han just nu bidragit med. Lennart har träffat och dokumenterat många spelmän ifrån östra Värmland från Visnums-Kil i söder och i norr typ till Långban Tyngsjö, vet inte exat vart norr gränsen går. Ska kolla det med honom. Lennart har lådor med rullband som han har fått hjälp med att digitalisera. Se ska det bli spännande att se o höra när han har något som vi kan lyssna på från hans inspelningar. Jag fick ca. 140 st låtar som Anders spelat in med Per Saxholm och jag har ca. 250 st låtar inspelade av Per Saxholm och Lennart Gybrant. Så det är en avsevärt stor låtskatt dessa två personer sitter å ruvar på – och det finns mera. Brukar skoja och säga “Ni får inte dö förens vi är färdiga med alla inspelningar. “Vi blir nog aldrig färdiga med inspelningarna”, men vi får vara nöjda med vi kan få inspelat.

 

När vi träffas blir det mycket prat också, historier om gamla spelmän och mycket annat. Per vill gärna att vi spelar in o lägger ut på Facebook och på YouTub och Ander brukar pynta mig med olika masker eller hattar för att krydda låten innan vi spelar in den. Per brukar vilja vara sig själv. Men det är mycket fix innan vi vl kommer till att spela in.

Eftermiddagen/kvällens höjdpunkt Schottis efter Birger Ljungqvist Långban. Långban ligger norr om Filipstad. Från vänster: Anders Norudde, Ulf Karlsson och Per Saxholm.

Kommentarer från Facebook-inlägget 2022-05-03

Kunde inte låta bli att ta med dessa tre herrars kommentarer Magnus Holmström administratör för facebook-sidan “Svenskfolkmusik, Lars Söderström och Åke Persson. Filmen finns på Ulf Karlssons Facebook-sida samt på Youtub. Jag har också svarat på dessa tre personer ovan.

Kommentar Magnus Holmström:
Om 300 år när någon stackars musikarkeolog hittar detta klippet, så sitter denne och diskuterar ifall den stora samspelsmössan var vanligt förekommande, eller i vilken utsträckning kompgäddan fanns. Var det vanligt förekommande eller bara traditionell huvudbonad i Värmland?…
Svar från mig Ulf Karlsson
Jaa du Magnus – du har en väldigt bra spaning som jag gillar. Vore spännande när vi är jordgubbar o kunna få sitta på axeln på någon musikarkeolog när den hittar klippet.  Men roligt hade vi alla tre innan under o efter inspelningen. Det är precis det vi håller på med musikdokumentation av Per Saxholm o den öst Värmländska folkmusiken.
Kommentar från Lars Söderström
Grymt Gubbgung

Kommentar från Åke Persson

Anders mask påminner mej om Ivar i Ulvaboda, när han berättar att han är en bortbyting med en gädda. Det kanske är samma för dej Anders? Jag ska se om jag hittar något klipp där han berättar det.
Kommentar från Patrik Sandgren som jobbar på Folklivsarkivet med Skånes musiksamlingar. Se länk nedan
Här har Patrik Sandgren som jobbar på Skånes musiksamlingars hemsida bl. a. skickat en länk med Ivar som spelar dragspel. Ivar spelar dragspel o berättar
Här är länken till  Skånes musiksamlingars hemsida. Där kan du hitta mer om Ivar om du är intresserad. Går att söka på lite av varje om du är intresserad. Där hittar du intervjuer och mer film med Ivar där som sökbart, men materialet får beställas från oss på  Skånes musiksamlingar och kan skickas om filer (gratis för forskning och utbildning – såklart även för musiker).

Ulf Karlsson svarar Åke Persson

Åke- Jag ser verkligen fram emot det klippet med Ivar i Ulvaboda!! 😅 Skicka det på min tidslinje när du hittar det. Då ska jag pilla in det på min hemsida i blogginlägget. Jag ska skriva om gårdagen möte med Anders, Ulf o Per. Var ligger Ulvaboda?

 

Här kommer min tolkning o arr. på  Schottisen efter Birger Ljungqvist från Långban.

