Satt och spelade idag på lite av varje. Hittade denna låten i mina gömmor bland Per Saxholm.s låtar som jag och Anders Norudde spelat in med Per S. Låten har 6-takdelar i första reprisen och 5-takdelar i andra reprisen. Det tycker jag är lite läckert! Låten jag hittade är en “Gökpolska efter Spel Kula”.Enligt Per Saxholm är låten hämtad från Mårlid-samlingen av Bergewing uppteckningar. Låten finns också i SvL Västmanland i en annan variant.
Texten nedan är ifrån “Boken Spelman Glys och de andra av Thomas Eriksson Garphyttan”.
Spel Kula, Kulgubben eller som han hette Petter Erse”. Spel-Kula var smeknamnet på en mystisk spelman som fanns i gränslandet i landskapen Närke/Västmanland/ Värmland. Hans namn var egentligen Petter Erse. Han bodde i Älvhyttan i Västmanland i torpet ”Rökärret” (2 km söder om Älvhyttan) som idag är en ruin i väglöst land. Spel Kula var född 1800. Han gifte sig 1823 med Maria Rolander. Paret fick sju barn, däribland Carl Persson, född 1828, som blev en duktig spelman, benämnd Spel – Kalle. Han påstod blivit religiös och lagt fiolen på hyllan
Här nedan kommer min tolkning av Gökpolskan efter Spel Kula.
“Gökpolska efter Spel Kula” Lärt mig låten efter Per Saxholm.
Så var det dags att träffa Karin Gibsons, och Kajsa Zetterlund! Det blev ett roligt återförenande med både Karin och Kajsa. Karin har jag på 80 och 90-talet spelat jätte mycket med. Vi har gjort olika turnéer och framträdande tillsammans i olika grupper etc. Så det var kul att ses igen nu efter nästan 30 år och börja prova sig fram i Karins Musikvärld. Kajsa har varit med Karin och spelat med i Karins olika mantra, så hon är van. Kajsa spelar annars med “AD-Hoc och Tullamore Brothers” men kunde tänka sig hålla på med lite musikYoga ett tag.
Men jag vet inte riktigt vad ett mantra är och vad det är för språk man sjunger på? Så jag har mycket att lära. Jag googlade på Mantra eftersom jag fortfarande inte riktigt vet vad det är. Det språk som används i de mantran Karin framför är ett gammalt språk från arabiska “Sanskrit”. Språket är flera tusen år gammalt och används inte idag. Texter hämtas ur gamla böcker som sen Karin gör musik till, egenkomponerat eller låtar folkmusiken.Och det är där jag och Kajsa kommer in i bilden
Ska kolla lite mer med Karin om språket och texterna så det blir rätt. Får be henne skriva lite kort.
Vad är mantrayoga? Taget från Wikipedia.
Ett mantra är ett eller flera ord ihopsatta till en ramsa som du ljudar med eller utan melodi. Syftet med att använda ett mantra är att få hjälp med att fokusera tankarna under meditationen. Du kan även använda ett mantra under din yogapraktik i något särkilt syfte, för att betona ett tema eller manifestera en önskan.
Ett mantra är inom bland annat buddhism, hinduism och zoroastrism en fras, ett ord eller en mening som anses vara heligt och innehålla särskild andlig betydelse.
Här nedan berättar Karin Gibson vilken form av Yoga hon sysslar med. Taget från Karin Gibsons hemsida.
Många alternativa yogaformer har vuxit fram ur kundaliniyogan: Medicinsk yoga och livsyoga är ett par exempel. Jag har min egen variant: SoundYoga. Jag behöver ingens godkännande, eller gillande, det enda jag behöver och vill är att höja min egen och andras medvetenhet genom yoga och sound. SoundYogan är skapad efter många års egen erfarenhet av yoga och sound och den har följande beståndsdelar: meditation, pranayamas, en dynamisk del, en statisk del, avslappning och mantrasång – i varje kriya.
Vi stimulerar och balanserar 5 koshas i varje pass och sound hjälper till att sticka hål på de lager av existens (koshas) som vi ser på livet igenom.
I mina pass använder jag även mycket musik – alltid utvald med omsorg för att den ska passa in i vår intention. Soundhealing i form av gongar, många andra instrument och röst förekommer alltid under den långa avslappningen.
