Ännu en sommar utan spel o engagemang i denna sega pandemitid. Har börjat att snegla på lite låtar i från MA1 låtsamlingen med Per Andersson 1731. Blev lite inspirerad när vi hade besök på Tomta/Väddö av några goda vänner som vi känt i mer än 40 år. Lotta (en gammal spelkompis från 70-talet hade lärt sig tre låtar ur notsamlingen Ma1- Hon undrade om jag kunde tänka mig spela in låtarna hon lärt sig på mitt vis. Vem kunde motstå den frestelsen! Det behövs inte så mycket mer inputt för att jag kommer igång lite igen. Sagt o gjort jag skrev upp vilka låtar hon ville jag skulle tolka låt nr. 11, 38 och låt 39. 38 o 39 kunde jag med 11 fick jag sätta mig ner o plugga in. När jag var klar med inlärning o inspelning av 1:a låten skickade jag in låt nr 55 till Lotta. Men det visade sig vara fel låt. Jag hade lärt mig fel låt! Så kan det gå när man inte läser vad jag skrivit upp – Låt nr 11 skulle det vara. Så jag fick börja om. Men inget ont som har ngt gott med sig – nu fick jag ju lära mig två för mig helt nya låta. Det kändes väldigt positivt! Nu är låt nr 55 skickad till Lotta – min tolkning av låten. Ska fortsätta med de andra två låtarna vid tillfälle. Känns gött o komma igång och spela!
Bild från klipporna vid Havsskogen på Väddö
Här nedan kan ni lyssna på de två låtarna jag lärde mig MA1 Per Andersson 1731.
Låt nr. 11 D-moll. MA1 Per Andersson. Min tolkning av låten.
Låt nr. 55 D-dur MA1 Per Andersson. Min tolkning av låten
Mina reflektioner nu efter ett och ett halvt år i pandemins spår.
I dessa pandemi-tider är det svårt att hitta inspirationen och motivationen att fortsätta spela på mina instrument. Det är ett heltidsjobb att försöka hålla liv i den musik som man älskar mest över allt på denna jord. På två veckor i mitten av mars 2020 ställdes alla mina speljobb in som jag bokat in solo, Blå Bergens Borduner mfl. Halva min årsinkomst försvann för året 2020. Att varje dag kämpa med att hålla huvudet ovanför vattenytan tar på krafterna o sliter på både humöret och kroppen. Jag vill bara gå ut på tomten o skrika: JAG SAKNAR MINA GAMLA SPELKAMRATER OCH DE NYA SOM JAG INTE KUNNAT TRÄFFA!!! Jag har nu också under pandemin blivit väldigt fundersam om folkmusiken i Sverige håller på eller kommer att dö ut helt? Hoppas inte på det. Folkmusiken kämpar redan innan pandemin i motvind och mot all kommersiell musik Det känns just nu så i skrivandets stund. Folkmusiken bygger ju på möten och direkt kontakt med människor runt om i vårt land. Att få dela och spela en låt tillsammans med någon annan ger mening med livet och inspiration att fortsätta förkovra sig inom folkmusiken. Just nu (i skrivandes stund) känns allt arbete som jag lagt ner på folkmusiken meningslöst. Det gör både ont i och kropp och i själen just nu när jag försöker skriva av mig min frustration över att inte kunna dela mitt folkmusik-intresse spela en låt med någon. Folkmusiken fattas i min kropp – känner mig inte som en hel människa. Har inte spela med någon över huvudtaget nu på över ett år. Har i min desperation startat ett eget spelmanslag i mars 2020 för att aktivera musiken som finns i min hjärna. Har ännu inte fått några spelningar med mitt nystartade spelmanslag – Ha ha ha! Jag kallade mina första Facebok-inlägg för: “Folkmusik ifrån hemmet i dessa covid-19-tider”. Det blev 10 st. inlägg med lite musik som jag gillar att spela innan sommaren tog fart 2020. Men med tiden gick det trögare och trögare att spela. Pandemin tilltog och det fanns inte på kartan att kunna spela med någon. Så tillslut så när all inspiration tagit slut blev det sporadiska Facebook-inlägg. Jag saknade bränslet som för mig var kontakten med folkmusik-folket. Hoppas att alla ni på Facebook som läst mina inlägg kan ha lite överseende med att jag lägger ut min musik som jag spelat in själv? I början av pandemin (i mars 2020) de första 3-4 månaderna surfade jag på en våg av inspiration som jag samlat på mig i från de tidigare månaderna innan pandemin. Sen tog bränslet slut och jag började åka upp och ner i det berömda diket. Facebook blev då mitt enda verktyg att inte helt raderas bort ifrån folkmusiken. Ingen kunde nog i sin fantasi föreställa sig konsekvenserna av vad vi alla i Sverige och i Världen hade drabbats av för virus och vad viruset kunde ställa till med förutom sjukdomen covid-19. Vi vet f.f. idag inte vad det kan bli för konsekvenser för oss i framtiden, sjukdomens konsekvenser och alla själsliga konsekvenser? Den som lever får se!