 

 

På filmen nedan spelar vi Ulf Karlsson, Anders Norudde och Per Saxholm en polskan efter Birger Ljungqvist Långban “Örling”

 

Här kommer min version och tolkning av Polskan efter Birger Ljungqvist Långban “Örling”

 

Denna eftermiddag/kväll lever iallafall jag länge på. Tack för en trevlig spelstund Anders Norudde och Per Saxholm. Nu drar jag till Roslagen och kommer åter till hösten 2022. Vi ses då.

ÖLFM:s notbokssläpp i Svinnersta kapell 2022-04-29

Efter min covid-19 sjukdom börjar jag så smått att komma tillbaks, men jag är fruktansvärt trött, orkeslös, yr i skallen, sviter du kan få efter att varit sjuk i covid. Men jag är väldigt glad och tacksam att jag kunde delta i detta evenemang.

Vilken em. och kväll vi medlemmar i Örebro läns folkmusikförund (ÖLFM) bjöds på i Svinnersta kapell denna fredag den 29/4-2022!

Under 2021 har ÖLFM:s styrelse jobbat med att intressera medlemmar i föreningen att skicka in egna kompositioner som man sedan samlar ihop o gör ett nothäfte av. En jättekul idé som nu sjösattes i Svinnersta kapell. Det jag tyckte var väldigt kul var att inne i häftet så har alla kompositörer fått skriva en egen presentation av sig själva

Framsidan av nothäftet                                                                    Baksidan av nothäftet med alla som bidrog med max två låtar i häftet.

 

 

 

 

Totalt var vi 33 st spelmän som hade skickat in 1-2 nykomponerade låtbidrag till häftet. Så det blev en helkväll där var och en av oss fick möjlighet att presentera sig själv och sin låt inför publik som var där. Utrymmet var begränsat i Svinnersta kapell så vi spelmän fick max bjuda med oss en person utöver dig själv. Tillställningen började redan kl. fyra där vi så smått kunde samla ihop oss för de som var daglediga, det var dropp in mellan 16 -18 där vi kunde mingla, prata och äta. Det bjöds till självkostnadspris på smörgåstårta kaffe med tilltugg. Konserten började sedan kl.18:30 och var klar ca. 21:15. Konferenciern Anders Borehed hade fullt upp med att se till att allt flöt på runt scenen. Anders förberedde alla på när det snart var dags för spelmännen att stiga upp på scenen. Anders gjorde ett proffesionellt intryck när han presenterade alla och Anders såg också till att alla micar och sladdar inte trasslade sig, och att alla spelmän fick lite förberedelsetid innan de/den gick upp på scenen. – Bra jobbat Anders!

 

Den som var bland de första som intog scenen var Nichelle född o uppvuxen i Stora Mellösa, numera boendes i Stockholm. Sen avlöstes solospelmännen med med grupper av spelmän som valt att spela varandras låtar tillsammans. En väldigt varierad kväll!

 

 

 

 

 

Jag spelade upp bland de sista. Jag hade valt att spela min låt på hardingfelan vilket gjorde att med jämna mellan rum fick jag springa upp en trappa o stämma instrumentet. För det blev varmt inne i lokalen o instrumentet krävde omvårdnad för att vara redo när det var dags för mig att inta scenen och spela. Jag tänkte att “En ska int gör lätt för säg”! Hade bara mig själ o skylla på. All gick bra o instrumentet var snäll mot mig.

 

 

Den låt jag spelade var en låt som jag hade komponerat vid Morgastugan som ligger utan för Uppsala. Min fru är ifrån Uppsala och hennes familj hyrde en stuga i Morgahage. Stugan låg högt upp över vattnet med en vidunderlig utsikt. Ekoln som är en del av Mälaren heter vattnet. 20-25 meter upp från vattnet låg det lilla huset. Utanför huset mot vattnet satt jag ofta och spelade på min fiol eller säckpipa. Där komponerade jag de allra flesta låtar som jag komponerat hittills. Det var bl.a. där “Morgapolskan” kom till. Stugan finns fortfarande kvar o kan hittas på kartor om du är intresserad av att se var stugan ligger. Låten är inspirerad utav den väst Värmländska folkmusiken.