Länk till en av Karin Gibsons många låtar som ligger på Spotify. Ad Guray Namey
Jag har spåna på lite låtar till olika mantra. Jag hade skickat lite olika låtar från folkmusiken till Karin som hon godkänt. Det blev en trevlig kväll hemma hos mig på Sörbyängen. Vi fortsätter nästa gång hemma hos Karin där vi har planer på att göra provinspelningar med oss tre i Karins studio.
Här kommer ett smakprov på en låt där jag spelar på min svenska säckpipa. Det är ett inspelat röstmemo på min mobil för att jag ska komma ihåg vad jag ska öva på.
Omrama Ja
Här kommer vår första låtlista. Det blev en heldel låtar under kvällen att öva vidare på.
Efter solo spelningen i Kungsträdgården 21/8-2022 i somras så blev jag tillfrågad av Örebro läns folkmusikförbund (Anders Borehed) att skriva en artikel i medlemstidningen “Stämning”. Artikeln skulle handla om spelningen i Kungsträdgården där jag skulle ha mina två solo framträdanden. Min artikeln finns på sidan 5 i “Stämning”. Jag hade redan börjat skriva på min blogg vad som hände i Kungsträdgården och varför det blev en solospelning.
Läs gärna artikeln efter min som Andreas Svensson skrivet på sidan 6 i “Stämning”. De hänger ihop. Så klicka på länken nedan (Stämning nr 3-2022) så kan ni läsa de bägge artiklarna i Stämning nr 3 sidan 5 och sidan 6.
Ett smakprov på tre låtar som jag spelade på mina två soloframträdande.
Vals av Mats Berglund spelas på min hardingfela.
Polska ifrån Glava socken västra Värmland spelas på min A-fiol.
Polska “Långdans” efter Ajna Liljebjörn Filipstad. Hennes far hade låten efter Leisme Per. Spelas på min svenska säckpipa.
Artikeln i stämning är redigerad för att få plats i tidningen. På min blogg kan ni läsa hela artikeln i sin helhet och lite annat med som ljudfiler med låtar som jag spelade och YouTub-klipp samt vad som hände efter att Westmannafolket spelat klart sin konsert och All in Band klev upp på scenen – vad hände då?
Klicka på länken nedan så kommer ni till mitt blogginlägg med artikeln i sin helhet och lite annat.
Idag har jag jobbat på att lära mig Brudmarschen ifrån Roslagsbro som ligger mellan Älmsta och Norrtälje. Låten har jag lärt mig av Martin Björklund i Norrtälje.
Min resa i Roslagen där jag söker personer som spelar folkmusik fortsätter. Via Facebook fick jag kontakt med Riksspelmannen Per Gustav Jernberg (son till Anton Jernberg) som nu bor i Östhammar. Han bjöd in mig att vara med att spela tillsammans med hans grupp “Jernbergsgruppen”. De spelar låtar nästan enbart efter släkten Jernberg. Vi var denna eftermiddag 5 personer som träffades och spelade mellan kl. 14 – 17.30 i Vuxenskolans lokar i Östhammar. Jag blev bjuden på lyxfika där vi hann att prata mycket med varandra. En mycket trevlig eftermiddag i Jernbergs låtandan. Vi spelade förstås en del Ceylons låtar o lite annat smått o gott. Karl Gustaf Jernberg, född 17 januari 1881 Valbo, Gävleborgs län, död 15 september 1964, spelman (fiol) från Valbo i södra Gästrikland.De så kallade Jernbergslåtarna har sitt ursprung i Gästrikland, södra Hälsingland och Uppland, och han förde vidare en omfattande repertoar av äldre låtar in i vår tid.
Gustaf Jernberg var son till fiskaren Per Gustaf Jernberg. Efter genomgången folkskola i Sikvik innehade han olika anställningar som metallarbetare. 1919–1941 var han anställd vid Österbybruk och senare som portvakt där. Jernberg lärde en hel del låtar från sin far och särskilt från sin farfars far Anders Gustaf Jernberg. Under en femårig vistelse i Lingbo påverkades han starkt av hälsingemusiken, och genom sin anställning vid Österbybruk kom han i stark kontakt med den uppländska folkmusiken. Under en lång följd av år spelade han vid brukets midsommarfester och under senare år ofta tillsammans med sina söner Karl Herbert och Gustav Anton som även de var skickliga fiolspelare. Från 1940-talet uppträdde han med sina söner på spelmanstävlingar i Uppsala och Stockholm och spelade även på Skansen. Jernberg var även en stor låtkompositör.