Igår ringde Pehr Falkenström. Pehr är en gammal spelkompis från sent 70-tal, vi har gjort många spelningar o turnéer tillsammans under åren. Han ringde till mig och ville kolla läget. Det värmde gott att höra hans röst och få höra hur han hade det. Tack Pehr för samtalet! Att bara få en livsgnista ifrån en gammal spelkompis betyder så mycket – det räckte för att det skulle tända till i mig igen! Jag fick tillbaka lite lust och fixade klart ett Facebook-inlägg med en vals efter Tavel-Josef – samt gjorde klart en låt som jag jobbat på med i evigheter med att spela in. Den blev inte som jag tänkt mig men den får duga. Låten jag gjorde klart var en “Långdans efter Ania Liljebjörn Filipstad” och Facebook-inlägget var en vals efter Tavel-Josef från Tavlan som ligger norr om Karlskoga mot Kedjeåsen.
Bild till vänster Pehr Falkenström konsert ute i Lekhyttan.
Så lite kan det bara behövas för att du ska få tillbaks lite glädje i musiken igen. Det är nog många med mig som delar denna känsla med mig? Läste på Facebook igår 2/6-2021 om att en Clas-Göran gick ut på Facebook med en kontaktannons för att söka någon att spela med. Det är många som behöver någon att spela med för att kunna utveckla sig och gå vidare med sitt spel. Hoppas att det nappar för dig Clas-Göran. Hade gärna spelat med dig men det är lite för långt att åka dit du bor. Är i skrivandes stund nu vaccinerat med spruta nr. 2 och efter midsommar kan vi träffa familjen lite mer avslappnat i vår familje bubbla. Hur det blir med att träffa sina spelkompisar återstår att se och hur vi löser det med alla kontakter spelkompisar emellan. Ingen vet ju något om hur det blir efter det att de flesta tagit spruta nummer 2. Den som lever får se! Å jag tänker kämpa på ett tag till och jag hoppas att alla ni andra gör det också!! KÄMPA PÅ! JAG/VI SKA SE TILL ATT FOLKMUSIKEN LEVER UPP IGEN OCH TAR PLATS!!
Skönt att sommaren är här och jag hoppas att sommaren kommer att läker våra trasiga folkmusik-kroppar. Jag siktar på att börja så smått träffa mina närmaste spelkompisar fram i september 2021. Hoppas att alla då har tagis sin 2:a spruta då.
Bilden ovan”Spel å tjat-kväll” hemma hos Lennart G. “Gôbbera” fr. vä. Per Saxholm, Lennart Gybrant, Jag (Ulf Karlsson) och Anders Norudde. Nedan kan ni få info om valsen samt lyssna på valsen som jag la ut på Facebook den 1 juni 2021. Min version av Tavel-Josefs vals.
Info om Tavel-Josef
Tavel-Josef var född ca. 1830 och gick bort under sista delen av 1800-talet, men jag har ej exakt datum där. Kanske dog han så tidigt som mellan 1870 eller 1880-talet?
Han spelade tillsammans med Spel-Kula, med Karl Nilsas far Gjuter-Nisse (som också dog i slutet av 1800-talet), troligtvis spelade han med Ekengren och den gamle Vägg-Anders, kanske också med Skrädder-August från Lämås. Han hör till de riktigt gamla spelmännen i vårt område. Tavel-Josef var en mästare å att spela valser.” Gustaf Wallin har tecknat ner låtar efter Tavel-Josef. I notboken från Bergewing kan man hitta noter efter på valser som Tavel-Josef spelade. En del är uppsatt (i lite annan version) o kan vara efter Skrädder-August.
Wallins efterlämnade noter förvaras vid Örebro läns museum. Tror det är viktigt att ange källan, så inte folk tror att det är jag (Per Saxholm) som ”hittar på”.
Vals efter Tavel-Josef Tavlan ligger i norra Karlskoga söder om Kedjeåsen, en uppteckning efter Gustav Wallin.