När jag började spela fiol och folkmusik så träffade jag både de gamla och unga Värmländska spelmännen som då var aktiva och på så sätt lärde jag mig de Värmländska låtarna från västra Värmland och Klarälvdalen, eftersom det var där jag hade mina spelkompisar. Jag blev helt enkelt präglad på det Värmländska sättet att spela folkmusik på. Det har präglat mitt spel så mycket att alla annan folkmusik som jag spelar blir färjad av den Värmländska rytmen och sättet att spela Värmlands folkmusik på. Mats Berglund, Mats Edén och Leif Stinnerbom mfl. började rota i gamla notuppteckningar och hittade ett annat sätt att spela de Värmländska polskorna på. De kallade spelsättet att spela med “Kort etta”. Idén föll inte i så god jord hos de äldre spelmännen. Men idag är det spelsätt accepterat. Jag var med mitt i händelsernas centrum när folkmusiken förändrades . Häftigt tyckte jag! Det finns idag Värmländska spelmän som spelar de Värmländska polskorna utan kort etta. Det blev två falanger och två olika sätt att tolka rytmen i de Värmländska polskorna. Att spela de Värmländska polskorna med kort etta har spridit sig mer än det tidigare sättet att spela de Värmlandspolskor på. Det är nog mycket tack vare Mats Berglund, Leif Stinnerbom o Mats Edéns förtjänst. För de var de mest utåtriktade på den tiden i den Värmländska folkmusiken. Har märkt mycket att när jag spelar polskorna  från den öst Värmländska folkmusiken så hamnar jag oftast i att jag spelar med kort etta, spelar ingen roll hur jag än anstränger mig. Men jag får bara acceptera att jag är präglad på den väst Värmländska folkmusiken o de korta ettorna i rytmen, vilket jag är ganska stolt över.

I västra Värmland på det sena 70-talet och det tidiga 80-tal spelade jag med Mats Berglund Eda (Köla nära norska gränsen) och munspelaren från Hunnebostrand Magnus Thörnblad som nu mera sen 70-talet är bosatt i Västra Sund utanför Arvika. Under de fyra åren vi spelade tillsammans bildade vi en trio som vi kallade för “Tre hattar efter Göte”: Fråga mig inte varför vi hette så – interna skämt vad jag kommer ihåg. Vi åkte runt i Sverige o i gränstrakterna Norge Sverige o spelade på olika danshus. Mats, jag o Magnus gjorde en konsert och dansspelning på Felan i Örebro 2015. En spontanspelning o ett infall jag fick för mig göra föra att hylla vår munspelare Magnus som behövdes muntras upp efter att han kommit tillbaks efter sin strok. Då var fiolinisten o allas vår gode vän Anders Nordlöf med och spelade i gruppen också han från Arvika. Så då kallade vi oss helt enkelt för “Fyra hattar efter Göte”. Kommer en länk till Gruppen “Fyra hattar efter Götes” Konsert på Felan i Örebro december 2015. Från vänster i länken till Youtub-klippet nedan: Mats Berglund fiol, Ulf Karlsson fiol, Anders Nordlöf fiol  och Magnus Thörnblad munspel eller som de säger i Värmland “Trynôrgel” – Polska efter Olof Andersson från Höltebergshage.

Noter på den Värmlands-inspirerade polskan – Morgapolskan.

“Morgastugan” med Ekoln under sina fötter. Där satt jag och dinglade med mina fötter, spelade o komponerade låtar. Lätt att få inspiration! Eller hur! Foto Calle Öijmark 2013.

 

 

 

 

 

 

Kvällen flöt på och till sist så hade alla spelat sin låt. Styrelsen frågade om vi alla som var där var sugna på att spela vår andra låt till hösten? Alla skrek JAAAAAA!!! Så jag hoppas på att ÖLFM:s styrelse kan genomföra en uppföljning till hösten, så alla låtar i häftet kan presenteras. Ser verkligen fram emot det. Tack till alla i ÖLFM med flera, fikapersonal etc. (ingen nämnd ingen glömd) som jobbat med denna tillställning Vi ses i höst 2022 med uppföljningen.

 

Gruppbild på de som var med och spelade upp sin nykomponerade låt i Svinnersta kapell 2022-04-29. Enligt arrangörerna så saknades det 5  spelmän denna kväll. Så jag hoppas att de kan komma till hösten 2022. Kommer att skicka ut min låt till alla som deltog i detta arrangemang. Men det blir bara Morgapolskan. Ljuvliga valsen kommer jag att skicka ut till hösten 2022 efter konserten. Vi ses till hösrten – hoppas jag!!!