Jernbergstraditionen lever nu vidare i och med Per Gustaf Jernberg och en mängd andra spelmän i Uppland och Gästrikland.
Idag fick ett mejl ifrån Karin Gibson. Karin hade tolkat min inspelning av “Visa från Venjan” och skrivit en mantrasång till låten. Nedan kan ni höra Ulf:s och Karins tolkning av “Visa från Venjan”.
Ulfs version av Visa från Venjan.
Låttext “Visa från Venjan” Klicka på länken till vänster så från ni fram låttexten till visan från Venjan.
Karin Gibsons version av Visa från Venjan. Karin kallar låten för Långdans från Venjan.
Sitter o lyssnar på Karin Gibsons musik och försöker komma in i vilka låtar som jag kan föreslå att göra ett mantra på. Vi ska träffas 1:a gången torsdagen den 13/10 och spåna lite på låtar och arr. Ska bli spännande vad det kan bli av detta! Om inte annat så ska det bli väldigt kul att få träffa Karin och Kajsa. Karin och jag har gjort så mycket ihop i olika grupper, turnéer m.m. Men Kajsa har jag bara spontan spelat tillsammans med. Kom på att jag har haft Kajsa
som elev på 80-90-talet på Uskavilägren i Uskavi norr om Nora. Det var längesedan nu! Kajsa är en super duktig spelman och spelar tillsammans med Tullamore Brothers med många namnkunniga namn, samt AD-Hoc-orkestern, mer känner jag inte till just nu.
Karin skickade ett nyskrivet mantra till mig som jag ska spela säckpipa på senare. Måste bara lära mig det ordentligt.
Om Ami Deva Hrim
Jag känner igen delar av låten. Harmonierna i låten är mycket likt en låt som Karin gjorde när vi spelade tillsammans i Karlsson Kapell o som jag gillade väldigt mycket. Har några kassettband från den tiden som jag måste lyssna på om jag hittar låten jag menar. Måste fråga Karin om låten jag tänker på.
En låt som jag skickat till tjejerna är denna låt nedan på min Svenska säckpipa. Jag hoppas att vi kan göra något bra med denna låt av Ajna Liljebjörn.
Långdans efter Ajna Liljebjörn Filipstad som hade låten efter sin far som i sin tur lärt sig låten av självaste Leisme-Per.
Så var det dag för Tisdagsträningen med Roslagens Spelmanslag på på Kulturskolan i Norrtälje. Har ca 4 mil att åka från Tomta till Norrtälje. Det känns roligt att träffa nya människor att spela med. På köpet får du också lära dig en massa nya låtar också. Roslagslåtar är en vit fläck på min folkmusik-karta. Men nu har jag chansen att förkovra mig Roslagens folkmusik-skatt. Mitt intresse för att hitta någon att spela med i Roslagen var när jag fick en bok från mina svärföräldrar. Boken hette Ölåtar o spelmän och har skrivits av Birger Björnerstedt. Det fanns en spel man som är beskriven i boken och som Birger träffat och spelat med många gånger. Bl.a. har han spelat på ett 60-års kalas hos våra grannar här på Tomta ca.1980. Det berättade Birger för mig på en övning med Roslagens spelmanslag. Det har kommit många nya in i laget bara sen jag blev med för några veckor sedan. Det finns ett stort behov av att samlas o träffas och spela tillsammans.
Bild till vänster: Martin som är den musikaliska ledaren i laget och är också musiklärare på Roslagens kulturskola. Martin har som en av sina målsättningar att samla ihop spelfolket i Roslagen. Det var en av de störta orsakerna till för att Martin skulle starta laget. Spelmans laget startades i våras 2022. Man kan faktiskt säga att han har lyckats med att samla ihop många spelmännen runt om Roslagen till sina tisdagsträningar!