Långdans efter Aina Liljebjörn Filipstad, Ajnas far, Leijsme-Per
Den låt jag gjorde klar var en Långdans efter Ania Liljebjörn Filipstad. Låten har jag lärt mig av Per Saxholm. Per Saxholm har i sin tur lärt sig låten efter Anja Liljebjörn Filipstad och Ajna:s far har lärt sig låten direkt efter Leijsme-Per. Det är folkmusik när den är som bäst! Jag är den femte i ledet att föra låten vidare till andra generationer. Sug på den karamellen!! Här nedan kommer min version av Långdansen.
Bild till vänster: Per Saxholm o Ulf Karlsson är i gasen å spelar någon roliger låt från östra Värmland.
Här kommer Blå Bergens Borduners version av “Långdans efter Aina Liljebjörn Filipstad. Blå Bergens borduner är om ni glömt: Anders Norudde, Göran “Freddy” Fredriksson, Stefan Ekedahl och jag Ulf Karlsson. Gruppen bildades 1984 och 1987 kom Stefan Ekedahl med i gruppen.
Idag när det regnat å varit kallt ute har jag ägnat mig åt att lära mig ännu en vals efter Tavel-Josef. Jag har spelat in valsen och arrat den lite. Låten har jag lärt mig av Per Saxholm
Ja kan allt nöra beter etter Tavern” men dom får vi ta längre fram – säger Per Saxholm vid något tillfälle när vi traffades och spelade tillsammans.
Info om Tavel-Josef
Tavel-Josef var född ca. 1830 och gick bort under sista delen av 1800-talet, men jag har ej exakt datum där. Kanske dog han så tidigt som mellan 1870 eller 1880-talet?
Han spelade tillsammans med Spel-Kula, med Karl Nilsas far Gjuter-Nisse (som också dog i slutet av 1800-talet), troligtvis spelade han med Ekengren och den gamle Vägg-Anders, kanske också med Skrädder-August från Lämås. Han hör till de riktigt gamla spelmännen i vårt område. Tavel-Josef var en mästare å att spela valser. Tavel -Josef bode i Tavlan söder om Kedjeåsen.
Den 4:e maj lade jag ut ett inlägg på en lite speciell vals efter en spelman Friman.
Friman var en spelman som vandrade runt i hela Värmland, Friman var mycket i Öst-Värmland (bl.a. i Brattfors) men också reste till Jämtland m.m. Friman besökte Bjurtjärn och Karlskogabygden flitigt. Vi (Per Saxholm, Ulf Karlsson m.fl.har några låtar efter honom. Alltså i tradition.
Friman hade träffat såväl Lomjansgutten som Lejsme-Per.
Det finns en historia om Friman som Per Saxholm berättade för mig hur det gick till när Friman skulle åka båt på sjön Fryken med båten Freja:
Friman var på besök vid sjön Fryken och skulle åka med båten Freja. En väldigt överförfriskad Friman skulle gå på båten Freja men blev då nekad att åka med p.g.a. hans onyktra tillstånd. Så Friman berättade att “Spriten räddade denna mitt liv!”
Ångbåten Freja som är väldens äldsta ångfartyg, som fortfarande har sitt originalmaskineri i drift, har en intressant historia. Hon byggdes 1868, förliste i en häftig storm på sjön Fryken några år senare och låg gömd men inte glömd, precis som prinsessan Törnrosa, i närmare 100 år på Frykens botten.
Hon upptäcktes, bärgades, renoverades, brann, återuppbyggdes och sjösattes slutligen för att återigen trafikera Frykensjöarna. Idag finns ångbåten Freja i Fryksta, cirka 40 km söder om Sunne, i Frejamuséet som bland annat visar de fynd som bärgades på Freja.
Rubriken talar sitt tydliga språk. Nu har jag suttit och pinat våran dator med den musik som jag älskar mest av allt i nu över ett år! Den verkar ha överlevt o jag hoppas den kommer att stå ut med mig ett tag till. För det verkar som om vi kommer att leva med denna pandemi ett tag till. Men nu i dagarna börjar det ljusna för många av oss – den första covid-19 sprutan är just nu avklarad för mig!! Den andra sprutan kommer jag att få i början av juni. Så jag ser fram med tillförsikt att kunna lätta på ankaret lite efter den 2:a sprutan. Att träffa folk live har varit en bristvara nu i över ett år för många av oss som håller på med någon form av musik. Så jag hoppas på att kunna få träffa mina vapendragare i Blå Bergens Borduner, Per Saxholm, Pehr Falkenström, Olle Linder, Bosse Jansson – ingen nämnd ingen glömd m.fl spelmän vid tillfälle. Har just nu skickat ett mejl till några av dem med en låt som jag tycker om. Kom på att låten skulle passa att ha på BBB:s reportrar. Vi får se vad de tycker. Bilden ovan är “Gôbbera” Jag Ulf Karlsson, Lennart Gybrant, Pr Saxholm o Anders Norudde.
Den låt jag skickade är en låt som jag lärt mig av Per Saxholm en polska efter spelman “Vräken” Vräken bodde på Kosia i Östervik i Karlskoga. Det kräver en förklaring: Karlskoga ligger vid en sjö som heter Möckeln. I den norra änden av sjön Möckeln ligger Karlskoga o i den södra änden av sjön ligger Degerfors. Kosia ligger på Möckelns östra sida. Kosia kommer ifrån att på Kosia var det landet – därav namnet Kosia. Från Kosia av Möckeln kunde du se in mot staden Karlskoga och tvärtom också. Du kan cykla runt Möckeln (3 mil) vilket är en fin naturupplevelse.
Bilden är från Sälen 2010 November när vi i Blå Bergens Borduner blev nordiska mästare i gruppspel.
Jag får jag prata med Anders Norudde och Per Saxholm för att få mera info om Vräken. Text kommer. Här kommer min tolkning av “Polska efter Vräken.
Polska efter Vräken bodde i Östervik på Kosia i Karlskoga
Bilden ovan “Bergslag och Bondebyggd”. från vänster övre raden: Thomas Erikss, Jag Ulf K, Olle Linder, David Batsviken, nedre raden fr. vänster Lars- Henrik Ohlström, Shesti Johansson, Pehr Falkenström o Anders Norudde. Bilden är från när vi spelade på “Stallet” i Stockholm.
Här kommer en polska efter Ernst Pettersson Brattfors “Norra höjden”.
Brattfors ligger väster om Filipstad där denna spelan i östra Värmland fanns. Här kommer min version av polskan som jag lärt mig av Per Saxholm.
Fråga: Jag har ett svagt minne av att det finns en variant av denna låten ifrån Västerdalarna. Men jag kan inte komma på den Västerdalska varianten. Kan ha lärt mig polskan efter Peter Hedberg,en spelkompis från Malungstiden på Malungs Folkhögskola 1980 -1981. Men jag vet inte. Så jag ställer en fråga: Är det någon som kan en variant på denna polska ifrån Västerdalarna? Om någon kan det kan det vara en Lejsme-Per låt? Leisme-Per reste ju väldigt mycket – kan det vara han som tagit med sig låten till Filipstadsbygden?
Hör av er om det är någon som vet. Tack!
Denna låt la jag ut 2021-03-16 så Per Saxholm och jag får se om vi kan få några svar från folket på Facebook. Svaren kommer jag att skriva nedan.
Svar från:
Marianne Busk: Påminner om Nåsragan, polska efter tobaksspinnaren Erik Eriksson, Nås. Tycker jag…
Göran Håkansson: Nåsraga Den ä bra men din version va mer bra!
Mats Lindström: Har spelat en liknande låt för typ 20 år sedan men tyvärr minns jag inte vad den hette eller vem som gjort den. Det var en dalalåt iallafall, så mycket minns jag!
Lars Almestad: Kanonlåt!
Solveig Häll: Åh så härligt!
Ulf Karlsson svara till alla som svarat på min fråga: Nåsragan var rätt – men låten är efter spelmannen Persbjörs Erik Persson från Lima å låten kallas för “Nåsragan” fick jag reda på. Hittade ett Youtub-klipp med ett gäng som spelade i Dala-floda. Har spelat denna låten i massor. Nu sover jag gott när jag fått reda på varianten på denna Ernst Pettersson låt. Tack för hjälpen.
Här kommer polskan efter Ernst Pettersson Brattfors “Norra höjden”.
Här kommer en variant på Ernst Petterssons Brattfors polska, en polska ifrån Lima efter en spelman som hette Persbjörs Erik Persson Lima. Polskan kallas för “Nåsragan”. Ett stort TACK till alla som bidrog till att jag fick reda på vilken Västerdalsk variant på polskan det var på polskan efter Ernst Pettersson Brattfors.