Denna gång var vi väldigt många som kom. Många instrument spelas Fiol, Nyckelharpor, Dragspel, Klarinetter, Tvärflöjter, Slagverk, Gitarrer, Mandolin m.m. Kommer inte ihåg alla instrument! Det låter väldigt bra om laget trotts att de inte spela ihop så länge. men det är full fart när i träffas o övar ihop. Martin har alltid en plan vilka låtar som behöver övas på respektive läras in lite bättre. Martin eller någon annan i laget lär ut några låtar ibland när vi tränar. Då gäller det att hålla tungan rätt i mun för det går fort för alla att lära sig låten. Dagarna innan tisdagen när vi ska träffas och spela skickar mMartin ut noter och en Youtube film där han eller någon annan spelar låten. Det är bara att sätta igång och öva hemma. Så när vi träffs på tisdagen så kan de flesta låten/låtarna. Ett smart sätt att bygga upp en reportrar som alla kan. De har en Facebook-grupp som heter Roslagens Spelmanslag. Där finns det aktuell information om vad som händer på tisdagarna eller info om någon spelning. Jag har lyckats lära mig massor med låtar bara på några futtiga veckor. Så nu gäller det att hänga i när jag snart åker hem till Örebro. Jag får ha kontakt med Martin o hans sambo Moa så jag kan hålla mig uppdaterad på vad de spelar för nya låtar. Ska träffa alla igen den 25/10. Så det ser jag fram emot.
Så här kan det se ut när vi får ut ny musik – ett YouTube-klipp och noter.
Har spelat in Travare efter Per-Erik Olsson Hidinge Närke på min säckpipa. Jag och Anton Olausson har spelat tillsammans med Örebro spelmanslag den låten 2014 i Lindköping i E-dur utan Diss men ett D. Vet inte riktigt hur vi gjorde men just nu hittar jag inget annat sätt att spela låten på. Spelar fiolerna i spelmanslaget med mig får fiolerna anpassa sig till min begränsning och spela ett D rakt igenom låten. Vi får se vad laget säger. Här nedan kommer låten rakt av i en modifierad E-durs-skala utan Diss.
Har fått i uppdrag av Örebro spelmanslag att hitta två låtar på min säckpipa som spelmanslaget och jag ska spela tillsammans. Göran Svärd adm. och Olle Linder musikaliskledare för laget har båda frågat mig om jag kan hitta ngn låt i den reportoar som de valt inför spelningen i Uppsala. Olle och jag har kikat lite på låtarna som är föreslagna och en låt skulle fungera perfekt o det är Polska efter Ivar Lutnes Rendalspols. Sen ville de ha en låt till och då föreslog jag Polska efter Erik August Sellin från Tysslingen “Hins polska”. Jag har gjort ett litet arr på låten efter Olles önskemål. Har återskapat ett arr som vi gjort för ca. 15 år sedan på Stora hotellet i Örebro när både Anton Olausson och jag spelade på våra svenska säckpipor i spelmanslaget från Örebro. Så här låter arret nedan.
Hins polska efter Erik August Selin. Tysslingen
Har nu skickat förslaget till Olle och hoppas att det går att ta med i reportoaren. Har slitit ordentligt för att komma på hur Anton och jag gjorde i arret och vilka borduner vi haft i D respektive A-dur delen av låten. För säkerhetsskull så skrev jag ner arret på ett papper.
Ett bildspel med bilder från Roslagen, våren/sommaren som varit 2022. Låten är den samma som ovan. Polska efter Erik August Selin Tysslingen Närke “Hins polska”.
En extra kommentar till inlägget gjort 2022-10-21 Ang. Oktoberstämman 29/10-2022
Tyvärr så blir det inget spel på säckpipa i Örebro spelmanslag för Anton Olausson och mig Ulf den 29/10. Varför då? Det visade sig att spelledarna hade inte riktigt förankrat denna förfrågan ordentligt i resten av Örebro spelmanslag. Så jag och Anton har tackat nej att spela med laget den 29/10 på våra säckpipor. Men Anton och jag Ulf återkommer gärna igen och diskuterar om ett framträdande i framtiden tillsammans med Örebro spelmanslag när vi får en förfrågan. Men då måste förfrågan förankras tidigare i Örebro spelmanslag innan frågan går till Anton och mig Ulf.