Det var två trötta gubbar som inte orkade spela så mycket denna gång. Vi satt o prata för det mesta o fika de å hade det gemytligt istället. Spelade in en för mig ny Tavel-Josef vals som jag så småningom ska lära mig. Sen provade vi på att spela tillsammans en polska efter Otto i Monserud far till Anton på Berget, där jag spelar lite grovt o stämma. Ja … dä va väll va vi lyckades åstakomma denna måndag eftermiddag den 1/3-2021.Det kan inte vara på topp varje gång.
Här nedan kommer inspelning vi gjorde med min Iphone.Polska efter Otto i Monserud far till Anton på Berget Visnums-Kil. Polskan har jag lärt mig efter Lennart Gybrant Daglösen. Per Saxholm antar jag har lärt sig låten efter Lennart G. Låten kallas för “Kärringa med Skinntjortel”.
Jag fortsätter att spela in Per Saxholms låtar. Det bara ramlar låtar ur Per denna eftermiddag. Jag har nu snart spelat in 200 låtar som han kan ifrån de östra delarna av Värmland och gränstrakterna mellan Värmland och Dalarna vid Vattrangi. Jag har fullt upp hemma att lära mig alla låtarna som jag spelat in. Men det får ta den tid det tar.
Igår onsdagen den 24 februari ringde jag upp Lennart Gybrant och pratade en stund med honom. Jag hade fått en fråga på min hemsidas info mail som jag skulle fråga om det var ok att skicka över till honom frågan till Lennart. Det gällde en spelman i Visnum som heter Adam Petter Olsson. Den som frågade var slät till Adam Petter. Spelmanen Adam Petter Olsson var hans farmors farfar. Det var Ok för Lennart att skicka fråga vidare till honom. Spännande och höra hur det gick? Sen pratade vi på en stund. Allt verkar vara ok med Lennart men det finns många orosmoln i dessa pandemi-tider kunde vi enas om. Vi hoppas på att kunna träffas någon varm vårkväll fram i vår – så ser planeringen ut. Jag ser fram emot det.
En utav de låtar som jag spelade in hemma hos Per S i tisdags 23 feb. var en polska efter Johan Skator Säfsnäs kyrkby. Jag har nu lärt mig låten och mixtrat lite med polskan – så här nedan kommer min tolkning av polskan.
Foto ovan är taget hemma hos Lennart Gybrant med fiolen o Per Saxholm med dragspelet.
Vi fortsätter att passa på att träffas i vår bubbla innan förhållandena i bubblan förändras.
Det blev väldigt mycket ny musik för mig att spela in denna eftermiddag. Per var på ett strålande spelhumör. Jag var lite seg p.g.a. min trassliga huvudvärk som kommer o går. Men 8 nya låtar spelade jag in. Det verkar inte finnas någon botten i Per. Undrar om han vet hur många låtar han kan? Det är bara att vara ihärdig o spela in – skriva o så hem o jobba med inspelningarna. Det är kul tycker jag!! En låt som jag fick mycket beröm för av Per var min inspelning av “Polskan efter Ernst Petersson Brattfors Norra Höjden”. Om jag inte mins helt fel så finns det en variant av den polskan i Väster Dalarna. Jag känner igen melodin men kan inte komma på den Väster Dalska varianten av Ernst P:s polska. Vi ska ta tag i denna fråga så småningom om det finns någon variant på denna polska efter Ernst Petersson.
Här kommer polskan efter Ernst Petersson Brattfos Norra Höjden min variant av polska som jag lärt mig efter Per Saxholm. Håll tillgodo!
Per och jag ska försöka träffas o spela lite mer regelbundet. Jag har många låtar som jag vill spela in med honom. Det är främst musik av spelmän som han träffat uppe i Kedjeåsen. Jag håller på att sammanställa de spelmän som Per har låtar efter i hela öst Värmland. men nu ägnar vi oss åt låtar från Kedjeåsen. Förra gången jag träffade Per spelade han in en vals efter Tavel-Josef i D-dur från Tavlan som ligger strax söder om Kedjeåsen. Jag har nu lärt mig valsen och här nedan kommer min version utav valen efter Tavel-Josef i D-dur.
Här nedan skriver Per Saxholm vem Spelmannen Friman var.
Friman, en speleman som vandrade runt i hela Värmland, var mycket i Öst-Värmland (bl.a. i Brattfors) men också reste till Jämtland m.m. Friman besökte Bjurtjärn och Karlskogabygden flitigt. Vi har några låtar efter honom. Alltså i tradition. Friman hade träffat såväl Lomjans-guten som Leisme-Per.